سوال: چرا مسوولان بورسی هر تصمیمی برای بازار می‌گیرند، سهامداران واکنش منفی نشان می‌دهند؟ آیا سیاست‌گذار بورسی می‌داند مشکل بازار سرمایه کجاست، اگر می‌داند چرا وضعیت هر روز بدتر می‌شود.

پاسخ از مهدی افنانی کارشناس بازار سهام: سیاست‌گذار بورسی در تلاش برای حل مشکلات بازار سرمایه است. همان‌طور که دیدیم روز جمعه سازمان بورس در نشستی نشان داد که به فکر سرمایه‌گذاران است اما در نهایت زمان مشخص می‌کند که تصمیمات اتخاذ شده کمکی به بازار می‌کند یا نه. رئیس جدید سازمان بورس از وزارت اقتصاد به این مجموعه اضافه شده و با توجه به اینکه او ارتباطات خوبی در وزارت اقتصاد و بدنه دولت دارد، فعالان بورسی انتظار دارند روند سیاست‌گذاری‌ها با هماهنگی بیشتر در خارج از مجموعه بازار انجام شود. یکی از دلایلی که وضعیت بازار سرمایه را با تنش‌های پی‌درپی مواجه کرده عدم‌هماهنگی میان دولت و مجلس است. بر همین اساس اگر رئیس جدید سازمان بورس بتواند برای حل مشکلات بازار، هماهنگی‌های لازم با مجلس را انجام دهد بازار به سمت متعادل شدن حرکت خواهد کرد. در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل تحقق نیافتن وعده و وعید‌های مسوولان در مورد بهبود وضعیت بازار راهی صف‌های خروج شده‌اند، در حالی که مشخص نیست راهکارهای فعلی و آخرین تلاش‌های سازمان برای بازگرداندن رونق به بازار نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد.

 بررسی اقدامات اخیر سازمان بورس نکته مهمی را متذکر می‌شود: ۱- سیاست‌گذار به دنبال حل بحران بازار سرمایه است. ۲- سیاست‌گذار همچنان نمی‌داند با چه اهرمی می‌تواند مشکلات را برطرف کند، از این رو دست به دامن گزینه‌های متعددی می‌شود. برآورد شخصی من نشان می‌دهد مشکل بازار سرمایه در خارج از بازار اتفاق افتاده و مسوولان باید مشکل را در خارج از بازار پیگیری کنند.  بازار در یکی از بلاتکلیف‌ترین روزهای خود به سر می‌برد. برخی تکنیکالیست‌ها از ریزش شاخص به زیر یک میلیون واحد می‌گویند اما با توجه به جلسات پی‌درپی مسوولان بورسی، شواهد نشان می‌دهد حمایت‌هایی از بازار صورت می‌گیرد. بر همین اساس احتمالا بازار تا پایان هفته حمایتی و مثبت پیش برود.  به نظر می‌رسد، تصمیماتی از قبیل عدم‌قیمت‌گذاری در مورد محصولات بورسی، افزایش اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد، تشکیل کانون سهامداران حقیقی، توسعه نهادهای مالی در بازار سرمایه و توسعه فعالیت کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، سبدگردان‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و سایر نهادها اثر مثبتی بر بازار بگذارد و با توجه ارزنده شدن قیمت سهام فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بازار باشد. اما همان‌طور که بارها درمورد سرمایه‌گذاری در بورس هشدار داده‌ایم افرادی که تجربه کافی از سهامداری ندارند باید با مشورت از افراد خبره این حوزه نسبت به خرید سهام ارزنده اقدام کنند.