گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر تداوم رشد بهای فلزات در بازار جهانی شاهد رشد قیمت‌ها بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که در بازار جهانی قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها بار دیگر به اوج رسید که در مهم‌ترین‌ تحول بهای مس به ۶هزار و ۱۵۷دلار در هر تن رسید. به همین سبب بازگشایی نماد ملی مس تحت تاثیر این موضوع و خوش‌بینی سهامداران به تعدیل مثبت ۳۳ درصدی پیش‌بینی سود این سهم، با جهش قیمتی قابل توجهی همراه شد.

پایان معاملات شاخص توانست با رشد ۲۴۷واحدی به رقم ۸۱هزار و ۱۸۲واحد برسد نمادهای «فملی»، «کگل»، «پرداخت»، «ملت»، «فولاد» و «کچاد» بیشترین سهم را در ثبت این رشد داشتند.دیروز اما نماد فولاد خوزستان با وجود بازگشایی کشف قیمت نشد تا احتمال جهش قیمتی این نماد به روزهای آتی موکول شود.در بازار دیروز در تحولات مهم مجوز فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه از سوی رئیس سازمان بورس صادر شد. در پی تصویب اساسنامه صندوق تثبیت بازارسرمایه در۱۱ شهریور ۹۴ از سوی هیات دولت که رویدادی مهم برای بازار سرمایه بود، اسحاق جهانگیری اساسنامه ۲۵ ماده‌ای آن را به وزارت اقتصاد، سازمان بورس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی ابلاغ کرد و سپس نخستین جلسه صندوق با حضور علی طیب‌نیا و ولی‌الله سیف در اواخر بهمن سال گذشته برگزار شد.

حال بعد از گذشت حدود ۶ ماه از آن تاریخ و طی مراحل لازم دیگر، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس،مجوز فعالیت این صندوق بازار سرمایه را صادر کرد. در گروه فلزی فولاد مبارکه که با حرکت رو به رشد قابل ملاحظه در هفته‌های اخیر اقدامات خوبی از جمله تصاحب سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و شروع بهره‌برداری از گندله‌سازی جدید شرکت را شاهد بوده، در روزهای اخیر با شایعاتی در مورد دامپینگ در بازار اروپا نیز روبه‌رو شده است. در همین رابطه دیروز مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: اتحادیه اروپا از توان ۲۵ میلیون تن صادرات ایران نگران است.بهرام سبحانی روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: ایران در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را پیش‌بینی کرده که از این رقم افزون بر ۴۵ درصد برای صادرات در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا پنج کشور را متهم به دامپینگ (فروش کالا به نرخ پایین‌تر از قیمت تمام شده) کرده که چین، صربستان، اوکراین، برزیل و ایران را شامل می‌شود.به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، پس از بحث‌های مختلف الان پیشنهاد دادند که هر تولید‌کننده چنانچه زیر قیمت کف تعیین‌شده به اتحادیه اروپا فولاد صادر کند، جریمه می‌شود.جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان چهاردهمین فولاد‌ساز جهان، پارسال حدود ۶ میلیون تن فولاد صادر کرد که نزدیک به ۸/ ۱ میلیون تن بیش از صادرات سال ۹۴ بود.وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرد؛ امسال صادرات فولاد کشور به حدود هشت میلیون تن برسد که افزون بر ۳۰ درصد نسبت به عملکرد سال گذشته رشد خواهد داشت.سبحانی خاطرنشان کرد: رشد تولید فولاد ایران و توان صادراتی کشورمان در این بخش، اتحادیه اروپا را نگران ساخته و در عین حال جمهوری اسلامی در افق چشم‌انداز حرف اول را در منطقه خواهد زد.

در گروه سیمانی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه قیمت سیمان در ۹ ماه نخست امسال تغییری نخواهد کرد، گفت: قیمت پایه سیمان گران نشده، اما برخی خرده‌فروشی‌ها هزینه‌های حمل‌ونقل‌ را لحاظ کرده و همین امر موجب افزایش قیمت سیمان شده است.عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد در سه ماه امسال بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۶/ ۱ درصدی را شاهد بوده است، اظهار کرد: قیمت سیمان در ۹ ماه نخست امسال تغییری نخواهد کرد.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: تغییرات قیمت سیمان در ۳ ماه پایانی سال جاری آن هم با ارزیابی بازار اعلام خواهد شد.شیخان در توضیح این موضوع گفت: در حال حاضر هر تن سیمان فله‌ای در درب کارخانه تنی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است اما با محاسبه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل‌ونقل‌ حدودا هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در خرده‌فروشی‌ها کمتر از ۸ هزار تومان است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: برخی خرده‌‌فروشی‌ها هزینه حمل و نقل بیشتری را باید پرداخت کنند به همین دلیل قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان به بیش از ۸ هزار تومان می‌رسد اما اعمال این هزینه‌ها به معنی گرانی قیمت پایه سیمان نیست.در گروه معدنی با این که در بازارهای فیوچرز چین افت قیمت‌هایی مشاهده شده قدرت بازار فولاد موجب شده سنگ‌آهن وارداتی در ثبات بماند.به گزارش فولاد ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۶۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر در ثبات بوده است. در این بین قیمت قرارداد سنگ‌آهن سپتامبر در بورس دالیان و میلگرد اکتبر در بورس شانگهای تا ۳/ ۱ دلار هر تن افت داشته است. بیلت نیز در بازار داخلی ۵/ ۱ دلار کاهش یافت. در گروه خودرویی کارخانه مارپیچ باختر با ظرفیت سالانه ۴/ ۱ میلیون قطعه و تامین نیازهای سایپا به دست وزیر صنعت راه‌اندازی شد.

محمدرضا نعمت‌زاده در جریان آغاز به‌کار کارخانه قطعات خودرو به خبرنگاران گفت: فاز توسعه تولید قطعات خودرو «مارپیچ باختر» با ظرفیت سالانه ۴/ ۱ میلیون قطعه و ارسال به سایپا شروع شد. وی ادامه داد: این کارخانه با کمک بخش خصوصی و با اعتبار بیش از ۵ میلیارد تومانی راه‌اندازی شده است.نعمت‌زاده با اعلام رشد بیش از ۱۰ درصدی صنعت در دو فصل سال گذشته، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در ۳ ماه ابتدایی سال جاری نیز رشد خوبی داشته باشیم. در گروه خودرویی همچنین ایران خودرو دلایل تغییر پیش‌بینی سود بر مبنای عملکرد ۳‌ماهه را اعلام کرد و آماده بازگشایی نماد شد. «خودرو» با سرمایه ۵۳/ ۱ هزار میلیارد تومانی، اولین سود سال مالی جاری را ۱۰۴ ریال و در گزارش ۳‌ماهه ۱۰۹ ریال پیش‌بینی کرده است.

در گروه انفورماتیک دیروز به‌پرداخت ملت شاهد عرضه‌های بیشتری بود هر‌چند صف خرید این شرکت در پایان بازار همچنان پابرجا ماند. در این گروه با انتشار گزارش عملکرد ۹‌ماهه ایران‌ارقام و اعلام زیان، نماد این شرکت بسته شد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ‌ایران ارقام که با همکاری پست‌بانک برنامه راه‌اندازی هزار دستگاه خودپرداز در مناطق محروم و روستایی را دارد، اقدام به انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور کرد و قبل از شروع معاملات امروز با توقف نماد روبه‌رو شد.براساس این گزارش، «مرقام» ۵۰ میلیارد تومانی در حالی در عملکرد ۶ ماهه ۲۳۱ ریال سود پیش‌بینی کرده بود که در پایان خرداد ( دوره ۹ ماهه)، برای هر سهم ۱۰۱ ریال محقق کرده است. این شرکت طی دوره ۹ ماهه سال قبل، به ازای هر سهم ۱۶۰ ریال سود محقق کرده بود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۸۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۳۰میلیارد تومان بالغ شد.