دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: نخستین دوره لیگ ستارگان بورس با حضور دانشجویان ۱۰ دانشگاه برتر، روز گذشته به پایان رسید. بر این اساس مسابقه لیگ ستارگان بورس برای نخستین بار در ایران و در راستای ایجاد حلقه اتصال بین دانشجویان و بازار سرمایه با برتری تیم دانشگاه الزهرا خاتمه یافت. هر چند رویداد مزبور از لحاظ پیوند فضای آکادمیک دانشگاه با فضای واقعی بازار مالی کشور، یک اتفاق مثبت و با اهمیت بود اما طول دوره یک ماهه آن با اساس فعالیت سهامداری و توصیه به نگاه بلند مدت در بازار سهام که بارها به آن اشاره شده، منافات داشت. در این راستا به گفته مسوولان برگزاری این لیگ، امکان بازه زمانی بلند مدت برای برگزاری این مسابقه وجود نداشت. اما نتایج به دست آمده از آن بیانگر همان کسب سود بسیار کم در بازه زمانی کوتاه مدت است. به‌طوری‌که از ۱۰ تیم شرکت‌کننده تنها ۵ تیم موفق به کسب سود شدند. البته در این میان سودآوری تیم‌های برنده نیز چندان قابل توجه نبود. به‌طوری‌که تیم نخست تنها توانست ۶۷۴ هزار تومان به پرتفوی خود بیفزاید. به این ترتیب بازدهی ۷/ ۶ درصدی را در این یک ماه به ثبت رساند.

این امر صحتی بر گفته‌های پیشین مبنی بر تاثیر بازه زمانی کوتاه مدت بر کسب سود است. اما در مجموع می‌توان این اقدام را یک رویدادی مثبت برای بازار سرمایه تلقی کرد که با همه کاستی‌هایی که هر اقدام نخستی به دنبال دارد، اتفاقی مهم برای اهالی بازار سرمایه بود. پیوندی مطلوب میان دانشگاه و بورس که امید است در سال‌های آتی با همراهی تمامی دانشگاه‌های فعال در کشور و رفع کاستی‌ها، پرشورتر از قبل ادامه داشته باشد. به این ترتیب عصر روز یکشنبه، آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین لیگ ستارگان بورس با حضور علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس تهران برگزار شد. لزوم سفته‌بازی در بازار به منظور ایجاد تعادل، تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس و اجرای دستورالعمل کاهش زمان توقف نمادها از هفته‌های آتی از مهم‌ترین اظهارات رئیس سازمان بورس بود. مدیرعامل شرکت بورس نیز از ارائه انتقادهایی به برگزاری این مراسم در تالار بورس خبر داد و اظهار امیدواری کرد در آینده ضعف‌های این لیگ کمرنگ‌تر و قوت آن افزایش یابد.

کسب سود با استراتژی‌های علمی

در این مراسم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به اهمیت ابزار مشتقه اشاره کرد و گفت: در سازمان بورس همیشه تلاش می‌شود علاوه بر کسانی که به دنبال کسب سود معقول از طریق استراتژی‌های علمی هستند، زمینه کسب سودهای شارپ و بزرگ به کمک ابزار مشتقه نیز فراهم شود تا این دسته از سرمایه گذاران نیز به اهداف خود برسند. وی با بیان اینکه امید می‌رود با توسعه ابزار مشتقه سودهای بالا نیز به دست آید، به وجود سفته بازی در بازار اشاره کرد و گفت: برخی سفته‌بازی در بازار را نقد می‌کنند، در حالی که در تمام دنیا و بازارهای جهانی ثابت شده نه تنها سفته بازی بد نیست بلکه باعث ایجاد تعادل در بازار می‌شود. چنانچه این اتفاق نیفتد نمی‌توان انتظار تعادل یافتن را از بازار داشت.

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهاراتش به کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر این موضوع بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی اقدام بسیار خوبی است که از سه کانال می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر مثبت بگذارد. محمدی تصریح کرد: بخشنامه اخیر بانک مرکزی درخصوص کاهش نرخ سود بانکی در گام نخست سهام و ابزارهای مالی را در مقابل سود سپرده و سپرده‌های بانکی رقابت پذیر می‌کند. وی در ادامه با اظهار این مطلب که دومین تاثیر این موضوع در کاهش هزینه تامین مالی خواهد بود، گفت: همچنین این موضوع، افزایش سودآوری بانک‌های فعال در بورس را به دنبال خواهد داشت.

اجرای دستورالعمل کاهش زمان توقف نمادها

در حالی محمدی ابتدای شهریور ماه به قانون جدید توقف و بازگشایی نمادها اشاره کرده بود و اجرای آن را از دو هفته آینده عملی دانست که هنوز خبری از این موضوع نیست. قرار بود بر اساس اجرای قانون توقف و بازگشایی نمادها، تا دو ماه آینده هیچ نماد متوقفی در بازار نداشته باشیم. ضمنا هر نمادی که بسته شود، ظرف ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بازگشایی می‌شود. محمدی در این خصوص روز گذشته نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این دستورالعمل از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: مراحل تدوین آن در حال انجام است و به احتمال زیاد طی یک تا دو هفته آتی ابلاغ خواهد شد. وی در ادامه تاکید کرد: با اجرای این دستورالعمل جدید دیگر هیچ نمادی متوقف نمی‌شود، مگر اینکه مشکل قضایی و خارج از سازمان بورس داشته باشد.

نقدهایی درباره برگزاری لیگ

در این مراسم حسن قالیباف، مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: لیگ ستارگان بورس، رقابت نخبگان علمى- مالی کشور در فضای بازار سرمایه بود. قالیباف افزود: برخی هنگام برگزاری این رویداد بازار سرمایه در تالار حافظ انتقادهایی را مطرح می‌کردند با این حال این رقابت برگزار شد و امروز شاهد نتایج مثبت آن هستیم.

تامین مالی بنگاه‌های نوآور از طریق بازار سرمایه

در این مراسم علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکى از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است، عنوان کرد: سال گذشته بین ما، سازمان بورس و فرابورس تعاملات گسترده‌ای انجام شد که حاصل آن راه‌اندازی تابلو شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس است که به‌عنوان حلقه تامین مالی بنگاه‌های نوآور عمل می‌کند. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکى از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است، عنوان کرد: سال گذشته بین ما، سازمان بورس و فرابورس تعاملات گسترده‌ای انجام شد که حاصل آن راه‌اندازی تابلو شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس است که به‌عنوان حلقه تامین مالی بنگاه‌های نوآور عمل می‌کند.

معرفی 3 تیم برتر

در مراسم اختتامیه نخستین لیگ ستارگان بورس، تیم دانشگاه الزهرا توانست با کسب بیشترین سود رتبه اول در این دور از رقابت را به دست آورد. در عین حال تیم دانشگاه علامه طباطبایی و تیم دانشگاه خواجه‌نصیر به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. این در حالی است که تیم دانشگاه تهران به‌عنوان اخلاقی‌ترین تیم انتخاب شد.