در راستای تکمیل این ابلاغیه، روز سه‌شنبه سازمان بورس و اوراق بهادار به کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و حسابرسان معتمد سازمان بورس رهنمود نحوه اظهارنظر حسابرس نسبت به گزارش تفسیری مدیریت و تهیه گزارش تفسیری مدیریت را ابلاغ کرد.در این ابلاغیه آمده است: بر اساس ماده ۷ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان مصوب ۰۳/ ۰۵/ ۱۳۸۶ و اصلاحیه‌های مورخ ۰۶/ ۰۴/ ۱۳۸۸، ۲۷/ ۰۶/ ۱۳۸۹، ۲۸/ ۰۴/ ۱۳۹۶ و ۱۴/ ۰۹/ ۱۳۹۶ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار (ابلاغیه شماره ۲۹۳۸۶/ ۱۲۲ مورخ ۲۹/ ۰۹/ ۱۳۹۶ به شماره پیگیری ۳۹۹۹۴۶ در سامانه کدال) ناشر پذیرفته شده در بورس و فرابورس مکلف به افشای گزارش تفسیری مدیریت در مقاطع میان‌دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه و سالانه است. همچنین ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مکلفند اظهارنظر حسابرس خود نسبت به گزارش تفسیری مدیریت را که همراه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه و سالانه ارائه می‌شود نیز ارائه کنند.

با توجه به مراتب فوق، «ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت (ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران)» و «راهنمای به‌کارگیری ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت» مصوب مورخ ۰۴/ ۱۰/ ۱۳۹۶ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و «رهنمود نحوه اظهارنظر حسابرس مستقل در گزارش حسابرسی، نسبت به گزارش تفسیری مدیریت طبق استاندارد بین‌المللی حسابرسی ۷۲۰» که به تایید کمیته فنی سازمان حسابرسی رسیده است به شرح پیوست ابلاغ می‌شود.

این ضوابط، یک چارچوب الزام‌آور برای ارائه گزارش تفسیری مدیریت در رابطه با صورت‌های مالی تهیه شده طبق استانداردهای حسابداری است و عدم‌رعایت آن، مانع از تطابق صورت‌های مالی با استانداردهای حسابداری نیست. همچنین هدف صورت‌های مالی، ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی واحد تجاری است که برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی طیف گسترده‌ای از استفاده‌کنندگان مفید باشد. باید توجه داشت گزارش تفسیری مدیریت، متمم و مکمل صورت‌های مالی است. هدف این ضوابط، بهبود سودمندی اطلاعات ارائه شده در گزارش تفسیری مدیریت واحد تجاری است و ارائه آن همراه با صورت‌های مالی منجر به تصمیم‌گیری بهتر استفاده‌کنندگان درباره تامین منابع برای واحد تجاری می‌شود.