دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در حالی شاهد ثبت رشد اندک ۱۵ واحدی شاخص کل بود که اکثریت نمادهای فعال در بازار با افت قیمت مواجه شدند. در بازار دیروز در حالی که شاخص کل با رشد همراه شد، شاخص کل هموزن افت ۷۰ واحدی را به نمایش گذاشت. این موضوع نشان می‌دهد صعود هر‌چند ناچیز شاخص کل سهام، به مدد رشد قیمت در نمادهای بزرگ رخ داده است. موضوعی که نشان از حمایت سهامداران عمده از نمادهای بزرگ داشت. در حال‌حاضر انگیزه‌ای برای معاملات پرحجم وجود ندارد. از طرفی حضور فروشندگان قوی از میان حقوقی‌های دولتی و همچنین ضعف بازار جهانی نیز بر مشکلات این بازار افزوده است.

در بازار دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های کی‌بی‌سی، تولید و خدمات صنایع نسوز توکا، پتروشیمی خراسان، حق‌تقدم خرید سهام تجارت الکترونیک پارسیان، شیرین‌دارو و حق تقدم خرید سهام آن از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیر‌گران فارس و خوزستان، فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران، گروه دارویی سبحان، حق تقدم خرید سهام کشاورزی و دامپروری مگسال و حق‌تقدم بهنوش ایران متوقف شدند.

در بازار دیروز در تحولات مهم سخنگوی دولت گفت: سیاست دولت برای رونق بازار مسکن، سیاست خروج غیرتورمی این بخش از رکود است. به گزارش «ایرنا» محمدباقر نوبخت گفت: به‌طور طبیعی رونق بازار مسکن با گرانی کاذب به‌دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: به‌طور مثال اگر میزان وام مسکن حدود ۲۰میلیون تومان افزایش یابد اما تدابیری برای کنترل بازار مسکن اتخاذ نشود به نحوی که مردم مجبور شوند ۵۰ میلیون تومان بابت گرانی کاذب و جدید مسکن پرداخت کنند، در عمل افزایش وام مسکن ارزشی ندارد و تنها باعث می‌شود به اقشار کم درآمد جامعه برای خانه‌دار شدن فشار اقتصادی بیشتری وارد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: رونق بازار مسکن باید به نحوی اجرایی شود که مردم پولی بابت افزایش کاذب قیمت مسکن پرداخت نکنند و در بازار عرضه و تقاضا متعادل باشد. در همین حال دیروز گروه بیمه‌ای شاهد خبرهای مهمی بود و رئیس‌کل بیمه مرکزی بر ضرورت شفافیت صورت‌های مالی و کفایت ذخایر شرکت‌های بیمه برای حمایت از ذی‌نفعان صنعت بیمه تاکید کرد.

عبدالناصر همتی در نشستی با مدیران‌عامل شرکت‌های بیمه گفت: بیمه مرکزی ایران قصد دارد امسال، رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) را در صنعت بیمه اجباری کند، از این‌رو قرار است تا نیمه نخست امسال شرکت‌های بیمه گزارش‌های مالی خود را بر مبنای این استانداردها به بیمه مرکزی ارائه کنند و با سازمان حسابرسی نیز رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای این کار انجام شده است.

در بازار دیروز در مورد نمادهای متوقف سازمان بورس اقدام به شفاف‌سازی کرد. علی بیک‌زاده، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره ادامه توقف نماد سایپا به «سنا»گفت: اختلاف بین آمار قبلی شرکت درخصوص میزان فروش با آمار فعلی، عامل ادامه توقف این نماد است. در این راستا از شرکت دلیل کاهش فروش در عین افزایش سود مطالبه شده است. وی درباره ادامه توقف نماد بانک صادرات اظهار کرد: بازگشایی بانک صادرات منوط به ارسال اطلاعات حسابرسی شده ۱۲ ماهه ۹۵ است، چون میزان تحقق و پوشش ۹ ماهه شرکت پایین بوده است. بیک زاده درباره دلایل ادامه توقف نماد فاراک هم به گفت: ماشین‌سازی اراک سود خود را به میزان قابل اهمیتی کاهش داده است و سازمان بورس پیگیر دلایل آن است.

این مقام مسوول درباره توقف ۲ ساله نماد ایرالکو اظهار کرد: آلومینیوم ایران در آخرین اطلاعات ارائه کرده مبادرت به برگشت ذخیره آلایندگی کرده است که این موضوع در اطلاعات ۶ ماهه حسابرسی شده نیز توسط حسابرس مطرح شده بود. به همین دلیل مقرر شده شرکت صورت مالی ۱۲ ماهه ۹۵ را منتشر کند و بعد از برگزاری مجمع و تصویب صورت مالی شرایط بازگشایی شرکت فراهم شود. رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس تصریح کرد: هر‌کدام از این ناشران با رفع ابهامات و مسائل مطرح شده می‌توانند زمینه بازگشایی سریع‌تر نماد خود را در بورس ایجاد کنند.

در گروه ساختمانی دیروز نمادهای ساختمانی از جمله سخت‌آژند و نوسازی تهران نیز با صف خرید همراه بودند.

در گروه فلزی دیروز اعلام شد که ۵درصد فولاد ارفع روی تابلو می‌رود. شرکت بین‌المللی توسعه صنایع ومعادن غدیر در نظر دارد بیش از ۱۴۹ میلیون و ۶۲۱ هزار سهم «ارفع» را روانه میز فروش کند تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری آن خارج شود. در این عرضه که سه‌شنبه جاری انجام خواهد شد، قیمت پایه هر سهم در روز قبل از عرضه به شرط آنکه از ۳ هزار و ۷۵ ریال کمتر نباشد، تعیین می‌شود. این عرضه توسط کارگزاری بانک کشاورزی به‌صورت یکجا و ۲۵ درصد نقد و باقی به صورت اقساط انجام خواهد شد.

درحال‌حاضر دو شرکت چادرملو و توسعه معادن و فلزات با ۹/ ۳۷ و ۲۰ درصد، مدیریت اصلی این شرکت را در اختیار دارند.

در گروه شیمیایی صنایع شیمیایی سینا که پیش از این سود سال ۹۶ را ۲۷۶درصد افزایش داده بود، درباره آخرین وضعیت تجدید ارزیابی ۳ دارایی توضیحاتی همراه با تعدیل سود داد تا امکان بازگشایی نماد فراهم شود. در گروه لیزینگی، لیزینگ بهمن در مجمع خود با تقسیم سود ۳۰۰ریالی موافقت کرد. در گروه غذایی نیز پردیس ۲۵۰ریال به هر سهم سود داد. لاستیک‌کرمان نیز دیروز سهامداران خود را با سود ۵۰۰ریال راهی خانه کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری بدون رمق بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۸۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۵میلیارد تومان بالغ شد.