دنیای اقتصاد- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از مدت‌ها حرکت در مدار رشد، دیروز تحت‌تاثیر تلاطم بازارهای جهانی شاهد افت شدیدی بود. در بازار دیروز معامله‌گران هر چند در شامگاه جمعه شاهد بازگشت بهای نفت به نزدیکی مرز ۵۰دلار در هر بشکه برای نفت برنت بودند اما این رشد برای کاهش نگرانی بازار کافی نبود و اکثر نمادهای نفتی و نمادهای فلزی با کاهش قیمت مواجه شدند.در پایان معاملات اولین روز از هفته جاری شاخص کل با ۲۷۱واحد افت (معادل ۳۴/ ۰ درصد) مواجه شد و در سطح ۷۹هزار و ۶۹۷ واحدی قرار گرفت. نماد معاملاتی شرکت‌های پالایشگاه‌های تهران، اصفهان وشرکت‌های سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سایپا و هلدینگ نفت و گاز تامین بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه نماگر بازار سهام داشتند.

در بازار دیروز در تحولات کلان، ادامه رقابت‌های انتخاباتی نیز در کنار مساله بازارهای جهانی دارای اهمیت بود. رقابت‌های انتخاباتی در کمتر از دو هفته به برگزاری انتخابات موجب افزایش مباحث عمومی درمورد برنامه‌های کاندیداها و سیاست‌های آنها به‌ویژه در بخش اقتصادی شده است. دیروز به احترام جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان حادثه ریزش معدن زمستانه یورت در آزادشهر گلستان، از ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳ دقیقه صبح، معاملات در تمامی بازارهای عادی فرابورس ایران به مدت سه دقیقه متوقف شد.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با اعلام این خبرگفت: معدن زمستانه یورت یکی از معادن شرکت صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود در نماد معاملاتی «کشرق» است و از آنجا که همه کارگران و کارکنان شرکت‌های ناشر بورس عضو یک خانواده‌ هستند، این حادثه ناگوار خانواده بازار سرمایه را داغدار کرد. به گفته بهنام محسنی با پیگیری سازمان بورس دست‌اندرکاران «کشرق» تاثیرات این حادثه را بر وضعیت مالی شرکت در قالب شفاف‌سازی ارائه خواهند داد.در بازار دیروز، معامله‌گران شاهد افزایش شمار مجامع بودند.با اوج‌گیری مجامع دیروز ۱۷شرکت بورسی اقدام به اعلام زمان برگزاری مجامع خود کردند که از میان آنها اعلام مجمع پتروشیمی مبین، پتروشیمی خراسان، داروسازی زهراوی و تولید مواد اولیه داروپخش از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

در گروه حمل‌و‌نقل دیروز شرکت ریل‌پرداز سیر در شفاف‌سازی از تفاهم اولیه برای خرید ۹۰۰واگن باری جدید خبر داد و اضافه کرد این خرید تاثیری در سود امسال شرکت نخواهد داشت. درگروه غذایی دیروز نمادهای دو شرکت لبنی پگاه آذربایجان و پگاه فارس پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی به ترتیب با رشد حدود ۱۰ و ۵ درصدی بازگشایی شدند. در این گروه، شرکت قند ارومیه برنامه افزایش سرمایه خود را اعلام کرد. براین اساس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۲/ ۱۶ میلیارد ریال به مبلغ ۱۲۰میلیارد ریال (معادل ۶۴۱ درصد)از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته، اندوخته طرح و توسعه به منظور اصلاح وضعیت ساختارمالی به زودی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در گروه کاغذ‌سازی دیروز کاغذ کاوه در شفاف‌سازی از عدم تغییر سود این شرکت خبر داد. در مجموع بازار دیروز، بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)به ۲۹۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۱۵میلیارد تومان بالغ شد.