دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران در مصاحبه تلفنی با «دنیای اقتصاد» به شفاف‌سازی درخصوص وضعیت کنتورسازی ایران پرداخت. وی در مصاحبه‌ای مشابه با خبرگزاری فارس اطلاعات مشابهی را در اختیار این رسانه خبری قرار داده است. متنی که در ادامه آورده شده کاملا از زبان علی عاملی مدیرعامل کنتورسازی ایران بوده است. وی در این گفت‌وگو به وجود اسناد کامل در این زمینه برای ارائه تاکید کرد. آنچه عاملی در این مصاحبه چند بار اشاره کرد، مقصر نبودن تیم مدیریتی کنتورسازی ایران بود. وی در این خصوص علت اصلی تمامی مشکلاتی که برای کنتورسازی ایران به وجود آمده را سازمان اتاق اصناف ایران عنوان کرد. بر این اساس وی با وارد کردن اتهاماتی به مدیران این سازمان مقصر اصلی را اتاق اصناف دانست. به گفته عاملی شرکت هوشمند سامانه باران شرکتی بوده که با رانتی که به واسطه مدیران سازمان داشته مسوول اجرای طرح تجهیز اصناف به صندوق‌های مکانیزه فروش شده بود. این در حالی است که در زمان انعقاد این قرارداد از سوی سازمان اصناف شرکت هوشمند سامانه باران اصلا اجازه این کار وجود نداشته است.

عاملی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ابتدا به معرفی خود و بیش از آن شرکت کنتورسازی پرداخت. وی در ابتدا به نحوه واگذاری کنتورسازی ایران در سال ۸۷ اشاره کرد. عاملی در این خصوص گفت: سهام کنتورسازی ایران در سال ۸۶ روی میز عرضه گذاشته شد که متقاضی برای خرید سهام این شرکت وجود نداشت. در سال بعد اما در عرضه دوباره آن در رقابت تنگاتنگ با ۱۲شرکت دیگر سرانجام سهام کنتورسازی ایران به معین رنان (سهامدار عمده کنونی) رسید. در حالی‌که قیمت هر سهم کنتورسازی ایران در ابتدای سال ۸۷ حدود ۷۰ تومان بود با افزایش ظرفیت و همچنین تنوع محصولات قیمت هر سهم کنتورسازی ایران در اواسط سال ۸۸ به هزار تومان رسید. وی در ادامه به مشکلات تولیدی که در سال‌های بعد برای کنتورسازی و به تبع آن برای کل صنایع تولیدی کشور به وجود آمد اشاره کرد به گفته وی مطالبات انباشته از سازمان توانیر به‌عنوان تنها خریدار محصولات، وضعیت مالی این شرکت با مشکل مواجه کرد. بر این اساس کنتورسازی ایران پس از داغ شدن بحث سامان‌دهی مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۰ پروانه بهره‌برداری تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه صندوق فروشگاهی را اخذ کرد. عاملی در ادامه گفت: در سال‌های بعد دنبال آن بودیم که این محصول را در بازار به فروش برسانیم، اما خریداری برای این محصول وجود نداشت. سال ۱۳۹۴ در قانون مالیات‌های مستقیم تغییراتی ایجاد شد و در ذیل تبصره ۲ ماده ۱۶۹، سازمان اتاق اصناف ایران مکلف به تجهیز حدود ۳ میلیون صنف کشور به صندوق‌های فروشگاهی شد.

شرکت نوپای باران مجری طرحی عظیم می‌شود

مدیرعامل کنتورسازی ایران در ادامه این مصاحبه تلفنی افزود: شرکت هوشمند سامانه باران در شهریور ۹۴ مجری طرح تجهیز اصناف کشور به صندوق‌های فروشگاهی شد. در حالی‌که ما ۴ سال در انتظار استفاده از پروانه تولید و فروش صندوق‌های فروشگاهی بودیم در ۱۴ و ۱۵ آذر ۹۴ مناقصه‌ای طی انتشار آگهی در روزنامه‌های اطلاعات و رسالت برگزار می‌شود و شرکت هوشمند سامانه باران با شرکت کنتورسازی ایران قرارداد مشاوره برای بازاریابی محصول و تامین تجهیزات مورد‌نیاز‌ منعقد کرد. این قرارداد در تاریخ ۱۰ دی این سال نهایی و ۲ روز پس از آن نماد کنتورسازی ایران متوقف شد. بر اساس این قرارداد ما به‌عنوان مدیران کنتورسازی ایران موظف شدیم که ۲۰۱ هزار دستگاه صندوق فروشگاهی تا پایان سال ۹۴ به شرکت باران تحویل دهیم و برای ۴ سال متوالی در هر سال ۵۰۰ هزار دستگاه صندوق فروشگاهی تحویل داده شود. عاملی در ادامه گفت: برای اجرای این طرح ۱۰ درصد مبلغ فروش بابت هزینه‌های تبلیغات و همچنین مکانی برای حضور کارمندان شرکت هوشمند سامانه باران در اختیار این شرکت قرار گیرد.

مدیرعامل کنتورسازی ایران در ادامه گفت: پس از مشکلات زیادی که ما در سال ۹۵ با آن مواجه شدیم،این شرکت بررسی دقیق‌تری درخصوص شرکت باران انجام داد. به گفته عاملی شرکت هوشمند سامانه باران در ۲۷‌مرداد سال ۹۴ با ۳ سهامدار عمده و سه عضو هیات‌مدیره زن تاسیس می‌شود. در پنجم شهریور همان سال این شرکت طرحی برای تجهیز اصناف به صندوق‌های فروشگاهی به اتاق اصناف ارائه می‌دهد، در تاریخ ۲۱شهریور این ماموریت به هوشمند سامانه باران داده می‌شود. در حالی‌که در آن گفته می‌شد که باران اعلام کرده که این طرح را به‌صورت رایگان انجام می‌دهد، مشخص بود به دلیل رانتی که این شرکت داشته توانسته اجرای چنین طرحی را در دست بگیرد. در این خصوص انجام رایگان این طرح از سوی باران عنوان شده بود، اما منابع درآمدی کلانی از مواردی مانند کارمزدهای دستگاه‌ها برای این شرکت وجود داشت. وی در ادامه با وارد کردن اتهاماتی به اعضای هیات‌مدیره این شرکت دو نفر از اعضای زن هیات‌مدیره این شرکت را از اعضای گذشته اتاق اصناف عنوان کرد و نفر سوم نیز به‌عنوان همسر یکی از معاونان اتاق اصناف معرفی شد. وی در این خصوص به رانت موجود برای به‌دست آوردن این طرح از سوی باران اشاره کرد و در ادامه گفت: برای اجرای طرح ما مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان نقدی به حساب این شرکت پرداخت کردیم که برای تضمین، چکی از سامانه باران دریافت شد. پس از بحرانی شدن موضوع ما در‌صدد وصول چک برآمدیم که در تحقیقات انجام‌شده ما را به این نتیجه رساند که صاحب چک همسر عضو هیات‌مدیره شرکت باران و از معاونان اتاق اصناف است.

تاریخ‌ها اهمیت دارند؟

در بخش دیگری از این مصاحبه علی عاملی، مدیرعامل کنتورسازی ایران به افشاگری درخصوص سازمان اتاق اصناف پرداخت. وی در این خصوص به اهمیت تاریخ‌ها اشاره و بر این اساس بارها تاکید کرد که تاریخ‌های اعلامی از سوی این شخص باید با دقت ذکر شوند. عاملی در این خصوص به تاریخ‌های ۲۷ مرداد ۹۴ زمان تاسیس شرکت هوشمند سامانه باران، ۲۱ شهریور تکلیف باران به تجهیز اصناف کشور به صندوق‌های فروشگاهی، ۱۴ و ۱۵ آذر زمان اعلام مناقصه از طریق روزنامه‌های کثیر‌الانتشار، ۱۰ دی ۹۴ انعقاد قرارداد کنتورسازی ایران با هوشمند سامانه باران، ۱۲ دی ۹۴ توقف سهام کنتورسازی ایران در بورس تهران برای انجام شفاف‌سازی، ۱۶ دی ۹۴ پاسخ اتاق اصناف به استعلام سازمان بورس و تایید قرارداد باران و همچنین کنتورسازی ایران و در عین حال ارسال رونوشت این نامه به شرکت کنتورسازی ایران و هوشمند سامانه باران به‌عنوان مجریان طرح، حضور در سازمان بورس به همراه اعضای هیات‌مدیره در تاریخ ۲۳ اسفند ۹۴ (چند روز پیش از بازگشایی نماد و جهش بیش از ۲۴۰ درصدی قیمت)، ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده در ۸ شهریور ۹۴ و سرانجام توقف این نماد در ۱۳ شهریور اشاره کرد.

عاملی در ادامه با اشاره به تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه ۹۴ نکته‌ای را بیان کرد که به گفته وی با خبر شدن از نامه‌نگاری که در این تاریخ میان اتاق اصناف و هوشمند سامانه باران صورت گرفته به شدت بهت‌زده شده است. به گفته وی پس از اوج‌ گرفتن مشکلات سازمان بورس هیات‌مدیره کنتورسازی ایران را فراخواند. عاملی در این خصوص گفت: در آنجا یکی از معاونان سازمان با یادآوری فراخواندن وی و همچنین مدیرعامل شرکت هوشمند سامانه باران چند روز قبل از بازگشایی نماد «آکنتور»، نامه‌ای را ارائه داد که در آن نامه در تاریخ ۲۷ بهمن همان سال قرارداد تجهیز صندوق‌های فروشگاهی به‌صورت یکطرفه از سمت سازمان اتاق اصناف فسخ شده و این شرکت در این قرارداد خلع ید شده است. وی در ادامه گفت: بنده و دیگر اعضای هیات‌مدیره با دیدن این نامه بهت‌زده شدیم و نسبت به وجود این نامه ابراز بی‌اطلاعی کردیم. در این میان با مراجعه به اتاق اصناف معاون حقوقی این سازمان به این موضوع اشاره کرد که کنتورسازی صندوق‌های فروشگاهی را به‌صورت مستقیم به اتاق اصناف تحویل دهد. با این حال چند هفته این موضوع مطرح شد که رئیس اتاق اصناف اجرای طرح‌ تجهیز اصناف به صندوق‌های فروشگاهی نیازمند ابلاغ آیین‌نامه اجرایی است. عاملی در این خصوص گفت: چگونه وقتی هنوز هیچ آیین‌نامه اجرایی وجود نداشته در شهریور ۹۴ با هوشمند سامانه باران قراردادی منعقد شده و این شرکت مکلف به انجام آن شده است؟ سرانجام با پیگیری‌های انجام‌شده از طریق وزیر صنعت طی نامه‌ای از وزارت اقتصاد تقاضا شد که آیین‌نامه اجرایی این طرح تصویب شود. با این حال وزارت اقتصاد در پاسخ به این نامه به انتظار برای تصویب نهایی این طرح اشاره کرد و در ادامه این نامه به ارسال نامه‌ای درخصوص مشخصات فنی صندوق‌های فروشگاهی مورد نیاز برای اجرای طرح سامان‌دهی مالیاتی در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۴ اقدام کرد. بار دیگر با نگاهی به تاریخ‌ها این موضوع مشخص می‌شود چگونه زمانی‌که همچنان مشخصات فنی اعلام نشده باران با اتاق اصناف قرارداد منعقد کرده و از طرفی اتاق اصناف نیز قرارداد کنتورسازی ایران و شرکت هوشمند سامانه باران را تایید کرده است. وی در ادامه افزود: پس از کش و قوس‌های فراوان و رایزنی‌ها سرانجام به دستور وزیر صنعت بنا شد که پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی این طرح با سه تولیدکننده اصلی و با محوریت کنتورسازی ایران عملی شود.

سهام کنتورسازی همچنان می‌تواند ارزنده باشد

علی عاملی مدیرعامل در حبس کنتورسازی ایران در ادامه گفت: در حالی‌که چند ماه است که آیین‌نامه ابلاغ شده اما همچنان این طرح انجام نمی‌شود. بر اساس قول و قرارهای قبلی باید این طرح با محوریت کنتورسازی انجام شود و در صورت انجام آن به‌طور قطع سهام کنتورسازی ایران نه‌تنها افت نخواهد کرد بلکه هیچ سهامداری به فروش سهام خود رضایت نخواهد داد. عاملی تنها راه عبور از وضعیت کنونی را رسیدگی به کوتاهی‌های سازمان اتاق اصناف ایران و انجام قرارداد مطابق با گذشته عنوان کرد. وی و همچنین دیگر اعضای هیات‌مدیره این شرکت بر این موضوع تاکید دارند که معین رنان به‌عنوان سهامدار عمده هیچ سهمی را در این مدت خرید و فروش نکرده و در شرایط کنونی بیش از همه زیان‌ دیده است. وی همچنین زرین کابل کوروش را شرکتی وابسته به هوشمند سامانه باران عنوان کرد و در ادامه گفت: با توجه به مشکلات و عدم امکان واردات کالا بنا شد صندوق‌های فروشگاهی در کشور مبدا به فروشنده در شرایط کنونی تحویل داده شود و بابت آن ۲۱ فقره در اقساط بلندمدت دریافت شد که بر این اساس صورت‌های مالی به تایید حسابرس رسید. عاملی مقصر اصلی مشکلات به وجود آمده را سازمان اتاق اصناف و شرکت هوشمند سامانه باران دانست.