10-01

رشد پرشتاب بورس و ثبت بازدهی 8/ 15درصدی این بازار در ماه گذشته درحالی رقم خورد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان کانال دوم سرمایه‌گذاری در بورس، عملکردی قابل‌توجه داشتند. هر چند هیچ‌یک از 158صندوق فعال در این بازار، زیانی را در ماه گذشته تجربه نکردند ولی در برخی مواقع جاماندن آنها از شاخص کل بورس به خوبی قابل مشاهده بود. بر این اساس می‌توان عنوان کرد که تنها 21 صندوق یعنی 13درصد از کل صندوق‌های فعال در بازار، سوددهی بیشتر از نماگر اصلی بازار داشتند و مابقی در رتبه‌هایی پایین‌تر از این شاخص قرار گرفتند.

البته باید عنوان کرد که جاماندن این نهادهای مالی از روند کلی بازار موقتی است و تجربه نشان داده که در برخی دوره‌های کوتاه‌مدت، شاخص، رشد پرشتاب‌تری را نسبت به این نهادهای مالی داشته و در بازه زمانی بلندمدت، شاهد بازگشت این صندوق‌ها خواهیم بود. «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌های پیشین خود به دفعات به این موضوع اشاره کرده که سرمایه‌گذاران باید خرید و فروش‌های خود را براساس دیدبلندمدت انجام داده و توجه زیادی به خطای تکرارپذیری سود در محاسبات خود داشته باشند. به عبارت دقیق‌تر چنانچه یک سرمایه‌گذاری در بازه زمانی کوتاه‌مدت سوددهی خوبی به‌دنبال داشته، به آن معنا نیست که این روند تداوم دارد و در تمامی مقاطع به همین صورت خواهد بود.

نگاهی دقیق به صندوق‌ها

بررسی روند تغییر و تحولات صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله در دی‌ نشان از آن دارد که بیشترین بازدهی کسب‌شده توسط این نهادهای مالی مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده است. به‌طوری‌که در این صندوق‌ها بازدهی به بیش از 26 درصد نیز رسید. در این میان 18صندوق از 53صندوق سهامی فعال در بازار سرمایه توانستند بازدهی بیشتر از شاخص کل بورس در ماه گذشته داشته باشند. در همین راستا صندوق‌های قابل‌معامله (ETF) نیز روندی مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام داشته و توانستند بازدهی تا سطح بیش از 17درصدی را به نمایش بگذارند. صندوق‌های قابل معامله کالایی نیز توانستند زیان‌ ماه‌های گذشته خود را جبران کنند. این گروه از صندوق‌ها که عمدتا در خرید طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌دنبال رشد قیمتی در بازار سکه و طلا، روندی مثبت را تجربه کردند. به‌طوری‌که به‌دنبال رشد قیمتی 3/ 7درصدی هر سکه طرح جدید در دی‌ماه و رسیدن آن به نرخ ۴ میلیون و 880هزار‌تومان، صندوق‌های فعال در این حوزه سود بیش از 8درصد را به نمایش گذاشتند.

از سوی دیگر عملکرد صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز نشان از ثبت بازدهی 4/ 5درصدی در این نهادهای مالی در دی‌ماه دارد. در این دوره بیشترین بازدهی کسب شده توسط صندوق‌های مختلط نیز در محدوده بیش از 13درصدی قرار داشته است.

جزئیات بیشتر از عملکرد صندوق‌های سهامی

همان‌طور که عنوان شد حدود یک سوم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام توانستند با ثبت بازدهی به مراتب بیشتر از شاخص کل بورس، عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند. به این ترتیب درحالی شاخص کل بورس بازدهی 8/ 15درصدی را در دی‌ کسب کرد که 18 صندوق از مجموع ۵3صندوق سهامی فعال در بازار با ثبت بازدهی بیش از ۱۶ درصدی، در رتبه‌های برتر از شاخص کل بورس ایستادند.

صندوق‌های سهامی با توجه به ماهیت خود و عمده سرمایه‌گذاری در بخش سهم و حق‌تقدم نه تنها ریسک بیشتری را در میان دیگر صندوق‌ها دارند، بلکه سوددهی بالاتری را نیز به همراه دارند. به این ترتیب بیشترین میزان سود اعطایی به سرمایه‌گذاران در این نوع صندوق‌ها بوده است. در این راستا دو صندوق آهنگ سهام کیان و مشترک بورسیران هر کدام با ثبت بازدهی بیش از 21درصدی به‌عنوان برترین صندوق‌ها در این گروه شناخته شدند. در این میان صندوق بورسیران توانست در دوره یکساله اخیر به سودی بیش از 273درصد دست یابد و به این ترتیب بیشترین بازدهی را در میان دیگر صندوق‌های فعال در بازار کسب کرد. بررسی پرتفوی صندوق مزبور نشان از آن دارد که این صندوق بیش از 95درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داده و 4درصد دیگر از سبد این صندوق را نیز وجه‌نقد تشکیل می‌دهد. در این میان سهام بانکی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و لاستیک و پلاستیک بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در سبد این صندوق را شامل شده است.

صندوق آهنگ سهام کیان که در گذشته نام آن صندوق مشترک سرمایه دنیا بوده و به تازگی و با اخذ مجوز از سازمان بورس، تغییر نام داده نیز عملکرد درخشانی در ماه گذشته داشت. در این صندوق بیش از 90درصد از سرمایه‌گذاری‌‌ها به خرید سهم اختصاص یافته است. همچنین صندوق مزبور در یک سال اخیر توانست به بازدهی بیش از 166درصدی دست یابد.

صندوق آوای ثروت کیان نیز با کسب بازدهی بیش از 20درصدی در دی‌ماه، یکی دیگر از صندوق‌های مطرح در این دوره بوده‌ است. این صندوق در دوره 6ماهه اخیر بیش از 67 درصد سود و در دوره یکساله نیز 194درصد سود داده است. بررسی پرتفوی این صندوق نیز نشان از حجم بیش از 86درصدی سرمایه‌گذاری در سهام دارد. همچنین 6درصد از پرتفوی مزبور به سپرده بانکی و بیش از 4درصد نیز وجه نقد است. در این میان بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در سبد سهام این صندوق به خرید سهام فلزات اساسی و محصولات شیمیایی تعلق دارد که هرکدام از این دو صنعت مزبور حدود ۱۸درصد از کل دارایی صندوق را به خود اختصاص داده است.  در ادامه برترین صندوق‌های دی‌ماه می‌توان به صندوق مشترک ارزش‌کاوان آینده، ثروت‌آفرین تمدن، گنجینه رفاه و مشترک آسمان یکم اشاره کرد که هر کدام بازدهی بیش از 18درصدی را در ماه گذشته به نمایش گذاشتند.  این درحالی است که در ماه گذشته مشترک البرز با سودی بالغ بر 2/ 3درصد به‌عنوان ضعیف‌ترین صندوق شناخته شد. بازدهی کسب شده توسط این صندوق در دوره یک سال اخیر نیز به بیش از 78درصد می‌رسد. نکته قابل‌توجه در این صندوق اختصاص حدود 72درصد از پرتفوی آن به اوراق مشارکت است.

صندوق‌های سهم آشنا، مشترک یکم سامان، مشترک سبحان، زرین پارسیان، مشترک نوین پایدار و مشترک بانک اقتصاد نوین از دیگر صندوق‌هایی بودند که دی‌ماه را با ثبت سود کمتر از 10درصد سپری کردند. در این میان کمترین میزان سود اعطایی به صندوق اندیشه خبرگان سهام و مشترک میعاد ایرانیان تعلق داشت که هرکدام سودی در حدود ۱۳درصد را به نمایش گذاشتند.

نگاهی به صندوق‌های درآمد ثابت

بررسی روند عملکردی صندوق‌های بادرآمد ثابت در ماه گذشته نشان از آن دارد که در این نهادهای مالی دو صندوق مشترک گنجینه الماس پایدار و مشترک صنعت و معدن هر کدام با ثبت بازدهی 4/ 5درصدی در فهرست برترین صندوق‌ها قرار گرفتند. صندوق‌های مشترک پیروزان، توسعه سرمایه نیکی وگنجینه الماس بیمه دی نیز از دیگر صندوق‌های برتر در این حوزه بودند که هرکدام به سود بیش از 4درصدی دست یافتند.

رصد صندوق‌های مختلط

صندوق‌های مختلط نیز توانستند در دوره یک ماهه منتهی به پایان دی‌ماه بازدهی تا محدوده بیش از 13 درصدی را به نمایش بگذارند. بر این اساس صندوق توسعه پست‌بانک با ثبت بازدهی 3/ 13 درصدی، به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شد. در این صندوق بیش از 57درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به خرید سهام اختصاص یافته و ۴۰درصد دیگر نیز سهم خرید اوراق مشارکت در این صندوق است. در همین راستا خرید سهام فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودرویی بیشترین سهم را در میان صنایع این صندوق داشته است. همچنین در میان دیگر صندوق‌های مختلط 4صندوق کارگزاری بانک تجارت، مختلط گوهر نفیس تمدن، تجربه ایرانیان و توسعه ممتاز نیز هرکدام با ثبت بازدهی در محدوده 10درصدی از دیگر صندوق‌های فعال در ماه گذشته شناخته شدند.

نگاهی به ETFها

بررسی صندوق‌های قابل معامله در ماه گذشته نشان می‌دهد صندوق‌های سپهر کاریزما و افق ملت هر کدام با کسب بازدهی بیش از 17درصدی به‌عنوان برترین صندوق در این حوزه شناخته شد.  بررسی صندوق‌های قابل‌معامله کالایی نیز نشان از آن دارد که این نهادهای مالی به‌دنبال ایجاد جوی مثبت در بازار سکه و طلا، با مسیری صعودی همراه شدند. به این ترتیب صندوق‌های پشتوانه طلای لوتوس، در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید و در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان هرکدام به سودی بیش از 8درصد و صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امیدایرانیان نیز بازدهی بیش از 7درصدی را کسب کردند.

 

در همین رابطه بخوانید:

چرا بازاری‌ها از تحلیلگران سهام پیشی گرفتند؟

سایپا به چه میزان افزایش سرمایه نیاز دارد؟

سرنوشت بورس به پاسخ ایران خودرو گره می‌خورد؟