گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: نخستین عرضه سال۹۶ فرابورس با عرضه ۱۰ درصد از سهام «مبین وان کیش» این هفته انجام می‌شود. مدیران «اوان» در جلسه معارفه ضمن تشریح آخرین وضعیت عملکرد این شرکت اعلام کردند، در صورت موفقیت در عرضه ۱۰ درصدی این شرکت با توجه به هدف و استراتژی شرکت در گسترش شبکه LTE و ۴G، معادل ۱۰ درصد دیگر از سهام این شرکت نیز عرضه خواهد شد.در ابتدای این جلسه محمود اعلایی، معاونت توسعه کسب و کار شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران به ارائه توضیحاتی درخصوص شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران به‌عنوان شرکت بالادستی «اوان» پرداخت و گفت: استراتژی ما ایجاد کسب و کار برای فعالیت بقیه شرکت‌های زیرمجموعه است تا به این ترتیب با گسترش بنگاه‌ها، آنها را برای ورود به بازار و عرضه سهام آماده کنیم.وی در ادامه افزود: بر این اساس پس از آماده‌سازی‌های لازم، از سهامداری شرکت خارج شده و آن را به دیگر افراد متخصص واگذار می‌کنیم. وی اخذ مجوز (airmedia) را مهم‌ترین دستاورد شرکت در سال ۹۶ دانست و افزود: این مجوز برای نخستین بار از سوی یک شرکت ایرانی در صنعت هوایی اخذ شده است و در دنیا نیز تنها سه کشور دارای این مجوز هستند.

اعلایی گفت: اخذ و تصویب ایده، تشکیل واحدهای کسب و کار استراتژیک (SBU)، ایجاد شرکت و بلوغ شرکت و استراتژی خروج از جمله پروسه‌های واگذاری‌هاست. وی در ادامه، ۵ حوزه اصلی از جمله زیرساخت، اپراتور، تجمیع‌کننده، ارائه‌کننده خدمات و ارائه دهنده محتوا را از مهم‌ترین فعالیت‌های گسترش الکترونیک مبین ایران برشمرد و گفت: در حوزه ارائه دهنده محتوا دو شرکت مبین وان کیش و رایمون مدیا قرار دارند. اعلایی افزود: کمک به ارتقای سطح دانش جامعه و بهبود کیفیت زندگی، ارائه خدمات در حوزه آموزش الکترونیک و توسعه سرویس‌ها و خدمات استریمینگ از جمله ماموریت‌های اصلی شرکت است.وی گفت: «اوان» از سال ۱۳۹۰ با ارائه خدمات ارزش افزوده از طریق اپراتور همراه اول و شرکت مخابرات ایران فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از گذشت ۶ سال به یکی از بزرگ‌ترین تجمیع‌کنندگان خدمات این دو اپراتور تبدیل شده است.وی در ادامه افزود: مبین وان کیش با دارا بودن بیش از ۷۰ شرکت خصوصی همکار و تامین‌کننده محتوا (CP) جزو «اولین‌های کشور» بوده است. اعلایی با اشاره به خدمات متنوع این شرکت گفت: این شرکت در حال حاضر خدمات متنوعی از طریق خطوط تلفن ثابت و همراه به‌صورت پیامکی، صوتی، دیتا، اپلیکیشن به عموم مردم و سازمان‌های مختلف ارائه می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی خدمات مبین وان کیش شامل خدمات سازمانی ارزش افزوده پیامکی، خدمات ارزش افزوده صوتی، خدمات عمومی ارزش افزوده پیامکی، خدمات ارزش افزوده نسل سوم تلفن همراه و آموزش مجازی می‌شود.

علی آبسالان، مدیر عامل مبین وان کیش نیز در این جلسه با اشاره به این مطلب که خاستگاه تکنولوژی در فرامرزها قرار دارد، گفت: سیاست و استراتژی شرکت حرکت به سمت معیارهای بین‌المللی است. در این راستا کمیته‌ای متشکل از افراد متخصص امر با شناخت کافی در این زمینه به وجود آمده تا ضمن تسلط کافی در حوزه بازارهای جهانی، به ورود و همگام‌سازی با معیارهای مزبور بپردازند. وی در ادامه افزود: به دنبال توسعه بازار خود برای گسترش پلت‌فرم‌ها هستیم که در این باره مذاکرات مثبتی نیز با معاونت ریاست جمهوری صورت گرفته است. به گفته وی، تحریم‌ها هیچ‌گونه تاثیری در گسترش بازارهای جهانی و حرکت به سمت بین‌المللی شدن «اوان» نخواهد داشت. آبسالان با تاکید بر اینکه امکان صادرات نرم‌افزار‌های شرکت به‌طور کامل فراهم است، افزود: بیش از ۷۰ کشور دنیا زمینه استفاده از این برنامه‌ها را دارند. وی به برنامه‌های پیش روی «اوان» اشاره کرد و گفت: پروژه‌های جدید در حوزه LTE داریم که این برنامه‌ها نه تنها سوددهی بالایی دارند بلکه ریسک‌های موجود در دیگر طرح‌ها و برنامه‌ها را پوشش خواهند داد. وی در ادامه افزود: به عبارت دیگر سیاست شرکت مبنی بر سوئیچ کردن به سمت دیگر خدمات در راستای پوشش ریسک‌های موجود است.

90درصد سودسازی از طریق «همراه»

محمد جهانگیریان، عضو مالی هیات مدیره مبین وان کیش نیز در ادامه درخصوص عملکرد مالی شرکت توضیح داد و گفت: حدود۹۰ درصد از درآمد مبین وان از طریق همکاری با همراه اول به دست می‌آید. وی در ادامه افزود: همچنین «*۸ و*۲۰۸» از خدمات تلفن ثابت از دیگر هدف‌گذاری‌های این شرکت برای کسب درآمد است که گردانندگان مجموعه انتظار دارند با دریافت وجه درقبال این خدمات درآمد‌زایی شرکت افزایش یابد. وی در ادامه با اشاره به این مطلب که *۸ در کل کشور منحصر به فرد است، گفت: تا سال گذشته از بابت این برنامه، درآمدی کسب نمی‌کردیم و به‌صورت رایگان بوده است. شرکت مبین وان کیش به‌عنوان دومین شرکت حاضر در گروه اطلاعات و ارتباطات در بازار دوم معاملات فرابورس درج شده و سهامدار عمده و ۹۹ درصدی آن شرکت گسترش الکترونیک مبین ایرانیان است. شرکت مبین وان کیش در حالی پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ را با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریال به‌طور خالص ۵۳۳ ریال اعلام کرده که این رقم در مقایسه با بودجه سال ۹۵، رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. جهت گیری شرکت به سمت حوزه‌های جدید فعالیت که از درصد سود ناخالص بالاتری نسبت به فعالیت‌های قبلی شرکت برخوردار است به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل افزایش EPS پیش‌بینی شده عنوان شده است. همچنین «اوان» در دوره ۳ ماهه نخست سال توانسته ۲۷ درصد از این رقم را پوشش دهد.