دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، شرایطی احتیاط‌آمیز اما مثبت را به نمایش گذاشت. دیروز شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۱۷۲ واحدی به رقم ۸۰ هزار و ۱۲۹ واحد دست یافت و توانست مرز روانی ۸۰هزار واحدی را مجددا باز پس بگیرد.شاخص کل در پایان معاملات دیروز توانست برای سومین بار در سال جاری مرز روانی ۸۰هزار واحدی را به چالش بکشد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۱۸۵ واحدی به رقم ۸۷ هزار و ۴۶۲ واحد دست یافت. دیروز نمادهای شرکت پالایش نفت بندر عباس ۳۳ واحد، پترول ۲۴واحد و گروه سایپا ۲۱ واحد تاثیر مثبت، نماگر بازار سهام را ارتقا دادند.

در بازار دیروز معامله‌گران در مهم‌ترین‌ تحولات شاهد ادامه رقابت‌های انتخاباتی بودند.اکثر کارشناسان بازار سرمایه شانس تداوم دولت کنونی را بیشتر ارزیابی کرده و از احتمال رشد بازار به دلیل عدم تغییر سیاست‌ها خبر می‌دهند. در مقابل طرفداران کاندیدای اصولگرا از رشد دلار و انگیزه دلاری و تورمی بازار صحبت می‌کنند. در این شرایط انتخابات روز جمعه از اهمیت بالایی برای اقتصاد کشور برخوردار است.

در بازار دیروز معامله‌گران در بازار جهانی شاهد تقویت بازار نفت و ادامه حفظ سطح ۵۲دلار برای بهای هربشکه نفت برنت بودند. در همین حال اما بهای فلزات رو به کاهش گذاشت. همچنین روز گذشته در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاران شاهد برگزاری مجمع مبین و تقسیم سود ۸۵۰ ریالی این شرکت بودند. مهم‌ترین‌ موضوع مطرح شده در این جلسه زمزمه‌ها درخصوص کاهش نرخ یوتیلیتی مبین از سوی شرکت ملی پتروشیمی بود که با اعتراض شدید سهامداران و رد این موضوع از طرف انجمن صنفی پتروشیمی همراه شد. لازم به ذکر است اعتراض پتروشیمی زاگرس موجب مطرح شدن پرونده کاهش نرخ‌ها از سوی شرکت ملی پتروشیمی شد. در بازار دیروز در گروه خودرویی نماد سایپا دیزل برای تعدیل سود متوقف شد. در گروه پتروشیمی دیروز همچنین اعلام شد مجمع پتروشیمی فجر به تاخیر افتاده است. در گروه تصفیه نفت تقاضا در گروه پالایشی تقویت جدی را شاهد بود. در گروه بانکی و لیزینگی هم دیروز بازار تقویت تقاضا را شاهد بود و نمادهای پست بانک و بیمه سامان با صف خرید همراه بودند. در این گروه لیزینگ رایان سایپا در گزارش ۱۲ ماهه تحقق ۱۱۰درصدی سود معادل ۳۱۶ریال را به ازای هر سهم گزارش کرد.

در گروه معدنی، باما نیز ۱۱۰۵ریال محقق کرد که ۱۰۷درصد سود اعلامی شرکت بود. میدکو نیز ۱۱۰ریال سود معادل ۹۲درصد سود هر سهم را میان سهامداران تقسیم کرد. در گروه فلزی وزیر صنعت با اعلام اینکه راه‌آهن ریل ملی را به‌صورت نقدی از ذوب‌آهن خریداری می‌کند، از تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل مناسب برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر خبر داد و گفت:‌ برای استفاده سازندگان تجهیزات ریلی از منابع صندوق توسعه ملی هماهنگی لازم صورت گرفته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد:‌ ذوب آهن به دلیل بدهی انباشته از گذشته تحرک مالی ضعیفی دارد. در گروه دارویی شرکت شیمی دارویی داروپخش ۹۰۰ریال معادل ۹۱درصد سود را میان سهامداران تقسیم کرد. در این گروه همچنین دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه از سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک ایران و ترکیه در صنعت دارو خبر داد و اعلام کرد که یک شرکت ایرانی در زمینه دارو به دنبال تاسیس یک شهرک صنعتی دارو در ترکیه و صادرات محصولات به کشورهای اروپایی است. سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با «ایسنا» ‌اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به ویژه ترک‌ها در ایران در حال افزایش است. شرکت یونیت اینتر نشنال اعلام کرده است که به زودی با همکاری کره‌ای‌ها در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت اعلام کرده است برای سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیده‌اند. مبلغ این سرمایه‌گذاری مشترک حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

وی عنوان کرد: بر اساس این خبر که از سوی خبرگزاری رسمی خبر ترک منتشر شده، یک شرکت بزرگ دارویی ایران به نام شرکت تولیدی دارویی بیوتکنولوژیک در‌صدد تاسیس یک مرکز تولید دارویی در ترکیه است که بتواند تولیدات خود را از طریق ترکیه صادر کند. این مرکز دارویی در شهرک صنعتی تکیرداع ترکیه تاسیس خواهد شد و اهداف این شرکت باز کردن مسیر صادرات برای تولیدات خود به کشورهای اروپایی و حوزه دریای مدیترانه است. میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در ایجاد این واحد تولیدی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود. در گروه مواد غذایی احتمال افزایش ۷درصدی قیمت سه محصول لبنی مطرح است. در این زمینه محمدرضا گنجی در نشستی خبری با بیان اینکه صادرات محصولات لبنی در سال گذشته نسبت به سال ۹۴، ۱۳ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: سال گذشته ۷۷۰ میلیون دلار محصولات لبنی از کشور صادر شده است. وی با اشاره به اینکه درهای بازار کشور روسیه برای محصولات لبنی ایران گشوده شده است، افزود: ۹ کارخانه لبنی ایران مجوز صادرات محصول به روسیه را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر ما شاهد هستیم که محصولات‌مان در این کشور حضوری چشمگیر یافته است. به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران در حال حاضر بخشی از صادرات محصولات لبنی کشورمان به عراق، فیلیپین و هند انجام می‌شود.

در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۳۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۰میلیارد تومان بالغ شد.