گروه بنگاه‌ها: همایش حرفه‌ای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) با حضور صدها تن از حسابداران رسمی و علاقه‌مندان به آگاهی از این استانداردها در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد. در آغاز همایش، بر همکاری‌های آموزشی و مشاوره‌ای پیوسته‌ جامعه‌ حسابداران رسمی ایران و ACCA تاکید و گفته شد که این همایش از جمله همکاری‌های مشترک این دو تشکل با استفاده از توان کارشناسی موسسات حرفه‌ای بین‌المللی است. دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران، سیدمحمد علوی، در سخنان خود بر ضرورت برخورداری از رویکرد یکپارچه در پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) تاکید کرد.

وی گفت: اصلاح ساختارها و محیط قانونی و مقرراتی، نهادسازی و اصلاح نهادهای موجود، آموزش و فرهنگ‌سازی و اصلاح ساختار نهادی گزارشگری مالی و اعتمادبخشی الزامات‌ گذار موفقیت‌آمیز به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی است. پس از سخنرانی دبیرکل جامعه‌ حسابداران رسمی ایران، حسین عبده‌تبریزی عضو شورای‌عالی بورس دیدگاه‌های خود را درباره‌ اقتصاد سیاسی گذار به IFRS در ایران ارائه کرد. عبده‌تبریزی با اشاره به اقتصاد سیاسی این گذار تاکید کرد، با توجه به مجموعه عواملی که رقم‌زننده‌ اقتصاد سیاسی ایران است انتقال به استانداردهای بین‌المللی نمی‌تواند به‌سرعت و به‌صورت کامل صورت پذیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلافات نهادهای ناظر، مقررات‌گذار و استانداردگذار گفت: این انتقال باید همراه با تعدیل و انطباق استانداردها با محیط مقرراتی و نهادی ایران صورت پذیرد.

همچنین احمد بدری، مشاور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخش نخست سخنرانی خود با تحلیل وضعیت موجود، چالش‌های اجرای کامل IFRS در بانک‌های ایران را بررسی کرد. بدری تاکید کرد با توجه به ویژگی‌های قانون بانکداری غیرربوی و ویژگی‌های خاص نظام بانکی در ایران، گذار به IFRS نمی‌تواند بدون قیدوشرط صورت پذیرد و نیازمند مطالعه و انطباق استانداردهای بین‌المللی با شرایط خاص بانکداری ایران است. علاوه بر این خانم لیندزی مدیر خاورمیانه ACCA در سخنرانی خود با عنوان گذار به IFRS به‌مثابه استانداردهای جهانی به‌طور مختصر فعالیت‌های ACCA را معرفی و تجربه‌ این نهاد در کشورهای مختلف جهان و ازجمله در کشورهایی که گذار به IFRS را طی کرده‌اند، تشریح کرد. در ادامه، احمد بدری بحث دیگری در مورد صورت‌های مالی نمونه‌ بانک‌ها ارائه کرد. وی در بحث خود با تشریح وظایف دشواری که حسابرسان بانک‌ها برعهده دارند، برخی نکات مهم صورت‌های مالی جدید را که به شفافیت بیشتر و افشای بهتر اطلاعات مالی منجر می‌شود تشریح کرد. کامی زرگر، شریک ایرانی KPMG سخنران بعدی بود. وی در ابتدای سخنان خود به دامنه‌ گسترده‌ فعالیت‌های KPMG در سطح جهانی و در ادامه به مبحث چالش‌های پذیرش IFRS برای نخستین بار اشاره کرد. سخنرانان نشست بعدازظهر این همایش محمد ابوبکر شریک موسسه‌ بیکر تیلی و اندرو رابینسون، شریک بازنشسته‌ KPMG بودند. بخش پایانی همایش پانل پرسش و پاسخ بود که با حضور عباس شجاعی، محمد ابوبکر و اندرو رابینسون برگزار شد.