کاربران فضای مجازی به اظهارات معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد که اعلام کرده بود «در پرونده‌ای یک شاطر نانوایی ادمین یک کانال سرمایه‌گذاری و بورسی شده بود، در پرونده دیگری یک پسر ۱۲ ساله ادمین یک کانال ۱۰ هزار نفری شده و با ارائه‌ سیگنال مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس سوق می‌داد»، واکنش نشان دادند. برخی مصاحبه‌های مسوولان ارشد کشور و تشویق مردم به سپردن سرمایه‌های خود به بازار سرمایه را بازنشر کردند. یکی از این کاربران که در تلگرام فعالیت دارد از مسوولان قضایی پرسیده چرا برخوردها را از بالا شروع نمی‌کنند. او همچنین پرسیده بود که آیا  امکان برخورد با مقصران اصلی وجود ندارد و قرار است همه چیز بر سر یک «شاطر نانوا» یا یک «پسر ۱۲ساله» شکسته شود؟

این بحث در توییتر نیز که محفل مناسبی برای اعتراض کاربران فضای مجازی است دنبال می‌شد. مثلا یکی با خطاب قرار دادن جانشین معاون دادستان مشهد پرسید: «یعنی میشه علیه اون ادمین اصلی که ۸۵ میلیون ممبر داشت و همه‌شونو به بورس دعوت کرد شکایت کرد؟ یه ادمین دیگه هم که خط حمایتی کشید و گفت ۶/ ۱-۵/ ۱برمیگرده واسه اونم میشه شکایت کرد؟ تازه مستندات لازم هم دم دستمونه!» کاربر دیگری نیز با تعجب پرسیده: «آها الان علت ضرر مردم، دستوری شدن بازار و هدر رفتن سرمایه مردم، تقصیر این کانال‌های بورسه؟» محمد خبری‌زاد که یکی از فعالان بازار سرمایه است به کنایه سوال کرده آیا «ادمین کانال بورسی که سیگنال می‌داده، در زمان سیگنال‌فروشی شاطر بوده یا بعد از سقوط بورس و ورشکستگی، شاطر شده؟» در این میان برخی از کاربران فضای مجازی نیز از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کردند و استعداد پسر ۱۲ ساله را گوشزد کردند. یکی از آنان نوشت: «به ۱۲ سالگی خودتون فکر کنید، از نظر من پسر ۱۲ ساله‌ای که با پستاش راجع به بورس ۱۰ هزار نفر رو جذب کرده نابغه هست! به‌جای مجرم شناختن باید روی این پسر به‌عنوان یک استعداد سرمایه‌گذاری شود.»

واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد

اما اعتراض بورس‌بازان در فضای مجازی تنها به این موضوع نبود؛ اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز درباره سودده بودن صندوق پالایشی‌یکم منجر به واکنش منفی کاربران شد. فرهاد دژپسند گفته بود صندوق پالایشی یکم از زیان در آمده است چون ۲۵ درصد بالای NAV معامله می‌شود. یکی از سهامداران توییتری در واکنش به این اظهارات نوشت: «من خیلی‌ها رو دیدم اطلاعاتی ندارن یا اطلاعات کاملا نادرست و عجیب در مورد بورس دارن، اما از وزیر اقتصاد انتظار نداشتم! آقا همین بسه که من یکی کم کم از بازار ایران خارج بشم.»

جنجال ادامه‌دار بر سر برداشتن دامنه نوسان

رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس در مصاحبه‌ای در مخالفت با برداشته شدن دامنه نوسان صحبت کرده بود که این مصاحبه از سوی کاربران بورسی فضای مجازی با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد. یکی از این کاربران نوشت: مصاحبه‌ رضا کیانی در رابطه با دامنه نوسان را شنیدم و واقعا تاسف خوردم، دوباره همان دیدگاه قیم‌مآبانه که اگر دامنه نوسان را برداریم، مردم تازه‌وارد ال می‌شوند و بل می‌شوند! دقیقا همان دیدگاهی که «مردم نمی‌فهمند، پول مردم در جیب من بهتر است!» کاربری به نام «محسن» نیز طی توییتی نوشت: «مگه چیزی از سرمایه مردم تازه‌وارد باقی مونده که اِل شود یا بِل؟»‌ کاربر دیگری نیز سوالی مشابه مطرح کرد: «یعنی الان که دامنه نوسان هست ال بل نشده‌اند؟»

چه خبر از طرح مجمع سهامداران حقیقی؟

مسکوت ماندن طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی مطلب دیگری بود که در دو روز گذشته کاربران فضای مجازی روی آن تمرکز داشتند و از نمایندگان مجلس می‌پرسیدند چرا طرحی را که برای آن سروصدا راه انداخته بودند، در دستورکار قرار نمی‌دهند؟ یکی از این کاربران با خطاب قرار دادن رئیس مجلس در توییتر نوشت: «آقای قالیباف چرا طرح مجمع سهامداران حقیقی در مجلس مسکوت مانده؟ چند ماه از اعلام وصول طرح تشکیل یک کانون برای سهامداران خرد می‌گذرد اما کمیسیون اجتماعی مجلس حتی بررسی اولیه آن را آغاز نکرده است دلیل مسکوت ماندن این طرح چیست؟» گرچه قالیباف پاسخی به این سوال نداد اما کاربری به نام «وحید» در پاسخ نوشت: «ایشون دو روز اومده برای ریاست جمهوری داره تبلیغ می‌کنه بعدش می‌خواد بره از مجلس، چه طرحی؟!» یکی دیگر از کاربران هم ماجرای سیلی زدن نماینده سبزوار به سرباز راهور را یادآور شد و نوشت که اولویت مجلس، این موضوعات نیست.

ماجرای ادامه‌دار خودکشی مرد بورس‌باز ایلامی

خبر خودکشی مرد ایلامی همچنان در فضای مجازی مورد بحث است. همایون دارابی، یکی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه چهارشنبه شب در توییتر خود مدعی شد ارتباط خودکشی این فرد با بورس درست نیست. او همچنین گفت: «این شخص و همسرش کمتر از ۲۰میلیون تومان سهام داشتند که حتی از سطح عادی یک کارمند معمولی بانک کمتر است و دلیل انجام چنین عملی قطعا ارتباطی با بازار سهام نداشته است.» پس از این اظهارنظر بسیاری از کاربران زیر این پست به دارابی اعتراض کردند که چرا چشم‌هایش را بر روی واقعیت می‌بندد. مثلا یکی از این کاربران با نام «رضا» برای او نوشت: آقای دارابی یعنی واقعا خوابید؟ حتما باید یکی بیاد جلوی شما خودشو بکشه تا بفهمید وضعیتی که الان توش گرفتاریم نتیجه همین کارهایی هست که شماها در شورای عالی بورس کردید یا حتی نکردید! این ضررهای هفتاد هشتاد درصدی رو نمی‌بینید؟! این همه هم ریسک یا اصلاح میشه؟» کاربر دیگری هم نوشت: «آره بابا ملت تازه خوشی هم زده زیر دلشون. وقتی پولشون دود میشه لذت عجیبی هم بهشون دست میده. ملت باید قدر این مسوولان رو هم بدونن! » دارابی هم برخی از کامنت‌ها را پاسخ داد و مثلا در جواب یکی از این کاربران نوشت که او نیز وقتی می‌بیند نصف ثروت فقط سهامداران عدالت در این مدت از دست رفته، ده‌ها برابر آنان ناراحت می‌شود.