یکی از این افراد میثم بهرامی بود که نوشت: «دولت با منتفی کردن عرضه ‎دارادوم به خودش خنجر زد. ببینم حالا چطوری می‌تونن سهام سایر شرکت‌های دولتی رو در ‎بورس بفروشن و کسری بودجه رو جبران کنن. روی ‎داراسوم هم دیگه نباید حساب کنن. اعتماد مردم رسما از دست رفت.» خاطره وطن خواه، روزنامه نگار اقتصادی نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با بیان اینکه «معلوم نیست در ‎دولت چه خبر است، انگار همه وزرا در تلاش هستند که در تلاش نباشند» به ریزش دیروز بازار سرمایه واکنش نشان داد. ناهید صباحی هم که از کاربران فعال توییتر است نوشت: «خدا رو شکر که مدیران از هیچ تلاشی برای سلب اعتماد مردم دریغ نمی‌کنن.» میترا فرخ‌پور نیز به خبر منتفی شدن عرضه دارادوم این‌گونه واکنش نشان داد: «یک دلیل اینکه هیچ‌وقت از سهام پالایشگاهی خوشم نیومد این بود که دوسر شیرفلکه دست وزارت نفت است.» کاربری با نام ریحانه ایرانیان هم به خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به بازار سرمایه اشاره کرد و نوشت: «‌‎شبندر و پالایشی‌ها بعد خوابیدن هیجان‌ها به رشدشون ادامه میدن اما بزرگ‌ترین ضربه‌ای که لغو ‎دارادوم به ‎بورس می‌زنه، افزایش بی‌اعتمادی مردم و خداحافظی با این روند خوب ورود پول به بازار هست.» کاربر دیگری با توییتی تاکید کرد: «دولت جاى اشتباهى داره شیطنت می‌کنه. اعتماد از دست بره، واسه کسرى بودجه تون چه ‌می‌کنید؟ به فروش نفت دل خوش کردید؟ خواهیم دید.» یکی دیگر از کاربران در فضای مجازی به زبان طنز به ریزش دیروز بازار واکنش نشان داد. او گریزی به انفجار بیروت زد و گفت: «کاری که امروز دارادوم با بورس کرد، نیترات آمونیوم با بیروت نکرد!» کاربرانی هم بودند که خواستند به یکدیگر دلگرمی دهند. مثلا یکی از آنان نوشت: «‌همیشه توى اصلاح‌هاى بازار گفته‌ام بازم می‌گم، نگران نباشید، تنها نیستید پس شاد باشید.»

چرا پالایشی‌ها را می‌ریزید تو فلزاتی‌ها؟

‌اخبار ضدونقیض درباره عرضه دارادوم باعث شد بخش زیادی از سهامداران هیجانی رفتار کنند و به فروش سهام شرکت‌های پالایشی بپردازند. این رفتار از نظر فعالان فضای مجازی دور نماند. هادی فقیهی محمدی یکی از کاربرانی بود که در این باره نوشت: «چرا پالایشی‌ها را می‌ریزید تو فلزاتی‌ها؟» کاربری با نام «فرزاد» در پاسخ به او گفت: «از افرادی که با این تحلیل که چون پالایشی‌ها در ETF دولت قرار داره پس باید بخریم‌شون میرن تو صف خرید، چه انتظاری داری؟!» یکی دیگر از کاربران نیز با چند ایموجی خنده نوشت: ‌«چرا کل بازارو ریختن تو پالایشی‌ها.» «آرش» در پاسخ برایش نوشت: «می‌خوان معجون بزنن.»

 

سروش خسروی

روزنامه‌نگار در حوزه اقتصاد

‌آیا کسی مسوولیت این اقدام سازمان خصوصی‌سازی را می‌پذیرد؟ بازی با افکار عمومی سرمایه‌گذاران؟ تا کی قراره با این بازی‌های رسانه‌ای به اعتماد عمومی لطمه وارد بشه؟ لااقل سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر معاملات امروز(دیروز)  سهام پالایشگاه‌ها را باطل کند.

 

رضا خانکی

فعال بازار سرمایه

‌دولت همیشه طرف بدی برای معامله بوده و هست. توی دولت هم همیشه وزارت نفت اون بچه سرتق و شر و بازی خراب کنه. تجربه بهم ثابت کرده بدتر از وزارت نفت نداریم. از نرخ خوراک بگیر، فرمول کارمزد پالایشگاه‌ها و...

 

ماجرای پرحاشیه «دارا دوم»