این اظهارنظرها از سمت نماینده‌ای که عضو کمیسیون اصل نود مجلس است، از این بابت مورد توجه فعالان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود که در روزهای گذشته این بحث مطرح شده بود که بازارهای مالی و در کل سرمایه‌های مردم تبدیل به ابزار زورآزمایی دولت و مجلس در رینگ درگیری‌هایشان شده است. افرادی که به این گفت‌وگو توجه نشان داده بودند این مساله را مطرح می‌کردند که درست است فردی که این صحبت‌ها را مطرح کرده خیلی شناخته شده نیست، اما نماینده مجلس است و همین صحبت‌ها نشان می‌دهد که میزان درگیری بین دولت و مجلس بر سر اجرای چند طرح تصویب شده مجلس بالا گرفته است. گروه دیگری از افراد هم به دور از تحلیل‌های سیاسی درباره این موضوع می‌نوشتند که بحث و جدل‌ها و اظهارنظرهایی که نشان از دخالت مستقیم نهادها و اشخاص در بازارهای مالی دارد، به بازارهای سرمایه و افراد درگیر در این بازارها این خبر را مخابره می‌کند که روزهای خوبی در پیش نیست. به همین علت خیلی‌ها تمایلی برای حضور در بازار نخواهند داشت یا سرمایه هایشان را از آن خارج می‌کنند.

از دیگر موضوعاتی که این روزها بین گعده فعالان بازار سرمایه که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، به چشم می‌آید، بحث لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است. لایحه‌ای که به اعتقاد خیلی‌ها یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه در سال آینده است. افرادی که درباره این موضوع یعنی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ می‌نویسند، به این مساله می‌پردازند که دولت در این لایحه حساب ویژه‌ای روی بازار سرمایه باز کرده است. آنها علاوه بر این لایحه به صحبت‌های حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم اشاره می‌کنند که در روزهای گذشته بیان کرده بود علاقه دارد سهام‌های دولتی بیشتری را در بورس عرضه کند. به اعتقاد این افراد این عوامل نشان می‌دهد که دولت در تلاش است فضای بورس را گرم نگه دارد تا سرمایه‌داران بیشتری به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار بیایند. نکته دیگری هم که فعالان حوزه بازار سرمایه به آن در این بخش اشاره می‌کنند، اشاره به صحبت‌های مسوولان و مقامات درباره کسب درآمد دولت از بورس است. به اعتقاد این افراد دولت برای این درصدد است که فضای بورس را مثبت نگه دارد چون می‌خواهد کسری بودجه خود را با استفاده از فروش سهام شرکت‌های دولتی و مسائلی از این دست جبران کند. در نهایت پیش‌بینی آنها برای سهامداران خرد این است که در سال آینده بورس فضایی مثبت و سبز پوش مانند اوایل سال جاری خواهد داشت، چرا‌که دولت حساب ویژه‌ای برای آن در دخل و خرج خود باز کرده است.

 

صادق الحسینی

اقتصاددان

دلیل رشد این روزهای بازار سهام: ۱-رشد کامودیتی‌ها به علت ساخت واکسن کرونا که 60درصد بازار که کامودیتی‌محور است را متاثر می‌کند. ۲- رشد مقطعی دلار پس از التهابات اخیر. ۳- رسیدن شاخص به کف(که قبلا گفته شد حدود ۱۲۰۰). با این شرایط جدید تا زمانی که نرخ ارز کاهش نیابد رشد بازار می‌تواند ادامه پیدا کند.

 

روح الله دهقان

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

با تلاش همکاران خوبم دو قابلیت جدید به سایت TSETMC اضافه شد. در صفحه اول سایت نقشه بازار اضافه شد و در صفحه نماد بخش تحلیل تکنیکال با عنوان نمودار تعاملی در دسترس قرار گرفت. روال بهبود و توسعه سایت همچنان ادامه خواهد داشت.

 

شاهین چراغی

عضو شورای عالی بورس

تلاش تمام ارکان‌نظام درخصوص دفاع از حقوق سهامداران خرد در سه ماه گذشته قابل تقدیر است. به نظر می‌رسد با توجه به وجود بیش از۴۰میلیون سهامدار و حفظ حقوق آنها، بخش از سخنرانی کاندیداهای انتخاباتی آینده درخصوص مواضعشان با بورس خواهد بود. تحقق این امر اتفاقی میمون برای بورس و آرزوی دیرینه ما است.

 

حسین سلاح ورزی

فعال اقتصادی

انصافا دولت در تدوین بودجه۱۴۰۰، چنان معرکه‌ای گرفته که حتی خاطره حمایت از بورس را هم شسته و برده پایین! برای همه امور از سیر تا پیاز ردیف اعتباری گنجانده‌اند، الا واکسینه کردن مردم در مقابل کرونا!

 

مصطفی طاهری

نماینده مجلس

بودجه ۱۴۰۰ سیاسی‌ترین بودجه تاریخ ایران است. وابستگی شدید بودجه به نفت باعث اثرگذاری بیشتر تحریم بر اقتصاد کشور خواهد شد! گروگان گرفتن اقتصاد کشور و نیازهای مردم، برای اهدافی مانند ارتباط با غرب و... غیرمنطقی است.

 

رضا غلامی

فعال اقتصادی

سرمایه‌گذاری شامل خرید دارایی واقعی با هدف بلندمدت است ولی سفته بازی عمدتا فعالیت کوتاه‌مدتی است که بر ناکارایی‌های بازار با افق کوتاه‌مدت استوار است.سفته‌باز عمدتا دنبال مالکیت نیست در حالی که سرمایه گذار کسب مالکیت را در ذهن دارد. در اقتصاد متعارف هم سفته‌بازی را به قماربازی نزدیک می‌دانند. اگر اینطور باشد رفتارهای اخیر بخشی از افراد در بازار سهام بیشتر به قماربازی نزدیک است. سازمان بورس باید این رفتارها (ورود و خروج کوتاه‌مدت) را به‌شدت محدود کند چون نه‌تنها نفع اقتصادی ندارد بلکه شبهه شرعی هم دارد.

 

علی چشمی

‌‌‌‌‌‌استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

اصلاح ساختار بودجه خیلی شفاف و سرراست است: از تولیدکنندگان کمتر مالیات‌بگیر و در اختیار غیرمولدها بودجه‌ای قرار ندید. اما از زمان مورگان شوستر تا حالا محقق نشده است. چرا؟ چون غیرمولدها تصمیم می‌گیرند که از تولید بگیرند و بدهند به خودشان.