دنیای اقتصاد: فرابورس ایران روز گذشته با رشد اندک ۹/ ۰ واحدی به معاملات خود پایان داد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز و تولید نیروی برق دماوند بیشترین تاثیر مثبت بر محاسبه آیفکس را داشتند اما در مقابل معاملات منفی در نمادهای معاملاتی تولید نیروی برق عسلویه مپنا و آتیه داده‌پرداز مانع از رشد بیشتر شاخص این بازار شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با صعود ۱/ ۰ درصدی نسبت به روز دوشنبه در سطح ۶/ ۹۲۴ واحدی قرار گرفت.

از جمله نمادهایی که روز گذشته در صدر توجهات بازار قرار گرفت، نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بود. دیروز بیشترین حجم معاملات در بازارهای اول و دوم، به دادوستد حدود ۴۹ میلیون سهمی «ذوب» به ارزش ۴ میلیارد تومان تعلق داشت. «اپرداز» نیز بیشترین ارزش معاملات به میزان ۱۱ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. در مجموع اما این دو نماد فرابورسی با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند تا در میان نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس قرار گیرند.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روزسه‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت ۶ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از ۳/ ۳ میلیون سهم «ذوب» از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن «مفاخر» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به میزان ۳۴۸ هزار و ۱۴۲ سهم بود. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت ریل‌پرداز سیر شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز ۴/ ۲ میلیون سهم از نماد «حریل» از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

فرابورس از دریچه آمار

در مجموع بازارهای پنج گانه بیشترین افزایش قیمت دیروز به نماد معاملاتی شرکت‌های نفت پاسارگاد، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، شرکت آهن و فولاد ارفع و بهمن دیزل رسید. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، پاکدیس، بیمه کوثر و قند شیروان قوچان و بجنورد با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند.

علاوه بر این روز گذشته سهامداران برای خرید اوراق اجاره دانا پتروریگ کیش، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا و اوراق صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان طولانی‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان، اوراق اجاره دانا پتروریگ کیش و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا زمینه شکل‌گیری سنگین‌ترین صف‌های فروش را در این نمادها فراهم کرد.

در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز دیروز افزون بر ۲/ ۳ میلیون ورقه به ارزش حدود ۸/ ۴ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. در این میان «اعتماد» با دادوستد بیش از ۲ میلیون ورقه به ارزش بالغ بر ۴/ ۳ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش مبادلات در میان ETFها را به خود اختصاص داد.

تداوم مسیر نزولی سود «اخزا»ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس دیروز بیش از ۴۱۸ هزار ورقه به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در ۵۷۵ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. در این میان مرحله نهم اوراق اسناد خزانه اسلامی با دادوستد بیش از ۱۰۰ هزار سهمی خود به ارزش ۴/ ۹ میلیارد تومان، بالاترین حجم و ارزش در این بازار را به خود اختصاص داد. همچنین روز گذشته شاهد معامله بیش از ۲۲۱ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۹۵ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۲۱ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۱ تا ۹۶ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمتی در این روز به مرحله دهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۱۰» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز دوشنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افت ۴/ ۰ واحد درصدی در ۱۲/ ۲۳ درصد قرار گرفت. متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته افت ۳/ ۰ واحد درصدی و در مقایسه با ماه گذشته کاهش ۱۴/ ۱ واحد درصدی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه دریافت وام مسکن

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده مثبت نوسان کردند. بر این اساس فرابورس، روز سه‌شنبه شاهد معامله ۶۵ هزار و ۵۰۶ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۵ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه ۷۴ تا ۷۶ هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد ۴/ ۰ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) مواجه شد و به ۷۴ هزار و ۶۸۹ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت ۸۵/ ۰ درصدی به «تسه۹۴۱۲» رسید و در مقابل سررسید فروردین ۹۵ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به ۷/ ۲۱ درصد رسید. چشم‌انداز رشد تقاضا با تصویب افزایش سقف وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن و همچنین نزدیک شدن به فصل تابستان (فصل رونق مسکن) زمینه‌ساز رشد ۳ درصدی قیمت «تسه»ها در یک هفته اخیر شده است. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۵ میلیون تومان صرف خرید این اوراق کنند.