گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت صنعتی بهپاک، قیمت فعلی سهام شرکت را بیش از حد انتظار و فاقد رابطه منطقی با برآورد سود سال‌جاری دانست. علیرضا شریفی با اعلام این مطلب گفت: فروش قابل‌توجه ۶ ماهه اول سال مالی جاری به مبلغ ۳۴۱۸میلیارد ریال (۷۱‌درصد بیش از دوره مشابه سال قبل) و پیش‌بینی فروش یک‌ساله سال مالی جاری معادل ۶,۵۳۸میلیارد ریال (۵۴ درصد بیش از سال قبل)، بهانه‌هایی به سفته‌بازان و سوداگران بازار سرمایه داد تا قیمت سهام شرکت را به‌صورت غیر‌منطقی افزایش دهند. وی ادامه داد: به‌رغم این افزایش‌های قابل‌توجه در فروش، برآوردهای ما نشان می‌دهد که سود خالص سال مالی جاری پس از کسر مالیات از سود پیش‌بینی شده فراتر نخواهد رفت و لذا پیش‌بینی سود هر سهم ۵۰۳ ریال، برآورد معقول و منطقی به‌نظر می‌رسد.

شریفی، افزایش هزینه مالی، زیان تسعیر ارز، افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش قیمت‌های فروش نقدی و به‌طور کلی رکود حاکم بر شرایط بازار را از علل عدم افزایش سود، به‌رغم افزایش مبلغ و مقدار فروش برشمرد. به گفته وی، به دلیل فزونی قابل‌توجه عرضه بر تقاضا در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، قیمت‌های روغن خام و کنجاله اعم از تولید داخل و وارداتی، مرتب رو به کاهش است به گونه‌ای که کنجاله سویا که در سال مالی گذشته بر پایه نقدی تا هرکیلو ۱۶,۵۰۰ ریال به فروش می‌رفت، امروز به کیلویی ۱۳,۱۰۰ ریال رسیده است. مدیرعامل بهپاک ادامه داد: همچنین دانه سویا وارداتی که در بندر به‌صورت نقدی تا کیلویی ۱۶,۳۰۰ ریال به فروش می‌رفت، اکنون به سختی کیلویی ۱۵,۰۰۰ ریال به‌فروش می‌رود. در مورد سایر محصولات و اقلام وارداتی نیز، به‌رغم افزایش قیمت تمام شده، روند قیمت‌ها رو به کاهش است. شریفی علت اصلی افزایش هزینه مالی را افزایش قابل‌توجه فروش‌های اعتباری در مقابل ضمانت‌نامه‌های بانکی ۶ ماهه، اعتبارات اسنادی داخلی مدت‌دار ۶ ماهه و بعضا در مقابل وثایق ملکی، مطرح کرد.

به گفته وی، برابری تقریبی افزایش ۱۶۰ میلیارد ریالی هزینه مالی با افزایش سود ناویژه سال مالی جاری نشان می‌دهد که افزایش سود ناشی از افزایش مقدار فروش و افزایش نرخ فروش (در اثر فروش‌های اعتباری)، با افزایش قیمت تمام‌شده و هزینه مالی تهاتر شده است. وی گفت: پیش‌بینی‌ها و برآوردها نشان می‌دهد که این روند کماکان تا پایان سال مالی جاری تداوم می‌یابد، مگر تغییری در محیط صنعت روغنکشی رخ دهد که بلافاصله مراتب تغییر و اثرات مالی آن، از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد. مدیرعامل بهپاک، روغنکشی از دانه‌های گلرنگ و آفتابگردان پس از ده سال و توسعه مبادلات با آسیای‌میانه به منظور بهره‌برداری از مزیت استراتژیک بندر امیرآباد را از دیگر اخبار صنعت روغنکشی و بهپاک عنوان کرد. وی ادامه داد: در سال جاری شرکت‌های روغنکشی می‌توانند در مقابل خرید هر یک کیلوگرم دانه سویا به نرخ تضمینی، مقدار ۷۰ کیلوگرم دانه سویا و در مقابل خرید هریک کیلوگرم دانه کلزا به نرخ تضمینی، مقدار ۸۰ کیلوگرم دانه کلزا با ۵ درصد معافیت گمرکی را وارد کنند.