بهنام صمدی، از خبرنگاران بازار سرمایه یکی از افرادی بود که زیر پست طغیانی نظر داد؛ نظری که در قالب سوال مطرح شد. صمدی با خطاب قرار دادن این نماینده مجلس نوشت: «‌‎رسیدن دلار به ۲۳۶۰۰ تومان چی؟ با واقعیت‌ها همخوانی دارد؟ قیمت واحد مسکونی در مرکز شهر تهران به متری ۳۰ میلیون تومان رسیده، این چی؟ ضمنا شاخص معیار مناسبی برای مقایسه نیست. اثر مضاعف زیرمجموعه‌های یک هلدینگ بر شاخص باید حذف بشه مثل «شستا» و « تاپیکو». حسین نیز کاربر دیگری بود که به انتقاد از توییت نماینده مجلس پرداخت و برای او نوشت: «‌‎هروقت تورم را به یک عدد پایدار رساندند، آن‌وقت حق دارید بگویید رشد شاخص با واقعیت‌ها نسبتی ندارد، حالا با دلار نیمای بالای ۱۷تومان و تورمِ فلان درصد، حق اظهار نظر در مورد شاخص را ندارید، البته همان شاخص هم در همه‌ موارد قابل استناد نیست و فقط توسط چند نماد بزرگ دولتی جابه‌جا می‌شود.» کاربر بعدی اما دلش پر بود و واقعیت‌های کشور را برای طغیانی اینگونه بازگو کرد: «‌‎اگه مثل مردم زندگی کنی واقعیت‌های جامعه رو هم می‌فهمی... می‌دونی تو تهران قیمت هر متر خونه چنده؟ مطمئنم نمی‌دونی.» مجتبی نیز برای طغیانی نوشت: «‌‎اولا که شاخص ملاک خوبی برای سنجش بورس نیست به‌خصوص شاخص کل. دوم اینکه رشد بورس واکنش به نرخ دلار و حجم نقدینگی و تورم انتظاری هست، شما علت را بررسی کنید، نه معلول را. سوم اینکه اگر این بورس نبود و این حجم نقدینگی درونش حبس نمی‌شد امروز شاهد دلار بسیار گرانتری بودیم.» «ژورنالیست خسته» هم با خطاب قرار دادن آ‌‎قای عضو کمیسیون اقتصادی از طغیانی پرسید: «در مورد رشد دلار، قیمت مسکن، ماشین، گوشی و تورم لجام گسیخته و در کنارش افزایش نیافتن حقوق کارمند و کارگر نظری ندارید؟ اونا واقعیت اقتصادیه؟ دریافتی ماهانه شما واقعیت اقتصاده؟»‎

کارمندان بورس‌باز

‌گزارش «ایرنا» از موج استعفای کارمندان به خاطر معامله در بورس هم بین کاربران در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرده است. برخی این گزارش را غیرواقعی و به کسانی منتسب می‌دانند که از رشد بورس راضی نیستند و برخی نیز با فرض صحیح بودن این گزاره می‌گویند طبیعی است با تورم موجود و کم شدن روزانه ارزش پول ملی، کارمندی به صرفه نباشد.

حسین نظری یکی از کاربران توییتر است که گزارش «ایرنا» را غیرواقعی می‌داند و نوشته: «به‌عنوان یک کارمند فعال در بورس هیچ‌وقت این‌کار را نمی‌کنم و هیچ‌کدوم از همکاران فعال در بورس را هم ندیده‌ام این‌کار را انجام بدن یا حتی نیت این کار ر‌و داشته باشن؛ حتی یک مورد؛ شاید نیت خاصی پشت مطرح کردن این موضوع باشه مثلا از طرف حبابیون.»

«آقای x» اما با طرح این پرسش که این کار ‌«چه اشکالی دارد» گفته است: «در ادارات دولتی به‌جای اینکه فیلم نگاه کنند یا در اینترنت چرخ بزنن و آهنگ دانلود کنند و با تلفن حرف بزنند و تو کار همدیگر سرکشی کنند، دارن تو بورس معامله می‌کنند و مطالعه می‌کنند. به‌نظرم خیلی هم خوبه.» یکی دیگر از کاربران توییتر که به نظر از کارمندان بورس باز است در تایید گزارش ایرنا که خبر از «موج استعفای کارمندان به دلیل فعالیت در بازار سرمایه داده» نوشته: «‌‎تو اداره ما سایت‌های کارگزاری و هرچی مربوط به بورس بوده رو‌رو اینترنت اداره فیلتر کردن. بعد چند نفر پول رو هم گذاشتن تو خونه تجهیزات و‌ای پی ولید گرفتن از اداره vpn می‌زنن خونه که بتونن خرید و فروش کنن. اصلا اوضاعیه.»

کاربر دیگری فرض را بر صحت گزارش «ایرنا» گذاشته و استدلال کرده: «‌‎وقتی رشد تورم چند برابر رشد دستمزد‌ها باشه همین میشه. همین الانم خیلی از مشاغل هزینه رفت و‌آمدشون از درآمدشون بیشتره و به شخصه بعید می‌دونم اگه همین روند ادامه داشته تا ۲، ۳ سال دیگه بشه به این راحتی‌ها نیروی کار متخصص پیدا کرد.»

 

‌احسان مال اندیش

تحلیلگر بازار سرمایه

نه تنها استعفای کارمندان ادارات و پاسخگویی نامناسب به ارباب رجوع تقصیر ‎بورس است، آب دریاچه ارومیه رو هم بورسی‌ها سر کشیدن که خشک شد. سوراخ لایه ازون رو هم بورسی‌ها گشادترش کردن. حرف بی‌حساب کتاب در این مملکت کنتور نمیندازه.

 

مجتبی توانگر

نماینده تهران در مجلس

این روز‌ها خیلی‌ها با یک عکس از پرتفوی پیشنهادی خودشان ادعای تحلیلگری در بازار سرمایه می‌کنند. آیا همه این افراد، برای تحلیل و ارائه پیشنهاد صلاحیت دارند؟ ارائه مشاوره، سبدگردانی و سایر خدمات در بازار سرمایه به مجوز نیاز دارد.

 

مینا ورشوچی

کاربر توییتر‌

نماد ‎ذوب در قیمت 6/ 850 تومان یعنی 5/ 1 برابر قیمت کبریت توکلی صف فروش 121 میلیونی دارد. این مدیریت بازار است؟

 

سعید درخشانی

تحلیلگر بازار سرمایه

وقتی شما در بازار سرمایه بدون تخصص معامله می‌کنید آثار سود و زیان آن مختص فقط خودتان است‌؟ جواب من به این سوال یک نه بزرگ است، جمع زیادی از افراد غیرمتخصص باعث کاهش یا افزایش غیرمنطقی قیمت دارایی خود و نیز بقیه می‌شوند و نتیجه فعالیت شما فقط متوجه خود شما نیست.