کارگزاران پردرآمد و کم درآمد در بورس کدامند؟

دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: کارگزاری‌ها که از مهم‌ترین بنگاه‌های معاملاتی در بازار سرمایه کشور مطرح هستند، که در سال‌های اخیر با شرایط کلی بازار، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند، با تصویب دستورالعمل‌ رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار در زمستان سال ۱۳۸۹، ارزیابی و رتبه‌بندی این نهادهای مالی در مسیری مشخص قرار گرفت. در واقع اجرای این دستورالعمل در آن مقطع زمانی، به نقطه عطفی در رشد بازار سرمایه تبدیل شد، چراکه کارگزاران برای توسعه فعالیت‌های خود از معیارهای مندرج در این دو دستورالعمل به‌عنوان نقشه راهی استفاده کرده و گسترش فعالیت‌ها و رشد این شرکت‌ها، در چارچوبی مشخص صورت پذیرفت. حال پس از گذشت ۶سال از تصویب دستورالعمل مزبور، همگام با توسعه و رشد روزافزون بازار سرمایه، کارگزاران نیز به تقویت و گسترش فعالیت خود پرداخته‌اند که در این راستا می‌توان به افزایش توان تحلیلی، گزارش‌دهی و ارائه خدمات متنوع از سوی شرکت‌های مزبور اشاره کرد. به این ترتیب در سال‌های اخیر و پس از آغاز دوران رونق بورس، شرکت‌های کارگزاری چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی با تحولات گسترده‌ای همراه بوده‌اند. به‌طوری‌که در حال حاضر ۱۰۶ شرکت کارگزاری در حوزه‌های مختلف از جمله اوراق و کالا به فعالیت مشغول هستند.

انتشار عملکرد دوره‌ای

بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته از سوی اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران، آمارهای ماهانه از عملکرد شرکت‌های کارگزاری و رتبه‌بندی این نهادها صورت می‌گیرد که این اطلاعات در راستای افزایش شفافیت و اطلاع‌رسانی عموم سرمایه‌گذاران منتشر می‌شود. اطلاعات مزبور و به عبارتی دیگر رتبه‌بندی کارگزاران در سه حوزه ارزش معاملات الکترونیکی، ارزش معاملات خرد و بلوک و در نهایت ارزش کل معاملات انجام می‌شود.

برترین‌های حوزه آنلاین

در این راستا آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی این اداره مربوط به عملکرد فروردین ماه این نهادهای مالی است؛ به‌طوری‌که در فروردین ۱۳۹۶ از ۱۰۶ کارگزار فعال در بورس، ۱۰۳ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. بر‌اساس این گزارش ۰۷/ ۴۰ درصد از کل معاملات الکترونیکی در ۵ کارگزاری انجام شده که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با ۷۶/ ۲۲ درصد، آگاه با ۰۹/ ۵ درصد، فارابی با ۰۴/ ۵ درصد، مبین سرمایه با ۸۳/ ۳ درصد و بانک کشاورزی با ۳۵/ ۳ درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. در ادامه تدبیرگران فردا، بانک پاسارگاد، بانک ملی ایران، حافظ و بانک ملت نیز به‌عنوان فعال‌ترین کارگزاری‌ها در حوزه معاملات برخط قرار گرفتند. این در حالی است که کارگزاری‌های آبتین استاک، دنیای نوین و صندوق‌های بازارگردانی سهمی در معاملات آنلاین نداشتند. همچنین ایران سهم، گنجینه سپهر پارت، ستاره جنوب، سی‌ولکس، بهین پویا، ملل پویا و سهم یار به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری‌ها در حوزه معاملات آنلاین شناخته شدند.در مجموع فروردین ماه شاهد خرید و فروش بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریالی به‌صورت آنلاین توسط این نهادهای مالی بودیم که این مبادلات با درنظرگرفتن ارزش کل ۷۵هزار میلیارد ریالی، سهمی معادل ۳۱ درصدی را شامل می‌شود.

رصد معاملات خرد و بلوک

بر اساس گزارش مزبور ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل ۸۱ درصد کل معاملات بوده است. در این رده‌بندی نیز کارگزاری‌های مفید، بانک کشاورزی، بانک ملی، آگاه و حافظ در فهرست ۵ نهاد برتر قرار گرفتند. همچنین ارزش خرید و فروش معاملات عمده ۶ درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی ۶/ ۱۲ درصد از کل معاملات بود.

30درصد از کل معاملات در اختیار 5 کارگزار

بنابر این گزارش، ارزش کل خرید و فروش ۱۰۶ کارگزار فعال بورس تهران در نخستین ماه سال‌ جاری، بیش از ۷۵هزار میلیارد ریال بوده است که حدود ۳۰درصد از این رقم تنها در اختیار معاملات ۵کارگزاری بود. بر این اساس شرکت کارگزاری مفید بیشترین ارزش خرید و فروش را داشته و پس از آن کارگزاری بانک پارسیان، کارگزاری بانک کشاورزی، کارگزاری بانک ملت و کارگزاری بانک ملی ایران قرار گرفتند. شرکت‌های کارگزاری مفید با ۱۰/ ۸ درصد، کارگزاری بانک پارسیان با ۵۴/ ۷ درصد، کارگزاری بانک کشاورزی با ۶۷/ ۶ درصد، کارگزاری بانک ملت با ۳۲/ ۴ درصد، بانک ملی ایران با ۳۰/ ۳ درصد، در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند. بر این اساس کارگزاری مفید با ارزش معاملات ۶هزار میلیارد ریالی به‌عنوان پردرآمدترین کارگزاری شناخته شد. درآمد کارگزاری‌های بانک پارسیان و بانک کشاورزی نیز به ترتیب بالغ بر ۶/ ۵ هزار میلیارد ریال و ۵هزار میلیارد ریال بود.

در ادامه کارگزاری آگاه با سهم ۸۸/ ۲ درصد، کارگزاری حافظ با ۵۹/ ۲ درصد، کارگزاری شهر با ۵۴/ ۲ درصد، بانک خاورمیانه با ۳۲/ ۲ درصد و بهگزین با ۳۲/ ۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این در حالی است که کارگزاری‌های ستاره جنوب، ایران‌سهم، آبتین استاک و شاخص سهام با معاملاتی کمتر از ۵۰میلیارد ریال به‌عنوان کم‌درآمدترین کارگزاری‌ها در ماه گذشته شناخته شدند. همچنین مجموع خرید و فروش‌های انجام شده توسط ۱۰۶کارگزاری فعال در فروردین ماه اعم از معاملات خرد و بلوک، مبادلات الکترونیکی و همچنین معاملات سایر ابزارهای نوین مالی بالغ بر ۷۵هزار میلیارد ریال بود.