دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری شاهد رشد ۹۵واحدی شاخص‌کل بود. دیروز شاخص‌کل به مدد تقویت قیمت در بازار جهانی شاهد معاملات مثبت دربرخی از نمادهای وابسته به بازارهای کالایی به‌خصوص فلزی‌ها بود. بر همین اساس فعالان تالار شیشه‌ای در جریان معاملات دیروز شاهد اثر‌گذاری مثبت شرکت‌های اثر‌پذیر از بازارهای کالایی بر نماگر بازار سهام بودند. نمادهای معدنی صنعتی گل‌گهر، فولاد مبارکه و فاسمین دیروز در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشتند. تحت‌تاثیر معاملات مثبت این نمادها، نماگر بازار سهام با رشد ۱۲/ ۰ درصدی به رقم ۷۸هزار و ۸۰۰ واحد رسید.دیروز در همایش سیاست‌های پولی و ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به ثبت نرخ تورم ۲/ ۱۰ درصدی در خرداد ماه امسال اعلام کرد که این نرخ با تداوم سیاست‌های انضباطی تک‌رقمی می‌شود.

در بازار دیروز در گروه خودرویی همچنین وزیر صنعت از توقف تولید پراید در سال ۹۷ خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری دیروز درباره توقف تولید پراید گفت: در شروع دولت بیش از ۷۰ درصد تولید ساپیا به پراید اختصاص داشت، اما سال گذشته این میزان به ۳۴ درصد کاهش یافت و امسال به ۲۸ درصد رسید. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در حال تولید خودروهای متنوعی هستیم به نحوی که تولید پراید به تدریج کاهش خواهد یافت. وی با اعلام اینکه با اجرای استانداردهای جدید خودرویی در سال ٩٧ خودبه‌خود پراید از چرخه تولید خارج خواهد شد، اظهار کرد: استانداردهای خودرویی در حال ارتقا است و احتمالا آخر عمر پراید، سال ٩٧ باشد. در این گروه همچنین دیروز پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت بازرگانی سایپا‌یدک در بازار بدهی بورس تهران با سود ۱۸ درصدی، انجام شد.

اوراق اجاره شرکت بازرگانی سایپا‌یدک به ارزش ۸۵ میلیارد تومان دیروز در نماد «صیدک۱۴۰۴۴» و با نام و قابل معامله، به قیمت هر ورقه ۱۰۰ هزار تومان و بدون محدودیت، پذیره‌نویسی شد تا صرف تامین مالی سرمایه در گردش مورد‌نیاز زیر‌مجموعه سایپا شود.مهلت پذیره‌نویسی این اوراق سه روز بود اما تمام ۸۵ میلیارد تومان اوراق منتشر شده صبح دیروز مورد معامله قرار گرفت.نرخ سود سالانه این اوراق هم ۱۸ درصد با پرداخت در دوره سه ماهه است. این اوراق ۴ ساله و موعد پرداخت سود آن هر سه ماه یک‌بار است. دیروز در گروه سیمانی، هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، افزایش سرمایه این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی را به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داد. این شرکت اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال به ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال را دارد. انجام افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است.

در گروه فلزی دیروز سومین عرضه ۷۵/ ۱۶ درصدی ذوب‌آهن به همراه بلوک ۵ درصدی فولاد ارفع در فرابورس عرضه شد که ارفع احتمالا از سوی سهامدار عمده چادر‌ملو خریداری شد. این بلوک را شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر به‌طور عمده و شرایطی با قیمت پایه هر سهم معادل قیمت پایانی سهام روز قبل از عرضه به شرط آنکه از مبلغ ۲۸۵ تومان کمتر نباشد، عرضه کرد که در قیمت پایه معامله شد.در این گروه همچنین عرضه عمده سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت ذوب‌آهن اصفهان شامل ۵ میلیارد و ۵۵۶ میلیون سهم معادل ۷۵/ ۱۶ درصد از سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم ۸۵۰ ریال روز گذشته از سوی سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس انجام شد که خریداران اقبالی به آن نشان ندادند.در گروه دارویی سهامداران شرکت دارویی و بهداشتی لقمان، به منظور استماع گزارش هیات‌‌مدیره و بازرس قانونی، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، انتخاب اعضای هیات‌مدیره و تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات‌مدیره به مجمع عمومی این شرکت دعوت شدند. مجمع عمومی «دلقما» ساعت ۹ روز پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۶ در محل تهران، سالن پویش برگزار می‌شود. همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، در ساعت ۱۱ این روز برگزار می‌شود.

در این گروه همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه ۲۷ درصدی شرکت داروسازی تولید دارو موافقت کرد. بر همین اساس افزایش سرمایه شرکت داروسازی تولید دارو از مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی از سوی سازمان بورس بلامانع اعلام شد. افزایش سرمایه «دتولید» به منظور اجرای طرح بهسازی و نوسازی در جهت رعایت الزامات جی‌ام‌پی خواهد بود.در گروه بیمه‌ای دیروز بیمه البرز در مجمع خود ۵۵ریال سود تقسیم کرد. در بازار دیروز گروه‌های فلزات اساسی، انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات درصدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای معدنی دماوند، سرماآفرین، لاستیکی سهند، پارس‌سرام، لوله و ماشین‌سازی ایران، تکنوتار و ماشین‌سازی نیرو‌محرکه بود. در مقابل نمادهای سایپا شیشه، پشم‌شیشه ایران، کاغذ‌سازی کاوه، تامین ماسه ریخته‌گری، آهنگری تراکتورسازی ایران، ایران مرینوس و ایران‌یاسا‌تایر با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.در مجموع بازار دیروز، بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۳۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۶ میلیارد تومان بالغ شد.