دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بازار بورس اوراق بهادار در دومین روز کاری خود در تابستان در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر شاهد تعادل نسبی بود. در جریان معاملات این روز معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد فولاد مبارکه پس از تعدیل سود از ۱۶۵ ریال به ۲۴۶ ریال بودند. این موضوع به رشد حدود ۲درصدی قیمت «فولاد» منجر شد. در نهایت «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت (حدود ۵۰ واحد) در محاسبه شاخص کل را به جای گذاشت. نماد معاملاتی فولاد خوزستان و نماد معاملاتی چادرملو نیز حدود ۲۵ واحد نماگر بازار سهام را ارتقا دادند. در مقابل معاملات منفی در نمادهای«رمپنا» و «همراه» مانع رشد بیشتر این نماگر شدند. در نهایت شاخص کل بورس در پایان معاملات رشد اندک ۱۳ واحدی (معادل ۰۲/ ۰ درصد) را تجربه کرد و در ارتفاع ۷۸ هزار و ۶۵۵ واحد قرار گرفت. در عین حال شاخص هموزن ۴/ ۰ درصد رشد کرد. این موضوع نشان می‌دهد روز یکشنبه عمده نمادهای کوچک‌تر بازار با رشد قیمت مواجه شدند در واقع غالب نماد شرکت‌هاى کوچک‌تر بار دیگر مورد توجه بازار قرار گرفتند و با تقاضاى بیشتری مواجه شدند. بر همین اساس کلیت بازار روز یکشنبه نسبتا مثبت بوده است.

در گروه فلزی، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه دلایل پوشش ۱۶۴ درصدی سود سال مالی قبل را اعلام کرد. به گفته امیر حسین نادری «فولاد» به لحاظ سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه قبل در این دوره با افزایش ۲۹ درصدی و به لحاظ سود خالص با ۱۵۵ درصد افزایش روبه‌رو شده است. طی سال گذشته، فولاد مبارکه با تولید ۶ میلیون تن و فروش ۶ میلیون و ۲۰۰هزار تن، رشد ۹ و ۱۸ درصدی تولید و فروش را نسبت به سال ۹۴ ثبت کرده است. در گروه فلزی همچنین شرکت فولاد هرمزگان در گزارش ۱۲ماهه سال گذشته خود زیان ۸۱ ریالی به ازای هر سهم را اعلام کرد. در این گروه، در پایان معاملات روز یکشنبه نماد فولاد خوزستان به‌دلیل برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. روز یکشنبه بازار سهام همچنان با کمبود نقدینگی مواجه بود. در همین حال نگرانی از بازارهای جهانی ادامه داشته است. در بازارهای جهانی بهای هر بشکه نفت برنت به ۴۵ دلار و ۹۶ سنت رسید. بهای فلز مس نیز به هر تن ۵هزار و ۷۹۹ دلار و بهای هر تن روی و سرب هم به ترتیب ۲ هزار و ۷۴۴ دلار و ۲ هزار و ۲۴۵ دلار گزارش شده است. در گروه سیمانی، سیمان شمال افزایش سرمایه ۳۰درصدی را به تصویب رساند. در گروه فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس در نامه‌ای خطاب به سازمان بورس تاکید کرد، همچنان به‌دلیل عدم‌دریافت گزارش فروش از پخش و پالایش قادر به ارائه گزارش نیست.

در گروه خودرویی شرکت ایران خودرو در اجرای سیاست واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌ها، ۱۶ درصد از سهم خود در شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو را از طریق مزایده عمومی سازمان بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌کند. به گزارش «سنا»، این شرکت ۲۴۰ میلیون سهم معادل ۱۶ درصد از سهام خود در شرکت گسترش سرمایه‌گذاری را از طریق مزایده عمومی در سازمان بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌کند. براساس این گزارش، قیمت پایه هر سهم ۶۶۷۰ ریال جمعا به مبلغ۱۶۰۰ میلیارد ریال است. در گروه کانه‌های فلزی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ را با سرمایه ۲۸ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در دوره ۱۲ ماهه یاد شده مبلغ ۷ هزار و ۶۵۴ میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ ۲۷۱ ریال سود اختصاص داد. این رقم نسبت به دوره مشابه در سال مالی ۹۴، معادل ۲۲ درصد کاهش داشته است (این شرکت در دوره مشابه در سال ۹۴، مبلغ ۳۴۹ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است). در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی فارابی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: این مجتمع در سال ۹۵ موفقیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای از کاهش زیان ۳۸ درصدی و رکورد‌‌زنی در تولید تا آمادگی برای سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی در شرایط پسابرجام را کسب کرده است. سید ابراهیم سقایی با اشاره به کاهش زیان این شرکت در یک سال گذشته اظهار کرد: این پتروشیمی ۹۰ میلیارد ریال بدهی معوقه به پتروشیمی بوعلی داشت که تا زمستان ۹۵ موفق به پرداخت بیش از ۷۰ میلیارد ریال از این بدهی شد. در گروه بانکداری رئیس کل بانک مرکزی گفت موسسه پولی خارج از نظارت بانک مرکزی تا سال ۹۷ نخواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ساماندهی موسسات غیرمجاز در دولت یازدهم افزود: یکی از اقدامات موفق بانک مرکزی در این دوره، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی است که در این مسیر، حجم نقدینگی در دست این موسسات از ۲۵ درصد به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است و بانک مرکزی با جدیت این موضوع را ادامه خواهد داد تا در سال ۱۳۹۷ موسسه خارج از کنترل بانک مرکزی وجود نداشته باشد. در آخرین تحولات سایت بانک مرکزی، موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد را در حال دریافت مجوز معرفی کرده است. در گروه بانکی روز یکشنبه بانک حکمت ایرانیان (فعال در فرابورس ایران) گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ را به‌صورت حسابرسی شده اعلام کرد. «حکمت» پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ را معادل ۱۶۰ ریال سود اعلام کرده است. این رقم در مقایسه با سال مالی ۹۵ معادل ۱۰ ریال افزایش را نشان می‌دهد. در گروه خودرویی بهمن دیزل در مجمع خود ۶۰۰ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد. در مجموع بازار روز یکشنبه بازاری کم حجم و متعادل بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۹۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۸ میلیارد تومان بالغ شد.