دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از شوک حادثه تروریستی روز چهارشنبه و فروکش کردن هیجان‌های منفی ناشی از این مساله شاهد بازگشت شاخص سهام به مسیر متعادل پیش از حادثه بود. شاخص کل روز گذشته با رشد ۹۷ واحدی معادل ۱۲/ ۰ درصد به رقم ۷۹هزار و ۸۵۶واحد رسید. در بازار روز شنبه سهامداران در ابتدای ساعات معاملاتی شاهد حضور پر‌رنگ خریداران بودند که این امر بیشتر در نمادهای شاخص‌ساز تمرکز داشت. البته این موضوع به‌تدریج به نمادهای کوچک‌تر نیز سرایت کرد. در مهم‌ترین‌ تحولات کلان بازار روز گذشته معامله‌گران شاهد انتشار خبرهای متعدد در مورد نظام بانکی بودند که در مهم‌ترین‌ خبر آن بانک مرکزی از بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری خواست تا صورت‌های مالی سال ۱۳۹۵ خود را بر اساس نمونه ابلاغی که اواخر سال گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شد، تدوین کنند.

بنا‌بر اعلام روابط‌عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای که سیزدهم خرداد به شبکه بانکی ابلاغ کرده، شفافیت و قابلیت اتکای مالی را مولفه اصلی کیفیت گزارشگری مالی عنوان کرده است که صورت‌های مالی، یادداشت‌های پیوست و گزارش حسابرسی را شامل می‌شود. در گروه بانکی همچنین معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در صورت نیاز به ادغام یا انحلال موسسات یا بانک‌ها، کارها طبق روال مشخصی صورت می‌گیرد، افزود: طرح این مباحث به معنای ایجاد نگرانی برای مردم نیست.پیمان قربانی درباره مباحث مطرح شده پیرامون ادغام یا انحلال برخی بانک‌ها و موسسات گفت: این یک استاندارد در کل دنیا است.وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی با تحلیل دقیق شرایط هر اقدامی در این زمینه لازم باشد را انجام می‌دهد، اما نگرانی وجود ندارد، هدف سلامت نظام بانکی و بازار مالی است و اگر روزی قرار باشد موسسه‌ای ادغام یا منحل شود رویه خاص خودش را دارد.

در گروه فلزی شرکت فولاد خوزستان سال گذشته با تولید ۳ میلیون و۶۰۰ هزار تن شمش فولادی، رکورد تولید سالانه از ابتدای راه‌اندازی این شرکت را به ثبت رساند. به گزارش ایمیدرو، این شرکت در گزارش عملکرد سال ۱۳۹۵ خود همچنین از برنامه افزایش تولید به ۳ میلیون و ۷۰۰هزار تن تا پایان سال‌جاری خبر داد. تولید شمش فولادی این شرکت از ۳ میلیون و ۴۳۹ هزار تن در سال ۱۳۹۴ به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۶می‌رسد که حاکی از رشد ۶/ ۷ درصدی در این دوره ۲ ساله است.صادرات یک میلیون و ۸۹۹ هزار تن شمش فولادی به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار و ثبت رکورد صادرات محصولات و رشد ۵۰درصدی ارزش نسبت به سال ۱۳۹۴ از اقدامات مهم در حوزه صادرات این شرکت است. سال ۹۴ میزان صادرات شرکت فولاد‌خوزستان به یک میلیون و ۳۶۴ هزار تن رسیده بود. در گروه قندی شرکت قند‌اصفهان صورت‌های مالی یک‌ساله منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۵ را با سرمایه ۱۹۵ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد. شرکت قند‌اصفهان در سال مالی گذشته معادل ۲ هزار و ۶۳۲ میلیارد و ۹۶ میلیون ریال درآمد عملیاتی کسب کرد.سود خالص دوره به مبلغ ۱۷۳میلیارد و ۳۰۲ میلیون ریال رسید و بر این اساس مبلغ ۸۸۹ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشته شد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل ۱۶۰ ریال افزایش را نشان می‌دهد.

در گروه خودرویی همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ۱۶۲ هزار و ۵۱۶ دستگاه انواع خودروی سواری در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۹۶ تولید شد که نسبت به سال گذشته ۵/ ۱۱ درصد افزایش یافته است. در گروه خودرویی همچنین شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۶ را باسرمایه ۶۰۰میلیارد تومان به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد. شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا در دوره ۶ ماه نخست سال مالی منتهی به ۳۱‌شهریور ماه ۱۳۹۶، مبلغ ۲۷۱ میلیارد و ۷۳‌میلیون ریال درآمد عملیاتی داشت. از درآمد این شرکت نیز هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و هزینه‌های عملیاتی کسر شد و سود عملیاتی دوره به مبلغ ۲۱۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال رسید.در گروه ساختمانی دیروز عمران و توسعه شاهد پس از گزارش مطلوب عملکرد سال ۹۵با صف خرید همراه شد و توانست معامله ۳۵میلیون سهمی را شاهد باشد. در گروه لیزینگی معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد لیزینگ صنعت و معدن با رشد قیمت ۷/ ۳درصد بودند.