دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: پرونده فرابورس ایران در دومین ماه از سال ۹۶ در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری این ماه در سطح ۹۲۷ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد بیش از ۲ درصدی معاملات خود را به پایان رساند. بر این اساس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۹/ ۵ درصد رسید. فرابورس اردیبهشت‌ماه میزبان تحولاتی همچون درج نماد شرکت سیمان سفید ارومیه در تابلو رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، درج نماد شرکت آسیا سیر ارس در بازار دوم فرابورس ایران، برگزاری نشست سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی (فیاس) بود. در مجموع فرابورس در مدار مثبت حرکت کرد که ماحصل آن ثبت بازدهی ۱/ ۲ درصدی در کارنامه اردیبهشت ماه و ایستادن در سطح ۹۲۷ واحدی بود.

مهم‌ترین‌ رویدادهای اردیبهشت ماه فرابورس

توسعه روزافزون SMEها: روزهای میانی اردیبهشت۹۶ فرابورس ایران شاهد درج نماد «سفاروم» در تابلو رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بود. بر این اساس نماد شرکت سیمان سفید ارومیه به‌عنوان سومین شرکت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. این شرکت در گروه آهک و گچ، زیرگروه تولید سیمان، آهک و گچ قرار دارد و موضوع فعالیت آن طبق ماده دو اساسنامه ایجاد کارخانه سیمان سفید و بهره‌برداری از آن و به‌طور کلی ایجاد هر نوع تاسیسات و همچنین صنایع وابسته مربوط به تولیدات موضوع شرکت، صادرات و واردات محصولات مرتبط و مواردی از این دست است. «سفاروم» که در سال ۵۶ با سرمایه اولیه ۲۰میلیون ریال تاسیس شده بود، با افزایش سرمایه طی دوره‌های متناوب در حال حاضر مبلغ سرمایه آن به رقم ۷۰ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال افزایش یافته است.

بازار دوم فرابورس؛ میزبان شرکتی جدید: ۲۳ اردیبهشت ماه بازار دوم فرابورس ایران میزبان شرکتی جدید شد. بر این اساس شرکت آسیا سیر ارس با نماد معاملاتی «حآسا» در بازار دوم فرابورس ایران به‌عنوان صد و پنجاه و هشتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار دوم فرابورس درج شد. این شرکت که حوزه فعالیت آن در گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات و زیرگروه حمل‌ونقل از طریق خطوط راه‌ آهن است، در زمینه تولید، خریدوفروش، اجاره و تعمیرات واگن و لکوموتیو، صادرات و واردات تمامی کالاهای مجاز، سرمایه‌گذاری در امور حمل‌ونقل ریلی و مترو فعالیت می‌کند. با توجه به آخرین اطلاعات شرکت آسیا سیر ارس در سامانه کدال، این شرکت سود هر سهم برای سال مالی منتهی به اسفندماه ۹۵ مبلغ۱۰۱ ریال اعلام کرده است.

برگزاری نشست سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی: از مهم‌ترین‌ تحولات ماه گذشته فرابورس ایران می‌توان به برگزاری نشست سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی اشاره کرد. بر این اساس، بیست و سومین نشست سالانه و کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی موسوم به فیاس (FEAS) به میزبانی فرابورس ایران از دوشنبه ۲۵اردیبهشت‌ماه به مدت دو روز در تهران برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از کشورهای قزاقستان، ترکیه، ارمنستان، قبرس، انگلستان، عمان و سوریه در تهران حضور یافتند و برگزاری نشست کمیته اجرایی و مجمع فوق‌العاده فیاس در دستور کار قرار گرفت. امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران ضمن ابراز امیدواری از ثمربخش بودن نشست‌ سالانه فیاس، فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی را یکی از مهم‌ترین فدراسیون‌های مالی در دنیا برشمرد و آن را از مهم‌ترین بخش‌های درآمدزا برای ارتقای فرصت‌های به اشتراک‌گذاری دانش در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری عنوان کرد. در پایان این نشست نیز اعضای این فدراسیون درخصوص صورتجلسه‌های مهمی به رای‌گیری پرداختند که در نتیجه آن فرابورس ایران و بورس قبرس به‌عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی برگزیده شدند.

نگاهی به جزئیات بازار

در ۲۱ روز معاملاتی اردیبهشت ماه به‌طور میانگین روزانه تعداد ۳۹۵ میلیون ورقه به ارزش ۱۷۵ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌ شاخص فرابورس در این ماه حکایت از رشد ۲/ ۱۹ واحدی این نماگر دارد. آیفکس در این ماه افت‌و‌خیزهای بزرگی را تجربه کرد. بیشترین میزان رشد شاخص در این ماه صعود ۷/ ۱۱ واحدی شاخص در بیست و هشتمین روز اردیبهشت بود. ۱۸ اردیبهشت ماه اما این بازار شاهد افت چشمگیری به میزان ۲/ ۹ واحد بود. در حالی روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه (۳ اردیبهشت) نماگر این بازار در کف ماهانه خود یعنی ۱/ ۹۱۲ واحد قرار داشت که بیشترین مقدار شاخص در روز میانی معاملات این ماه رقم خورد و آیفکس تا سطح ۹/ ۹۳۶ واحدی (بیشترین مقدار شاخص در تاریخ فرابورس) پیشروی کرد. این در حالی است که ارزش بازار فرابورس در اردیبهشت‌ماه با با افت ۰۹/ ۰‌درصدی (معادل ۴۸میلیارد و ۳۸۷ میلیون تومان) همراه شد و به حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان رسید.

در مجموع در ماه مذکور تعداد ۸ میلیارد و ۳۰۳‌میلیون ورقه بهادار در ۷۳۲ هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به حدود ۳۷۰۰‌‌میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در اردیبهشت‌ماه شاهد رشد ۲۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به فروردین ۹۶ بودیم. حجم و تعداد معاملات نیز در این بازه زمانی به ترتیب رشد ۲۴ و ۱۷ درصدی را تجربه کرد.

طی این ماه بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) به‌ترتیب معامله ۶۵۵، ۲۹۹۰ و ۴۶۲۰ میلیون سهم به ارزش ۱۴۲، ۹۴۵ و ۹۵۶ میلیارد تومان را تجربه کردند. همچنین ماه گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد ۷/ ۸۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد بیش از ۱۶ میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش یک هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان، ۷۲ میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش حدود ۸۸ میلیارد تومان و حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۹۳ میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۶ بود.

فرابورس اردیبهشت‌ماه در مجموع میزبان حدود ۵/ ۴ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۴۱۸ میلیارد تومان در ۶ هزار و ۶۱۰ نوبت معاملاتی بود تا در نهایت این اوراق در محدوده قیمتی ۹۱ تا ۹۶ هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در این ماه دارد. بر این اساس ماه گذشته متوسط نرخ سود موثر این اوراق با کاهش ۳۲/ ۰ واحد درصدی همراه شد و به ۵/ ۲۳ درصد رسید. اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) نیز در این ماه با رشد ماهانه ۷/ ۴درصدی همراه شد و میانگین قیمت اوراق در ۷۳هزار و ۶۴۴ تومان قرار گرفت. رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، در کنار افزایش چشم‌انداز رشد تقاضا با تصویب افزایش سقف وام (به ۱۴۰ میلیون تومان برای زوج‌ها و ۹۰ میلیون تومان به‌صورت انفرادی) نوسان «تسه»ها را در سطح ۷۵ هزار تومانی رقم زد. با وجود تداوم مازاد عرضه،(حدود ۵/ ۲ میلیون واحد خالی) اما بخش عمده‌ای از این مازاد عرضه واحدهای لوکس است. اما در ماه‌های اخیر شاهد رشد تقاضای واحدهای کوچک‌تر بودیم. همچنین رشد تقاضا از سوی خانه‌اولی‌ها از طریق صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن، ۱۶۵ هزار سپرده‌گذاری بالغ بر حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیز چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن را ارائه می‌دهد. در مجموع طی معاملات اردیبهشت ماه سال جاری حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۹۳میلیارد تومان در ۷۴ هزار و ۳۲۳ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت.

نگاهی به معاملات یکشنبه فرابورس ایران

روز گذشته نماگر فرابورس ایران افت ۳/ ۰ واحدی را تجربه کرد و به توقف در سطح ۹۲۷ واحدی رضایت داد. بیشترین فشار بر آیفکس از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، سهامی ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی وارد شد. در مقابل نیز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، توکاریل مانع از افت بیشتر این نماگر شدند. در مجموع بازارهای اول و دوم فرابورس شاهد معامله تقریبی ۸۵میلیون سهم به ارزش ۵/ ۳۱ میلیارد تومان بودند. نمادهای «ذوب» و «زاگرس» به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در حالی نمادهای «زاگرس»، «بالاس» و «توریل» تا سقف نزدیک به ۶ درصد با بالاترین رشد قیمتی همراه شدند که نمادهای «غدیس»، «ثالوند» و «افرا» بالاترین افت قیمتی را تجربه کردند. در عین حال در جریان بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، آهن و فولاد ارفع و دامداری تلیسه نمونه متوقف و نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و توکاریل بازگشایی شدند. بازار اوراق با درآمد ثابت نیز روز گذشته با معامله نزدیک به یک میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از ۹۸ میلیارد تومان روبه‌رو شد. نماد معاملاتی «صچاد» مربوط به اوراق اجاره چادرملو (سه ماهه) در ۲۷ دفعه مبادلاتی شاهد دادوستد ۴۹۴ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد تومان بود و به این ترتیب در صدر این بازار به لحاظ ثبت بالاترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت. تابلو معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز دادوستد حدود ۴ میلیارد تومانی را تجربه کرد و قیمت این اوراق در دامنه ۷۱ تا ۷۶ هزار تومان نوسان کرد. در نهایت در مجموع تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز سهامداران معامله ۱۰۱ میلیون ورقه به ارزش بالغ بر ۸/ ۱۴میلیارد تومان را رقم زدند.

رشد 2 درصدی اردیبهشت‌ماه آیفکس