چهارمین عرضه اولیه بازار سهام در سال جاری

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: دیروز شاخص بازار سهام کشور، با اتکا به رشد نمادهایی نظیر هلدینگ خلیج فارس،فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، گل‌گهر و آسان‌پرداخت با رشد ۱۰۰واحدی مواجه شد و به رقم ۸۳هزار و ۴۶۹واحد رسید. این امر در شرایطی رخ داد که نرخ دلار در بازار تهران به ۳هزار و ۹۲۰تومان نزدیک شد و سطوح قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز شرایط مطلوبی را تجربه کرد.

بازار سهام کشور دیروز شاهد عرضه اولیه شرکت چدن‌سازان بود. براساس اعلام قبلی دیروز قرار بود که ۸۰میلیون سهم چدن‌سازان معادل ۱۰درصد شرکت در بورس عرضه شود. این امر در شرایطی رخ داد که در ابتدا قرار بود سهمیه ۲هزار سهمی هر کد در روش ثبت سفارش وارد سیستم معاملاتی شد. براین اساس انتظار می‌رفت که ۴۰هزار نفر خریدار سهام چدن‌سازان باشند اما در نهایت سهمیه هر کد ۵۵۳سهم تعیین شد تا بازار با رکورد‌شکنی تازه‌ای (‌از لحاظ تعداد خریدار) مواجه شود و ۱۰۱هزار و ۲۶۵خریدار سهام مذکور شوند.به این ترتیب چهارمین عرضه اولیه در بازار سهام(بورس و فرابورس) صورت گرفت که پس از عرضه اولیه مبین وان کیش در فرابورس یک رکورد جدید به شمار می‌رود. دیروز مبین وان کیش پس از ۲۰۰درصد رشد قیمت به تعادل رسید. این رشد قابل ملاحظه یکی از دلایل استقبال عمده از نماد چدن‌سازان بود.دیروز همچنین بازار با بحث‌های متعددی در مورد عرضه اولیه‌های وب مواجه بود. شرکتی که قرار است امروز عرضه شود. دیروز در اطلاعیه‌ای این شرکت از تخصیص ۵درصد سهام در روز اول به کارکنان شرکت خبر داد. این امر واکنش‌های متعددی در بازار به همراه داشت که در نهایت با شفاف‌سازی شرکت در مورد آمادگی سهامدار عمده برای عرضه ۵درصد دیگر و اختصاص ۴درصد از سهام به صندوق کارکنان شرکت همراه شد.در بازار دیروز در گروه بانکی نماد بانک ملت شاهد جابه‌جایی بلوک ۳/ ۱ درصدی بانک ملت در مجموعه بانک کشاورزی بود تا این بلوک به صندوق یکم کشاورزی برسد.در گروه غذایی، بهپاک در اطلاعیه شفاف‌سازی بر روند سودسازی شرکت تایید کرد.

شرکت بهپاک در نامه‌ای خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی بر سود سال مالی منتهی به پایان آذر ۹۶ تاکید کرد. علیرضا شرفی، مدیر عامل شرکت بهپاک در این نامه تاکید کرده است طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه منتهی به پایان خرداد امسال، ۴۵ درصد پیش‌بینی سود یکساله منتهی به پایان آذرماه ۹۶ این شرکت محقق شده است. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده کماکان پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت ۵۰۹ ریال است. همچنین در این نامه تاکید شده است در حال حاضر هیچ‌گونه اطلاعات با اهمیت تاثیرگذاری بر قیمت سهام وجود ندارد که در کدال قرار نگرفته باشد و به نظر می‌رسد افزایش و کاهش ارزش بازار سهام این شرکت ناشی از مکانیزم عرضه و تقاضای بازار بوده و عملکرد شرکت نسبت به آخرین پیش‌بینی ارائه شده تغییری نداشته است.در گروه فلزی تولید انبوه ریل ملی دیروز همزمان با حضور فعالان بازار سرمایه در نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن اصفهان آغاز شد.بنابر این گزارش، تولید آزمایشی ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان آغاز شده، اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده بود به همین علت بسیاری از پروژه‌های ریل‌گذاری متوقف شده بود.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه در اردیبهشت سال جاری از آمادگی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه آهن برای خرید تمام ریل تولیدی ذوب‌آهن اصفهان خبر داده بود.در گروه خودرویی مدیر‌عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از موافقت اصولی تامین مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو از طریق انتشار صکوک مرابحه و ثبت رکوردی جدید خبر داد. غلامرضا ابوترابی از موافقت اصولی با تامین مالی ایران خودرو خبر داد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت اصولی انتشار صکوک مرابحه شرکت ایران خودرو را به ارزش ۷۰۰میلیارد تومان جهت خرید قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز برای تولید خودرو را صادر کرد.وی ادامه داد: این اوراق ۴ ساله، با نرخ سود ۱۸ درصد و به‌صورت با نام از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد و ناشر این اوراق شرکت واسط مالی آذر سوم است.ابوترابی خاطر نشان کرد: صکوک ۷۰۰ میلیارد تومانی «خودرو» بزرگ‌ترین انتشار صکوک غیردولتی در بازار سرمایه خواهد بود. پیش از این، رکورد بزرگ‌ترین انتشار صکوک غیر‌دولتی متعلق به سایپا بود که آبان ماه سال گذشته با انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان صکوک مرابحه انجام شد.در گروه حمل‌و‌‌نقل شرکت بندری سینا در اطلاعیه ای از افتتاح قریب‌الوقوع تاسیسات بندری ۱۵هکتاری این شرکت در بندر شهید رجایی خبر داد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و تحت تاثیر عرضه‌های اولیه بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۳۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۰میلیارد تومان رسید.