در ادامه نگاهی ‌داشته‌ایم به موضوعاتی که توجه بیشتری در روزهای گذشته در شبکه‌اجتماعی توییتر به خود جلب کرده یا پر بحث بوده‌اند:

بی‌عدالتی در دیدن لیست کامل سفارش‌ها

روز گذشته بحثی بین برخی فعالان حوزه بورس در شبکه اجتماعی توییتر شکل گرفت که افراد زیادی در آن مشارکت داشتند. ماجرا هم از این قرار بود که یکی از کاربران در صفحه توییتر خود نوشت: «سرمایه‌گذار عادی بورس با اکانت آنلاین، حداکثر ۵ سفارش خرید و فروش را می‌بیند اما یک تریدر در کارگزاری می‌تواند از پشت استیج کارگزاری لیست کامل سفارش‌ها را ببیند و تصمیم بهتری بگیرد. به نظرم این یک نابرابری اطلاعات و رانت بزرگ برای عده‌ای است و دلیل محکمی برای ادامه آن وجود ندارد.» توییت این کاربر در مدت زمان کمی مورد توجه دیگر کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفت و تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۲۰ بار بازنشر داده شد. همچنین افرادی هم در قسمت نظرات مطالبی در واکنش به موضوعی که مطرح کرده بود برایش نوشتند. برخی از کاربران درباره این موضوع نوشته بودند که در اقتصاد کشورمان فساد نهادینه شده است و دیگر کسی به این مسائل جزئی توجه چندانی نمی‌کند، چون در مسائل کلان‌ اقتصادی فساد وجود دارد اما اقدامی برای برطرف کردن آن صورت نمی‌گیرد. با این حال برخی افراد به آنهایی که این موضوع را یعنی نهادینه شدن فساد در ساختار اقتصاد کشور را مطرح می‌کردند، خرده می‌گرفتند و درباره این موضوع می‌نوشتند که باید درباره فساد در تمام ابعاد و لایه‌های اقتصاد کشور در شبکه‌های اجتماعی نوشت تا هم توجه دیگران به آن جلب شود و هم امید داشت تا راهی برای رفع آن‌ پیدا شود. اما برخی از افراد هم با بازنشر این نوشته به آن واکنش نشان دادند. یکی از این افراد سعید درخشانی، فعال بازار سرمایه بود. او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که برای او هیچ وقت این مسائل در بورس مهم نبوده است. به گفته درخشانی چیزی که برای او مهم بوده است فاند شرکت‌ها در میان مدت و بلند مدت بوده است نه تعداد سفارش‌ها در یک لحظه!

واکنش‌ها به پیگیری‌های بورسی نماینده‌های مجلس

روز پنج‌شنبه احسان ارکانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر مطلبی درباره مزایای نظارت مجلس بر حوزه بورس نوشت و تلاش کرد تا در نوشته خود گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه به مخاطبانش بدهد. ارکانی نوشته بود: «اوایل آبان فقط ۱۲ شرکت در بورس تهران به تعهد بازارگردانی عمل می‌کردند اما پس از ورود مجلس و به ویژه پیگیری‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس اکنون این رقم ده برابر ‌شده و به بیش از ۱۲۰ شرکت رسیده است. اینجاست که وظیفه «نظارت» مجلسِ مردم، دولت را به نفع مردم وادار به تحرک می‌کند.» اما این نوشته و گزارش عملکرد خیلی مورد توجه کاربران این شبکه اجتماعی قرار نگرفت. البته نه از این جهت که توییت این نماینده مجلس دیده نشد، که اتفاقا دیده هم شد اما کاربران نسبت به مساله‌ای که او مطرح کرده بود موضع انتقادی گرفتند یا در نوشته‌هایشان گلایه‌ها و شکایت‌هایی برای پیگیری نماینده‌های مجلس مطرح کرده بودند. عده‌ای از کاربران بدون اشاره به ارکانی، نوشته بودند که اکثر نماینده‌های مجلس در نوشته‌ها و اظهارنظرهایشان در حال منت گذاشتن بر سر مردم و به خصوص سهامداران در حوزه بورس هستند. آنها خطاب به نماینده‌های مجلس می‌نوشتند که بین رفتار دو گانه مجلس در رابطه با بورس و حمایت از سهامداران سردرگم شده‌اند. مساله‌ای که این افراد مطرح می‌کردند از این قرار بود که نماینده‌های مجلس در جدال با دولت باعث شده‌اند که بورس تبدیل به ابزاری برای اعمال قدرت و یا تبلیغات انتخاباتی و عملکردی بشود و همین امر باعث شده است که سرمایه‌های مردم از دعواهای دولت و مجلس ضربه‌های شدیدی بخورد. به اعتقاد این دسته از افراد نماینده‌های مجلس به جای گزارش عملکرد و منت گذاشتن بر سر سهامداران، هم پای خودشان و هم دولت را از حوزه بورس بیرون بکشند تا سرمایه‌های مردم بیش از این آسیب نبیند. با وجود انتقادها و درخواست‌ها از این نماینده مجلس در حوزه بورس، اما برخی افراد هم از تلاش‌ها و پیگیری‌های نماینده‌های مجلس در حوزه بورس تشکر می‌کردند و حتی درخواست‌هایی مبنی بر نظارت به اصلاح دستورالعمل بازارگردانی مطرح می‌کردند.