دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تعادل نسبی بود که با افت ۲ واحدی شاخص کل همراه شد.در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بازار همچنان با کمبود نقدینگی آشکاری مواجه بود. این امر منجر به آن شد تا اکثر نمادهای معاملاتی با حجم کم دادوستدها مواجه باشند. در این شرایط، شاخص با وجود تاثیر مثبت بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان پس از تعدیل سود نتوانست به کارنامه بهتری از ۲ واحد افت برسد. نمادهای خدمات انفورماتیک و گل‌گهر بیشترین سهم را در کاهش شاخص داشتند.

در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، معدنی و املاح ایران، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، اوراق اجاره واسط مالی اردیبهشت یکم در نماد صایتل، جوش اکسیژن ایران، پتروشیمی داراب، پشم‌بافی افشار یزد، مجتمع صنعتی آرتاویل‌تایر، کارخانجات کابل‌سازی ایران، فولادافزا سپاهان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های کارگزاران بورس اوراق بهادار، نهادهای مالی بورس اوراق بهادارو اوراق مشارکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه متوقف شدند. در گروه واسطه‌گری‌های مالی نماد شرکت بورس دیروز با انتشار اخباری مربوط به احتمال فروش ساختمان در حال ساخت این شرکت متوقف شد. در همین حال شرکت بورس متاثر از احتمال کاهش کارمزد ارکان بازار سرمایه است. در گروه دارویی دیروز معامله اوراق تبعی داروسازی برکت همچنان ادامه داشت. در گروه فلزی دیروز بازگشایی بازارهای جهانی شاهد ثبات بهای فلزات بود؛ بهای مس به ۶ هزار و ۳۸۶ دلار رسید و روی و سرب نیز به ترتیب به قیمت‌های ۲ هزار و ۹۱۳ دلار و ۲هزار و ۳۴۲ دلار معامله شدند. در بازار داخلی نیز بورس فلزات دیروز شاهد تقویت تقاضا برای ورق‌های مبارکه بود. فولاد خوزستان در بورس کالا، ۱۰ هزار تن شمش بلوم را با قیمت پایانی ۲۰۶۶۴ ریال به ازای هر کیلو به فروش رساند که این قیمت ۹/ ۵ درصد نسبت به قیمت پایه افزایش داشت. این در حالی است که فولاد خوزستان براساس اطلاعیه عرضه، تصمیم به عرضه ۵ هزار تن داشت که با توجه به تقاضای مناسب ۲۶ هزار تنی نهایتا عرضه خود را افزایش داد. در این گروه شرکت آلومینیوم‌‌ایران‌ که از پاییز ۹۴ به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم با توقف نماد روبه‌رو‌ است، با اعلام مواضع سازمان بورس، آماده بازگشت شد. در گروه فلزی همچنین رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در نامه‌ای به دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی شورای رقابت، قیمت ورق گرم فولادی را اعلام کرد؛ براساس این اعلام {نرخ ارز سنا(سامانه نظارت ارز) × قیمت جهانی = قیمت پایه فروش ورق فولادی} خواهد بود.



در گروه انفورماتیک مدیرعامل شرکت کارت‌اعتباری ایران‌کیش با بیان ۳ دلیل افزایش سرمایه ۳۵ درصدی در مجمع فوق‌العاده، از دامپینگ شرکت‌های PSP (ارائه خدمات پرداخت) خبر داد. صادق فرامرزی اجرای طرح توسعه خدمات پایانه‌های فروش، تعمیر و آماده‌سازی دستگاه‌های قدیمی، خرید انبار و تجهیزات مورد‌نیاز را ۳ دلیل عمده این افزایش سرمایه برشمرد و اظهار کرد: امیدواریم از طریق افزایش سرمایه فعلی که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد بود، بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم. وی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های پی‌اس‌پی به‌صورت انحصاری با یکدیگر رقابت می‌کنند، در این میان برخی دست به دامپینگ می‌زنند. ما نمی‌توانیم مانع دامپینگ شرکتی بشویم، اما وقتی دامپینگ صورت بگیرد در قراردادها نیز مشکل ایجاد می‌شود، ایران‌کیش همواره افزایش کیفیت را به زیر قیمت فروشی ترجیح می‌دهد و تا به امروز هم نرخ رشد خیلی خوبی داشته است. در این مجمع با قرائت گزارش حسابرس، سهامداران با افزایش سرمایه از ۱۳۱ میلیارد به ۲۰۰میلیارد تومان موافقت کردند. در گروه برقی وزیر پیشنهادی نیرو میزان بدهی وزارت نیرو در صنعت برق را ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باید تصمیمات راهبردی و مهمی برای پرداخت این بدهی صورت گیرد وگرنه صنعت برق کشور ورشکسته می‌شود. به گزارش تسنیم، «حبیب‌الله بیطرف» وزیر پیشنهادی نیرو در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قیمت تمام‌شده برق بدون احتساب سوخت در حال‌حاضر بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ تومان است؛ این در حالی است که حدود ۷۰ تومان بابت فروش آن از مردم پول دریافت می‌شود. در گروه خودرویی مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسید.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و کم‌حجم بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۱۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۶میلیارد تومان بالغ شد.