کاربران صحبت‌های او مبنی بر اینکه «دولت در بورس دخالت نمی‌کند، ولی وظیفه دارد از بورس صیانت و مراقبت کند تا حقوقی‌ها و افرادی که در آنجا نفوذ دارند، نتوانند حرکتی انجام دهند که باعث شود مردمی که سهام خرد و کوچک دارند، متضرر شوند» را در صفحه‌های خود بازنشر می‌کردند. آنها با کنایه و بعضا انتقادهای تند و تیز درباره اینکه دولت مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس و سهامداری دعوت کرد، اما حالا پشتشان را خالی کرده، می‌نوشتند.

یکی از افرادی که به صحبت‌های محمود واعظی و سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کرد، مرتضی کامل‌نواب، پژوهشگر بود. او در صفحه خود نوشت: «آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در حالی که سابقا گفته بود بورس مورد حمایت جدی دولت است؛ امروز گفت دولت در بورس دخالت نمی‌کند. اول بفرمایید تکلیف مردمی که با وعده و وعید شما به این سو و آن سو می‌دوند چیست؟ دوم بفرمایید بعد از بی‌توجهی به تورم، تولید و حالا بورس دولت دقیقا چه‌کار می‌کند؟» هرچه از زمان انتشار صحبت‌های محمود واعظی می‌گذشت، کاربران زیادی درباره صحبت‌های او اظهارنظر می‌کردند که اکثرشان وابسته به طیف اصولگرا یا فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای خارج از کشور بودند.

آنها با گلایه از روند در پیش گرفته شده توسط دولت، روی بی‌اعتمادی مردم به دولت مانور می‌دادند. اما بازهم مثل هر موقعیت دیگری که کاربران با زبان انتقاد و کنایه درباره دولت می‌نویسند، بودند کاربرانی که در نوشته‌هایشان از دولت و سیاست‌هایش حمایت می‌کردند و این بار هم روبه‌روی این دسته از کاربران قرار گرفتند.

آنها با بازنشر این بخش از صحبت‌های رئیس دفتر حسن روحانی که گفته بود «دولت وظیفه دارد از بورس صیانت و مراقب کند» سعی می‌کردند توجه کاربران منتقد سیاست‌های دولت دوازدهم را به این بخش از صحبت‌ها جلب کنند.

این دسته از کاربران به افرادی که آنها را پمپاژکننده‌های ناامیدی در جامعه می‌خواندند، می‌گفتند دولت همچنان هوای بورس و سرمایه‌گذاران خرد را دارد ولی مشکل جای دیگری است و نباید اسیر بازی تخریب دولت شد.

آنها حتی از این صحبت‌ها پا را فراتر می‌گذاشتند و این مساله را مطرح می‌کردند که در روزی که واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی این صحبت‌ها را مطرح کرد، بازار سرمایه حالت متعادلی به خود گرفت و می‌توان به شروعی سبز رنگ در هفته جدید امیدوار بود.

از دیگر موضوعاتی که در این هفته در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام دغدغه کاربران بود، بی‌اعتمادی به سیاست‌های اقتصادی مسوولان بود. آنها از این موضوع می‌نوشتند که ایجاد فضای بی‌اعتمادی و دامن زدن به آن‌ دستاوردهای تلخی برای بازار سرمایه و بورس دارد و دور نیست آن روزی که بسیاری از سهامداران، از بورس خارج شوند و پول‌های خود را تبدیل به دلار یا طلا کنند.در نهایت، چند هفته‌ای می‌شود که کاربران در آخر هفته‌ها به خودشان و دیگران امیدواری می‌دهند که ممکن است هفته پیش رو، اتفاقات خوبی برای بورس بیفتد و شاهد فضای آرامی باشیم. این دسته از کاربران به دیگران پیشنهاد می‌دهند که اگر اهل ریسک هستند، موقعیت خوبی برای ورود و خرید است.

عده‌ای دیگر از آنها اما می‌گویند اگر همچنان می‌خواهید وارد بورس شوید و ریسک نکنید، صبر کنید تا شاخص به کانال ۱,۸۰۰,۰۰۰ برسد. البته که هدف اکثر این افراد تبلیغاتی است و در لابه‌لای نوشته‌هایشان پیشنهاد خرید برای جذب سود بیشتر به کاربران تازه‌وارد می‌دهند.

در ادامه نظرات چهره‌های اقتصادی، نماینده‌های مجلس و افراد فعال در بازار سرمایه‌آمده است. این نظرات مورد تایید روزنامه «دنیای‌اقتصاد» نیست و تنها بازتاب دیدگاه‌های مطرح‌کنندگان است.

 

اردشیر مطهری

نماینده مجلس

آقای روحانی! شما گفتی سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست ولی بورس هست. حالا هرکس رفته سراغ سکه و دلار سود کرده و هرکس رفته سراغ بورس، سرمایه‌اش از دست رفته. جوابگوی این مدل مدیریتتان باشید.

 

نوید قدوسی

فعال بازار سرمایه

فرآیند تولد صف‌های فروش چند ده میلیونی بدون تقاضا در بورس نماد ایکس در تاریخ ١٦ تیر به دلیل ابهام موجود در اطلاعات ناشر در اوج قیمتی متوقف می‌شود. پس از ارائه اطلاعات الف ابتدا بدون دامنه و سپس به دلیل عدم کشف قیمت با دامنه باز شده و صف فروش می‌شود. همین فرآیند در بازگشایی بعد از مجمع عادی هم تکرار می‌شود و نتیجه یک صف فروش قفل شده است. واقعا نباید اجازه داد نمادی که در ریزش بازار متوقف بوده بدون محدودیت بازگشایی شود و فرآیند اصلاح قیمتی اتفاق بیفتد؟ البته بیش واکنشی وجود دارد ولی در روزهای بعد می‌تواند حجم خورده و جبران شود.

 

سعید ابراهیمی

فعال بازار سرمایه

واقعیت این است که تا انتخابات آمریکا پول پرقدرتی به‌صورت مداوم به بازار تزریق نمی‌شود و نقدینگی در بازارهایی مثل طلا و دلار می‌ماند. خیلی‌ها هم ریسک این موضوع را پذیرفته‌اند.چرا؟ چون وقتی مسوولان نظرات گهربار خود را بیان می‌کنند، برای بورس ریزش دارد و برای دلار صعود!

 

رامین پولادرگ

‌نایب رئیس کمیسیون تجارت ایران وعراق

درحالی که مدیرعامل بورس تهران از ابلاغ مصوبه مجوز به بانک‌ها برای ورود به بازار سرمایه می‌گوید، آیا اطلاع ندارد بانک‌ها برای ورود به بورس نیازمند مجوز بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار هستند؟ تا چه زمانی مدیران بورسی به حرف‌های بی‌پایه و اساس می‌خواهند ادامه دهند؟