دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع مجدد فعالیت خود در هفته جاری با رشد اندک شاخص همراه شد. دیروز شاخص کل با رشد اندک ۴/ ۶ واحدی از کمند افت فرار کرد و در پایان معاملات در رقم ۸۰ هزار و ۲۹۳ واحد آرام گرفت. نامشخص بودن کابینه دولت و برنامه‌های آن برای بازار سرمایه و همچنین افت قیمت‌ها در بازار جهانی موجب کاهش انگیزه‌ها در بازار شده است. در این شرایط معامله‌گران به انتظار مشخص شدن بازیگران کلیدی صحنه اقتصاد کشور در کنار وضعیت بازار‌های جهانی نشسته‌اند تا در نهایت جهت حرکت بازار مشخص شود. در بازار دیروز ترافیک توقف و بازگشایی نمادها ادامه داشت.

دیروز در کنار لغو مجمع کارت اعتباری کیش که موجب عدم توقف این نماد شد، نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی پارس مینو، اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه، آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی خراسان، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا، سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، پلاستیران، اوراق مشارکت شهرداری تبریز، اوراق اجاره صایتل، داروسازی زاگرس فارمدپارس، سیمان دورود، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، کربن ایران، نوش مازندران، کاشی و سرامیک الوند، صنایع ریخته‌گری ایران و شیشه و گاز متوقف شدند. در گروه خودرویی آمار تولید و فروش دو ماه اول سال گروه سایپا اعلام شد.سیروس برجویی معاون مالی و اقتصادی ساپیا در شرایطی آمار دو ماه اول و دوم سال را منتشر کرده که در این میان مجموع تولید ۳ شرکت سایپا، پارس خودرو و زامیاد ۶۲ هزار و ۴۷۰ دستگاه و فروش ۵۶ هزار و ۱۳۵ دستگاه به ارزش ۱/ ۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

شرکت اصلی سایپا هم طی دو ماه اول سال در برابر تولید ۴۴ هزار و ۵۹۶ دستگاه، قادر به فروش ۹۵۱ میلیارد تومانی ۳۹ هزار و ۷۹۳ دستگاه شده است. در گروه خودرویی همچنین عضو هیات مدیره سایپا دیزل از افزایش حدود ۵/ ۴۲ میلیارد تومانی هزینه مالی خبر داده و دلیل کاهش سود این زیرمجموعه سایپا را اعلام کرد. سایپا دیزل که از ۲۶ اردیبهشت به دلیل تعدیل پیش‌بینی زیان ۱۰۸ ریالی هر سهم با توقف نماد روبه‌رو‌ است، هفته پیش برنامه افزایش سرمایه ۳۶۵ درصدی (از ۲۶۴ به ۱۲۲۵ میلیارد تومان) را اعلام کرد تا قادر به خروج از ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و همچنین بهبود نسبت مالکانه باشد. در گروه معدنی دیروز افت بهای فلزات اساسی مورد توجه بود. بهای مس به ۵هزار و ۵۶۷دلار در هر تن رسید. بهای دو فلز سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۱۰۴دلار و ۲هزار و ۴۸۲دلار رسید. دیروز در این گروه باما پس از برگزاری مجمع عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود ۲۰۰ ریالی با افت قابل توجه حدود ۷ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما کم رمق بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۰۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۷۳میلیارد تومان بالغ شد.