وی تصریح کرد: عدالت مالیاتی یعنی همه شهروندان در چتر مالیاتی قرار بگیرند و انصاف مالیاتی یعنی نمی‌توان از همه آحاد کشور با یک نرخ اخذ مالیات کرد. مشاغل و کسب و کارهای کوچک با کسب‌و‌کار متوسط و بزرگ باید از نظر نرخ و وظایف و تکلیف مالیاتی متمایز باشند و اگر این اتفاق بیفتد، به‌طور حتم مردم در پرداخت مالیات مشارکت می‌کنند. البته موضوع مهم دیگر این است که مردم باید آثار مالیات و هزینه شدن آن برای توسعه شهر و کشورشان را ببینند. عضو شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: ما به دنبال این هستیم که مردم بدانند مالیات درآمدی پایدار برای توسعه پایدار است و سازمان امور مالیاتی هم بداند برای اخذ مالیات نمی‌تواند فقط به زور و فشار متوسل شود بلکه باید بستر فرهنگ و مناسبات مالیاتی را فراهم و اعتماد مردم را جلب کند تا آنها نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

 وی با اشاره به اینکه در همه‌جای دنیا اخذ مالیات از طریق فرهنگ مالیاتی صورت می‌گیرد، افزود: در کشورهایی مثل کشورهای اروپای‌شمالی که درآمدهای مالیاتی بسیار بالایی دارند و بخش اعظم درآمد دولت از طریق مالیات تامین می‌شود، در واقع مردم خودابرازی می‌کنند. دوانی تاکید کرد: با توجه به اینکه نظام جامع مالیاتی در کشور طراحی شده و در حال آزمایش است، سازمان امور مالیاتی باید رویکرد خود را به اخذ مالیات عوض کند. ما نمی‌توانیم مالیات مردم را از طریق ابلاغ یک برگ تشخیصی که میلیاردها عدد است بدون هیچ پشتوانه‌ای دریافت کنیم. در این صورت مردم ناراضی می‌شوند و نارضایتی به‌خصوص در شرایط کنونی که اقتصاد کشور دچار نابسامانی است ممکن است منجر به زیر سوال رفتن خود نظام مالیاتی شود.  

وی افزود: در حال حاضر عملکرد مالیات  ارزش افزوده به گونه‌ای شده که حتی ممکن است نمایندگان مجلس طرح اخذ مالیات توسط مصرف‌کننده نهایی را مطرح کنند. سازمان مالیاتی باید رویکرد خود را عوض و حتی از کتب درسی استفاده کند و مبحثی راجع‌به مالیات بگذارند و برنامه آگاه‌سازی مالیاتی را پیاده کنند.  عضو شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران با اشاره به عدم حضور مسوولان امور مالیاتی خراسان رضوی در این همایش گفت: به نظرم مدیران مالیاتی نباید از مواجهه با مردم نگران باشند و باید به میان مردم بیایند.