دنیای اقتصاد: طرح دریافت سهام عدالت در حالی به مراحل پایانی نزدیک می‌شود که مشمولان دریافت این طرح در آستانه دریافت سود به سرمی‌برند. حال با توجه به اعلام قبلی سازمان‌خصوصی‌سازی مبنی بر واریز سود اولیه تا پایان شهریور‌ماه سال جاری، زمزمه‌هایی از ایجاد پیش‌شرط‌هایی برای اعطای این سود به گوش می‌رسد. در این راستا روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: در صورتی که سودی که در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است، از مرز ۴۰۰ میلیارد تومان گذر کند، اولین سود سهام عدالت را تا پایان شهریورماه امسال به مشمولان پرداخت خواهیم کرد(سود در اختیار این سازمان در شرایط کنونی ۲۰۰ میلیارد تومان است). در همین خصوص مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به ارائه توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت سهام عدالت پرداخت و مواردی را به‌عنوان پیش فرض برای پرداخت سود تا پایان تابستان عنوان کرد. سید‌جعفر سبحانی با اظهار این مطلب که تا به امروز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سود از سوی شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت، کسب شده، گفت: در انتظار مصوبه جلسه شورای عالی اصل ۴۴ هستیم که اجازه پرداخت این سود را اعلام کند. وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در کابینه دولت، این جلسه در نخستین هفته شهریور ماه برگزار شود. به این ترتیب نتیجه و اعلام نظر این جلسه، اجازه برای پرداخت سود «عدالت» به مشمولان را خواهد داد.

سبحانی در ادامه به درخواست‌های مدنظر سازمان خصوصی‌سازی برای پیگیری در جلسه شورای عالی اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: چگونگی واریز سود، میزان سود قطعی، نحوه پرداخت و اولویت‌بندی در زمان پرداخت از جمله مواردی است که قرار است در جلسه مزبور مورد بررسی قرار گیرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس منتظر نظر شورای عالی اصل ۴۴ هستیم تا با توجه به مصوبه‌های صادره از این نهاد، اقدام به واریز این سود به حساب مشمولان کنیم. به گفته سبحانی، اگر در جلسه مزبور با پیشنهادهای سازمان موافقت شود، شاهد پرداخت سود به مشمولان تا پایان شهریور خواهیم بود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیش‌تر در این‌باره اعلام کرده بود: در صورتی که تاخیر زیادی در برگزاری جلسه این شورا به‌وجود آید، به جهت اینکه وظیفه قانونی خود را تعطیل نکنیم شاید تا پایان شهریور امسال مجبور باشیم قسمت اول سود سهام عدالت را میان مشمولان توزیع کنیم.

واریز سود در صورت اعلام شماره شبا

سبحانی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینکه مشمولانی که شماره شبای حساب بانکی داده باشند، سود سهام عدالت می‌گیرند گفت: تا کنون حدود ۱۷ میلیون از مشمولان سهام عدالت کد شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند. چنانچه قرار باشد در شهریور ماه سود سهام عدالت را به حساب مشمولان واریز کنیم، کسانی که شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند این سود را دریافت نخواهند کرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه سود مشمولانی که شماره شبا نداده‌اند محفوظ است، گفت: پس از ورود شماره شبا به سامانه سهام عدالت، سود این سهام به حسابشان واریز خواهد شد. اما عدم ثبت کد شبا موجب تاخیر در واریز نخستین مرحله از سود سهام عدالت به حساب آنها می‌شود. به گفته سبحانی، تا کنون حدود ۳۰ میلیون نفر از مشمولان، شماره شبای حساب بانکی خود را وارد سامانه سهام عدالت کرده‌اند. از این تعداد حدود ۲۷ میلیون شماره شبا مورد تایید قرار گرفته است. مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به اعلام نتایج تایید شماره شبای اعلامی از سود مشمولان اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری مکرر از سوی سازمان خصوصی‌سازی و با ارسال نامه‌ای از سوی بانک مرکزی به کلیه بانک‌های عامل و موسسات اعتباری کشور، فرآیند شماره‌های شبای بانکی مشمولان سهام عدالت که مدتی متوقف شده بود، مجددا آغاز شد. سبحانی در ادامه توضیح داد: بر این اساس به زودی نتایج تعامل با سیستم بانکی مبنی بر تایید یا عدم تایید احتمالی شبای مشمولانی که شبای بانکی خود را مدتی قبل در سامانه سهام عدالت ثبت کرده، ولی هنوز نتیجه‌ای دریافت نکرده‌اند، مشخص خواهد شد.

فعلا ثبت نام جدید «عدالت» نداریم

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینکه در حال حاضر ثبت نام جدیدی در سامانه سهام عدالت نداریم، گفت: زمان دقیق ثبت نام سری جدید مشمولان سهام عدالت بعد از ساماندهی سری قبلی و پرداخت سود در نیمه دوم سال صورت خواهد گرفت. سبحانی در ادامه خاطرنشان کرد: در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت‌نام شدگان قطعی، به‌عنوان مشمولان نهایی این سهام محسوب می‌شوند و هرگونه جابه‌جا‌یی مالکیت و هر نوع معامله سهام یا خرید و فروش برگه‌های در دست مشمولان غیرقانونی و بلااثر است.

چه خبر از لایحه «عدالت»

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با اشاره به وضعیت لایحه «عدالت» در مجلس گفت: قرار است دولت برای مشخص شدن موضوع واگذاری سهام عدالت لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد. وی ادامه داد: این لایحه به منظور بررسی نحوه آزادسازی سهام عدالت و چگونگی تحقق این مسیر است. هنوز مشخص نشده که این آزادسازی از چه کانالی خواهد بود. این امر باید با توجه به مصوبات مجلس شورای اسلامی صورت گیرد. سبحانی در ادامه افزود: به نظر‌ می‌رسد تعیین تکلیف این موضوع و تشکیل جلسه مزبور تا پایان سال جاری انجام شود.