حسینی از قول این مدیر بورس نوشته بود: «علی‌الظاهر سیاست  بانک مرکزی این است پول را از بورس خارج و به سمت نظام بانکی هدایت کند!» او در پایان نوشته بود: «البته که‌ پول خارج شده از بورس به سمت دلار و مسکن می‌رود.» توییت سید صادق حسینی تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۲۰۰ بار توسط کاربران توییتر پسندیده و بالای ۱۵ بار بازنشر داده شده بود. اما در قسمت نظرات هم بحث و جدل درباره این موضوع بین کاربران داغ بود. کاربرانی نوشته بودند که در این شرایط تورمی، نگهداری پول نقد در بانک کار درستی نیست. کاربرانی هم نوشته بودند که اگر پول‌ها از بورس خارج شوند، سمت بانک نمی‌روند و تبدیل به دلار و طلا می‌شوند و در خانه‌ها جا می‌گیرند. یکی از افرادی که در قسمت نظرات، نوشته‌ای منتشر کرده بود، حسین خزلی، فعال بازار سرمایه بود. او با ذکر این نکته که این حرف اشتباه است، نوشته بود: «حداقل در مردادماه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان در هر روز (گردش دو طرفه معاملات) در حساب‌های جاری مشتریان، کارگزاران و سپرده‌گذاری به‌صورت روزانه با نرخ صفر درصد در شبکه بانکی می‌چرخید که هزینه آن تقریبا برای شبکه بانکی صفر بود.» در میان گفت‌وگوهایی که بین کاربران در قسمت نظرات ایجاد شده بود، یکی از کاربران نوشته بود: «ارز، مسکن، طلا و... ‌هیچ کدام قدرت و پتانسیل تحرک بخشی و نقدشوندگی سرمایه پنهان مردم را نداشت. بورس با سودهای کلان/ کاذب این وظیفه را به خوبی انجام داد، اما درعین حال به خاطر رکود حاکم بر تولید و صادرات ظرفیت نگهداشتن این سرمایه‌ عظیم را در خودش ندارد.» مجید شاکری، پژوهشگر مالی هم با بازنشر توییت صادق حسینی، نوشته بود: «پول نمى‌تواند به بورس داخل یا از آن خارج شود. پول همیشه به‌صورت بستانکارى سپرده‌گذار از بانک وجود دارد و نمى‌تواند از بانک خارج شود که باز به آن هدایت شود.»

از دیگر موضوعاتی که روز گذشته در شبکه‌اجتماعی توییتر و اینستاگرام توجه کاربران را به خود جلب کرده بود، معاملات تالار پتروشیمی بورس کالا بود. کاربرانی با بیان اینکه نرخ معاملات این تالار نشانه‌ای برای  بالاتر رفتن ارزش دلار در آینده‌ای نزدیک است، از این اتفاق ابراز نگرانی می‌کردند. مهدیه کردی، خبرنگار هم در واکنش به خرید محصولات در تالار پتروشیمی بورس کالا  در صفحه خود نوشت: « فقط قیمت سهم‌ها حباب دارد؟! خب شما که محصول شرکت‌ها را با دلار گرانتر از بازار می‌خرید؛ چرا به سهام شرکت‌های تولیدکننده چوب حراج زده‌اید؟»

اما هرچه ریزش‌های بورس بیشتر می‌شود، سیل انتقادها از رئیس دولت دوازدهم هم در شبکه‌های اجتماعی و بین کاربران فعال در بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند. چند روزی است که کاربران از سکوت حسن روحانی در قبال اتفاقات بورس انتقاد‌های تند و تیزی می‌کنند. آنها این موضوع را مطرح می‌کنند که رئیس دولتی که مردم را در ماه‌های گذشته و دوران سبز پوش بودن بورس به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت می‌کرد و مدام در صحبت‌هایش از بورس محکم صحبت می‌کرد، چرا دیگر حرفی از بورس نمی‌زند و سکوت کرده است. در این میان برخی از کاربران هم به صحبت‌های حسن روحانی مبنی بر اینکه «مردم اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، این لعن و نفرین آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است» اشاره می‌کردند و با کنایه و زبان طنز از نفرین کاخ سفید بابت آنچه که در بورس می‌گذرد می‌نوشتند. حتی کاربرانی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را نفرین می‌کردند که باعث شد، مردم زیادی بدون هیچ دانش و اطلاعاتی، سرمایه‌شان را روانه بورس کنند. نوید قدوسی، فعال بازار سرمایه هم روز گذشته نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بد نیست جناب رئیس جمهور که در تیر و مرداد به مردمی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند سیگنال می‌دادند، سکوت خود را شکسته و مردم را به فیض برسانند.»

 

سعید درخشانی

فعال بازار سرمایه

یک عده هستند که کار و زندگیشان شده است بقیه آدم‌ها! در بورس دیده‌ام که قبل از اینکه نمادهای خودشان را‌ ببینند، سهم‌هایی که دیگران دارند را چک می‌کنند تا ببینند ضرر کرده‌اند یا سود! این افراد به دو دلیل موفق نمی‌شوند: تمرکزشان بر کار بقیه است و برای بقیه بد می‌خواهند و این موضوع در نهایت به خودشان برمی‌گردد.

 

سید کاظم دلخوش

نماینده مجلس

اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای جلوگیری از سقوط بورس همچنان در حد حرف باقی مانده است! سرمایه حداقلی۵۰ میلیون سهامدار سهام عدالت در حال آب شدن است و بی‌شک تعلل در این امر جایی برای جبران باقی نخواهد گذاشت!

 

بهراد ابراهیمی

مدیر معاملات کارگزاری آگاه‌

بازگشایی کاوه نشون داد دامنه نوسان و صف‌نشینی پی‌درپی اتفاقا مشکل بازار ماست، بهترین کار در این شرایط حذف دامنه نوسان سهم‌هاست.

 

سعید ابراهیمی

فعال بازار سرمایه

دیشب داشتم فکر می‌کردم که اگر جای مسوولان سازمان بودم و با بوق و کرنا جلسات حمایتی به مدت چند روز برگزار می‌کردم و مدام شعار می‌دادم و نتیجه‌اش می‌شد حال این روزهای بازار، از شرم صددر صد استعفا داده بودم.

 

میترا فرخ‌پور

فعال بازار سرمایه

تو را به خدا دست از سر این بازار بردارید. اگه ولش کرده بودید با دلار ۳۰ تومانی خودش می‌دانست چیکار کند. همه شدن منجی بازار و برای مثبت شدندش تز می‌دهند و هی خرابکاری پشت خرابکاری. بعدشم آمارش می‌شود ۸۰ درصد فعالان موافق بودن! ۸۰ درصد فعالان با ۸۰ درصد حاضران خیلی فرق داره. خیلی.