دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با رشد ۷۳۱ واحدی به اتکای تقویت قیمت جهانی مواد خام و به‌ویژه فلزات در بازارهای جهانی توانست بازدهی سالانه خود را به ۸/۷درصد برساند. در هفته گذشته معامله‌گران با اتکا به رشد بهای فلزات در بازار جهانی و بازار داخلی شاهد صعود قیمت‌ها در گروه‌های وابسته برای چهارمین هفته متوالی بودند.در این میان با افزایش نرخ دلار انگیزه خریداران در این گروه‌ها افزایش یافت. این امر به رشد شاخص در کل هفته گذشته منجر شد تا در نهایت شاخص کل در پایان هفته به رقم ۸۳ هزار و ۲۷۳ واحد برسد.

در همین حال بازار علاوه‌بر بازار جهانی و نرخ دلار نگاه سهامداران به بازار رقیب یعنی بازار پول وجود داشت، جایی که براساس اعلام صورت گرفته از امروز سود بانکی(سالانه) باید به ۱۵ درصد کاهش یابد. میزان جدیت و همچنین تحقق برنامه کاهش نرخ سود بانکی موضوعی است که در هفته آینده به دقت از سوی معامله‌گران رصد خواهد شد.در همین حال در گام بلندی برای جمع‌آوری بازار سیاه اوراق دولتی روز چهارشنبه اعلام شد که اوراق سخاب به فرابورس وارد می‌شوند. در کنار وضعیت بازار پول معامله‌گران هفته جاری همچنان در حال رصد تحولات بازار جهانی هستند، جایی که بهای مواد معدنی و فلزی دارای اهمیت بالایی است. در آخرین قیمت‌های اعلام شده در لحظه تنظیم این گزارش بهای هر تن مس در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار قرار گرفته است. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۳ هزار و ۱۴۴ دلار و ۲ هزار و ۳۹۳ دلار گزارش شده است (در هر تن).

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری کم‌رمق‌تر از روزهای قبل بود که در آن شاخص کل با رشد ۲۱ واحدی توانست روز مثبتی را به ثبت برساند. در گروه پالایشگاهی روز چهارشنبه اکثر نمادهای گروه با رشد قیمت مواجه شدند. انتظار برای تکرار گزارش‌های سه ماهه در دوره ۶ماهه موجب رشد قیمت نمادهای این گروه شده است. در همین حال در گروه پالایشی محمد بیدار، مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران، درخصوص بهره‌برداری از پروژه واحد گاز ازت یا گاز پوششی مخازن گفت : شرکت پالایش نفت تهران در راستای اهداف زیست‌محیطی و همچنین صرفه‌جویی اقتصادی، از تیرماه سال ۹۴ کار احداث واحد ازت‌سازی با ظرفیت ۱۲۰۰ مترمکعب در ساعت و با خلوص ۹۹ درصد به روش غربال ملکولی را با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۴۰‌میلیارد ریال در دستور کار خود قرار داد و خوشبختانه این واحد با به‌کارگیری توان و دانش متخصصان شرکت به بهره‌برداری رسید. در گروه غذایی شرکت شهد (قند خوی) با انتشار پیش‌بینی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۳۱ خردادماه ۹۶ اعلام کرد و طی دوره یاد شده مبلغ ۹۴۹ ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد. بر این اساس معادل ۹۵ درصد از پیش‌بینی‌های سالانه این شرکت محقق شد. در گروه خودرویی سایپا برای سومین بار در هفته گذشته شاهد شفاف‌سازی بود تا راه برای بازگشایی این نماد هموار شود. شفاف‌سازی منتشره در مورد سایپا از نظر حجم و میزان اسناد منتشره کم‌سابقه ارزیابی می‌شود. در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری رنا نیز برای روز بیست و هفتم شهریورماه فروش بلوک نیرومحرکه را اعلام کرده است. سرمایه‌گذاری رنا ۳۹/۳۰ درصد سهام شرکت صنعتی نیرومحرکه را به قیمت هر سهم ۴۱۴ تومان به‌صورت نقد و اقساط راهی تابلو خواهد کرد. در گروه ساختمانی، مسکن تهران با انتشار گزارشی از کاهش زیان خود از ۳۴۳‌ریال به ۸۳‌ریال در سال ۹۷ خبر داد. براساس این شفاف‌سازی واگذاری پروژه‌های زیان‌آور، مهم‌ترین دلیل کاهش این زیان بوده است. در گروه تجهیزات ماشین‌سازی اراک هر چند کمتر از سال پیش اما برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۷ زیانی معادل ۴۲ ریال اعلام کرد.

در گروه لیزینگی، لیزینگ ایرانیان درصدد افزایش سرمایه از مبلغ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی است. هدف از این افزایش سرمایه بالا بردن میزان حجم تسهیلات اعطایی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز و افزایش در توان مالی شرکت اعلام شده است. در گروه سیمانی، سیمان ایلام در گزارشی از فروش دارایی ثابت و همچنین تداوم بسته بودن مرز عراق به روی صادرات شرکت‌های ایرانی خبر داده است. در گروه پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در راستای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای خود برنامه افزایش سرمایه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است، بر همین اساس سرمایه شرکت از مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد) از محل سود انباشته افزایش خواهد یافت. هدف از این افزایش سرمایه جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده مربوط به تحصیل سرمایه‌گذاری‌های جدید و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر اعلام شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۸۶ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۹۸ میلیارد تومان بالغ شد.