گمانه‌زنی عامل سبزپوشی بورس

رنگ سبز بورس در اولین روز هفته آن هم بعد از تکیه زدن علی دهقان دهنوی، به صندلی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از آن اتفاق‌هایی بود که بخش زیادی از فضای توییتر فارسی را به خود اختصاص داد. از صبح و با شروع به کار بازار نه فقط سهامداران و فعالان حوزه بورس، بلکه روزنامه‌نگاران، خبرنگاران‌ و فعالان اقتصادی و سیاسی درباره این موضوع می‌نوشتند. با کمی دنبال کردن نوشته‌های این افراد ماجرا در برخی از نوشته‌های افراد کمی اغراق‌آمیز می‌شد. چرا که برخی از افراد سعی داشتند هرطور شده است سبزپوشی بورس در اولین روز شروع به کار این فرد را به تغییر ریاست سازمان بورس ربط بدهند. اما نزدیک بودن دهه فجر و ۲۲ بهمن به گمان برخی از افرادی که درباره سبزپوشی بورس می‌نوشتند، از دلایل این موضوع بود.

فعلا از بورس خارج نشوید

درخواست دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از مردم مبنی بر اینکه فعلا سرمایه خود را از بورس خارج نکنند، از دیگر موضوعاتی بود که دیروز در شبکه‌های اجتماعی و در گعده فعالان بورسی درباره آن صحبت می‌شد. ماجرا اما از این قرار است که بهزاد رحیمی در گفت‌وگویی بیان کرده است که دولت نباید به حوزه بورس ورود می‌کرد اما حالا با تغییر مدیریت سازمان بورس و اراده برای بازنگری در مدیریت این بازار امید است که شاهد رشد شاخص‌ها و شرایط بهتری باشیم. او همچنین از اراده مجلس برای تغییر شرایط بازار صحبت کرده و به مردم توصیه کرده است که به این موضوع که هرکجا جلوی ضرر را بگیریم منفعت است خیلی توجه نکنند. مطرح شدن این اظهارنظرها از سمت نماینده مجلس باعث شد که برخی از کاربران توییتر درباره مشهود بودن دخالت‌های دستوری در بازار سرمایه و به خصوص حوزه بورس بنویسند. به اعتقاد این افراد انگار  رئیس جدید سازمان بورس مورد نظر مجلس شورای اسلامی است و برای همین  چنین سیگنالی از سمت این نماینده مجلس به سهامداران داده می‌شود که سرمایه خود را از بورس خارج نکنند. مساله دیگری که مطرح می‌شد از این قرار بود که حالا توپ در زمین مجلس است و می‌خواهد توجه سهامداران خرد و به خصوص عامه مردم را به سمت خود جلب کند. طبق پیش‌بینی‌های مطرح‌کننده‌های چنین نظری در روزهای آینده اظهارنظرهای نماینده‌های مجلس در حوزه بورس بیشتر هم می‌شود و تمام آنها مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار سرمایه می‌کنند و سعی می‌کنند این طور به سهامداران القا کنند که مجموعه اقدامات مجلس شورای اسلامی باعث شده است که شرایط خوب و در جهت رشد حرکت کند.

 

حسن سبحانی

استاد اقتصاد دانشگاه تهران

سیاست محاسبه دلار به قیمت سفته بازان و اختصاص بی‌هدف تمام یا بخشی از آن به‌عنوان یارانه به ۹۳درصد از اقشار ملت، سیاستی است که ادامه پرداخت یارانه را به لزوم افزایش قیمت دلار مربوط می‌کند و از آنجا که ما اهل یارانه‌های هدفمند نیستیم، لذا گویی عملا ممانعت از کاهش نرخ ارز مصوب شده است.

 

پیام الیاس کردی

کارشناس بازار سرمایه

جان راجرز مدیر سرمایه‌گذاری اریل در برنامه بلومبرگ وقتی ازش پرسیده می‌شود که بهترین معامله‌ای که انجام دادی چه بوده است؟ می‌گوید: در اوج بحران مالی ۲۰۰۸ زمانی که همه فکر می‌کردند دیگر کسی قایق تفریحی نمی‌خرد،  ما سهام این شرکت‌ها را خریدیم و تا الان ۱۵ برابر شده است! پی‌نوشت: سرمایه‌گذاری یک بازی تکراری است.