دنیای اقتصاد: فرابورس ایران در حالی معاملات روز سه‌شنبه را با کاهش یک واحدی شاخص (معادل ۱۱/ ۰ درصد) سپری کرد که حجم معاملات این روز با اهرم مبادلات بلوکی به بیش از یک میلیارد برگه اوراق بهادار رسید. بر این اساس در جریان معاملات روز گذشته بیش از یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون ورقه بهادار به ارزشی بالغ بر ۱۶۷ میلیارد تومان دادوستد شد که حدود ۸۲ درصد از این رقم در اختیار معاملات بلوکی شرکت توسعه اقتصادی آرین بود (دیروز ۹۶۴ میلیون سهم «وآرین۴» به ارزش ۱۰۱ میلیارد تومان به‌صورت بلوکی جابه‌جا‌ شد). به این ترتیب در سایه معاملات مزبور، حجم و ارزش کل مبادلات با رشد سنگین ۲۹۵ درصدی حجم و ۱۰۸ درصد ارزش همراه شد.

در ساعات آغازین معاملات روز گذشته، شاخص کل فرابورس ایران تحت تاثیر مثبت نمادهای ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان حدود ۵ واحد رشد کرد و کانال ۹۰۰ واحدی را نیز پشت سر گذاشت. اما این روند دوام چندانی نداشت و تحت تاثیر منفی نماد پتروشیمی مارون در مسیر نزولی قرار گرفت. برآیند این موضوع ثبت افت ۱۱/ ۰ درصد در کارنامه آیفکس و توقف در محدوده ۸۹۶ واحدی بود. به این ترتیب با احتساب افت دیروز، زیان این بازار طی ۱۵روز کاری خرداد ماه به ۱۸/ ۲ درصد رسید. در میان اخبار روز گذشته شاهد درج نامه شرکت «عطرین نخ قم» به‌عنوان یکصد و پنجاه و نهمین نماد معاملاتی در فرابورس ایران بودیم. بر این اساس سرپرست پذیرش فرابورس ایران اعلام کرد که شرکت عطرین نخ قم پس از احراز کلیه شرایط پذیرش به‌عنوان هشتاد و هفتمین شرکت در فهرست نرخ بازار دوم فرابورس پذیرش شد. این نماد با شناسه «نطرین» و در گروه منسوجات و زیرگروه آماده‌سازی و ریسندگی نخ و پارچه‌بافی قرار گرفته است.

در روزهای اخیر شاهد بازگشایی تعداد زیادی از نمادهای متوقف بودیم. روز گذشته نیز این روند نه تنها در بازار سهام تداوم یافت، بلکه در فرابورس ایران نیز ادامه یافت. در این روز بازگشایی ۴ نماد بهمن لیزینگ، پاکدیس داروسازی کاسپین تامین و پخش البرز در فرابورس صورت گرفت.روز گذشته فرابورس ایران شاهد واگذاری حدود ۵ درصدی سهام شرکت آهن و فولاد ارفع بود، این واگذاری اما با موفقیت همراه نشد. بر این اساس روز گذشته شرکت کارگزاری بانک کشاورزی ۴/ ۹۹ درصد معادل ۱۴۹ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۸۶ سهم از سهام شرکت آهن و فولاد ارفع متعلق به شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر را روی میز فروش گذاشت که خریداری برای آن اقدام نکرد. به این ترتیب باید در روزهای آتی منتظر آگهی مجدد این واگذاری باشیم.

جزئیات بیشتر از معاملات دیروز

در معاملات روزسه‌شنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی بیش از یک‌میلیارد و ۱۷۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش تقریبی ۱۶۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد بیش از ۱۱۳ میلیون سهم به ارزش ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را به خود اختصاص دادند. در این میان نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بالاترین حجم و ارزش معاملات این روز را به خود اختصاص داد به‌طوری‌که روز گذشته شاهد جابه‌جایی‌ بیش از ۵۲ میلیون سهم «ذوب» به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودیم. در این میان روز گذشته شاهد انتشار اخباری پیرامون عرضه بلوکی سهام ذوب‌آهن بودیم. بر این اساس روز گذشته فرابورس ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مربوط به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، ۷۴/ ۱۶ درصد از سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان، متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد را به‌طور یکجا و شرایطی از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران به فروش برساند. همچنین بر اساس این اطلاعیه، قیمت پایه هر سهم ۸۵ تومان و تاریخ عرضه روزشنبه ۱۰ تیر ۹۶ تعیین شده است.