به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مجمع عمومی عادی سالانه «فباهنر» با حضور اکثر سهامداران شرکت برگزار شد که در این میان طبق روال هر سال اعضای هیات رئیسه مجمع بخشی از زمان مجمع را به پرسش و پاسخ اختصاص دادند. در این مجمع که علیرضا علینقی پور به جای مدیرعامل سابق فباهنر و سرپرست مس شهید باهنر معرفی شد، درخصوص تولید، فروش و طرح‌ها و قراردادهای این شرکت توضیحاتی به صاحبان سهام ارائه داد. وی درباره برنامه‌های آتی آینده و استراتژی شرکت گفت: قصد داریم با توجه به اینکه از مزیت‌هایی در کارخانه تولید لوله‌های مسی برخوردار هستیم بهره برده و کارخانه تولید لوله‌های مسی شیاردار را در ترکیه راه‌اندازی کنیم. وی خاطرنشان کرد: از اهداف سال ۹۸ ما، کاهش هزینه‌های تولید و گسترش بازارهای صادراتی است. وی تحریم‌ها را عامل تاخیر در راه‌اندازی کارخانه لوله شیاردار دانست و تصریح کرد: تلاش کردیم تا در دور دوم تحریم‌ها ارتباط دوباره‌ای با مشتریان برقرار کنیم که ثمره آن تا حدی به راه‌اندازی ماشین‌آلات منجر شد.

در همین رابطه مدیرمالی شرکت مس شهید باهنر رضا سیدی‌زاده درباره افزایش سرمایه مس باهنر با «دنیای‌اقتصاد» توضیح داد و گفت: از محل افزایش سرمایه اقدام به بازسازی کارخانه نورد کرده‌ایم که بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان هزینه برای بازسازی نیاز دارد. وی درباره ضرورت این بازسازی اعلام کرد: این کارخانه بنا به ماهیت کارکرد آن ناگزیر مستهلک می‌شود و این اقدام باید صورت پذیرد که در حال حاضر سبب افزایش کیفیت تولید خواهد شد و در ادامه اجرای این برنامه تنوع در سبد محصولات را نیز میسر می‌شود.

سیدی‌زاده با اشاره به این مطلب که این کارخانه از سال ۶۹ در حال فعالیت است، گفت: عایدی «فباهنر» بیشتر از کارخانه نورد است. از این رو از مهم‌ترین‌ طرح‌های پیش روی ما به شمار می‌رود. مدیرمالی شرکت مس شهید باهنر درخصوص اینکه آیا با توان داخلی امکان راه‌اندازی کارخانه لوله مسی شیاردار وجود دارد، پاسخ داد: درخصوص کارخانه لوله مسی شیاردار با مشکل فنی مواجه هستیم و از توان نیروهای متخصص داخلی خارج است. از این رو به دنبال ایجاد شرکتی در ترکیه هستیم تا خط تولید را در آن جا راه‌اندازی کنیم.

وی در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر ارزبری انتقال این واحد به ترکیه تصریح کرد: اگر چنین امری محقق شود مواد اولیه آن از داخل کشور تامین می‌شود که ارزآوری مطلوبی را برای شرکت فباهنر در بر خواهد داشت. وی یادآور شد: ضمن آنکه صادرات این محصول (لوله شیاردار) بسیار روان‌تر صورت خواهد گرفت و این اقدام مزیت صادراتی برای ما ایجاد می‌کند.وی تاکید کرد: لوله مسی شیاردار مصرف داخلی ندارد و ما با ایجاد ارزش افزوده بالاتر می‌توانیم مشتریان خود را در خارج از کشور تامین کنیم.

سیدی‌زاده درخصوص قرارداد مطلس با بانک مرکزی نیز گفت: قرارداد ۵ ساله با بانک مرکزی به اتمام رسیده و پس از قرارداد دوساله‌ای با بانک مرکزی منعقد کردیم که بیش از ۳ هزار تن تولید مطلس (ماده اولیه تولید سکه)صورت گرفت و قرارداد به اتمام رسید. اکنون با افزایش هزینه‌ها و بهای تمام‌شده منتظر برنامه جدید بانک مرکزی برای طراحی جدید سکه‌های ۵۰۰ تومانی هستیم. وی گفت: در انتظار قرارداد جدید با بانک مرکزی هستیم ضمن آنکه برای مذاکره با سایر بانک‌های منطقه منا نیز با بانک مرکزی جلساتی را برگزار کرده‌ایم که در کشورهایی نظیر سوریه نیز این امکان برای فباهنر فراهم شود.