جهش بورس به کانال 79 هزار واحدی

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود با جهش ۶۵۱واحدی شاخص کل مواجه شد. در بازار دیروز معاملات مثبت در نماد هلدینگ خلیج فارس و رشد قیمتی دو گروه پالایشگاهی و خودرویی موجب شد تا شاخص بتواند با بیش از۸/ ۰ درصد رشد از کانال ۷۹ هزار واحدی عبور کند و در پایان معاملات در ارتفاع ۷۹ هزار و ۳۰۳ واحدی قرار گیرد.این سطح بیشترین سطح شاخص از ۴ بهمن سال گذشته است.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد تداوم افت قیمت نفت در شامگاه جمعه بودند که موجب شد بهای نفت برنت به کانال ۵۲-۵۱ دلار در هر بشکه سقوط کند. بهای فلزات نیز رو به ضعف گذاشت، به‌طوری که بهای هر تن مس به ۵هزار و ۶۳۹دلار بالغ شد. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۵۹۰دلار و ۲هزار و ۱۴۲دلار در هر تن گزارش شد. در همین حال در بازار مواد معدنی بهای زغال‌سنگ و سنگ آهن نیز کاهش یافته است. در بازار زغال‌سنگ هفته گذشته قیمت زغال سنگ صادراتی استرالیا ۲۰ تا ۲۳ دلار هر تن ارزان‌تر شد و به ۲۸۰ دلار هر تن فوب رسید.

به گزارش «ایفنا» خبر راه‌اندازی مجدد بزرگ‌ترین‌ خط ریلی کوئینزلند زودتر از موعد مقرر موجب شد قیمت این کالا ارزان‌تر شود.فعالان بازار در انتظار کاهش قیمت بیشتری نیز هستند. البته افت قیمت‌ها شدید نخواهد بود، چون برگرداندن ظرفیت حمل و نقل به وضعیت قبل از سیل و توفان اخیر کمی زمان می‌برد.در تحولات کلان بازار دیروز معامله‌گران شاهد برگزاری همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران بودند که این همایش با سخنان وزیر نفت و معاون پتروشیمی این وزارتخانه همراه بود. در حاشیه این همایش وزیر نفت صدور بخشنامه افزایش دوره زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها را تکذیب کرد. وی همچنین درخصوص میزان برداشت از میدان مشترک فروزان ادامه داد: تمامی میادین مشترک در اولویت ما هستند، در میادین مشترک مساله برداشت مساوی مطرح نیست بلکه برداشت حداکثری با توجه به شرایط میدان در دستور کار قرار دارد. بیژن زنگنه با اعلام اینکه افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در نیمه هفته جاری انجام می‌شود، گفت: تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس در حال انجام است، اما تا زمانی که این اطمینان حاصل نشود که تولید بنزین به‌طور مستمر انجام می‌شود، افتتاحی انجام نمی‌گیرد.

در گروه بانکی، بانک صادرات اطلاعات مربوط به گزارش حسابرسی اولین درآمد ۹۶ را منتشر کرد و آماده بازگشایی نماد بعد از ۹ ماه توقف شد. «وبصادر» درحالی درآمد هر سهم سال مالی اسفند جاری را ۲۵۵ ریال زیان پیش‌بینی کرده بود که در گزارش حسابرس، این متغیر را با ۴ درصد کاهش زیان، ۲۴۵ ریال اعلام شده است. در گروه بانکی همچنین با کناره‌گیری حسین زارعی از مدیرعاملی گروه مالی سپهرصادرات، بهروز خدارحمی جایگزین وی شده است. خدا رحمی آذرماه سال گذشته دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران بود. در گروه لوازم خانگی رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اعلام بهره‌برداری از کارخانه‌های تولید مشترک ایران و اروپا و امضای قراردادی با یک بانک برای توسعه فروش اینترنتی، پیش بینی نسبتا مثبتی از آینده این صنعت کوچک ارائه داد. طحان‌پور، لباسشویی، ظرفشویی، پکیج و آبگرمن را محصولات برنامه‌ریزی شده برای تولید مشترک اعلام و اظهار کرد: شرکت با یک برند معروف آلمانی در حال مذاکره برای تولید مشترک است که ۳۰ درصد تولیدات آن برای بازار داخلی و ۷۰درصد دیگر صادر خواهد شد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به سرعت رشد کسب وکارهای اینترنتی گفت: با یک شرکت بزرگ قراردادی امضا شده که طی آن همه واحدهای صنفی لوازم خانگی فروش اینترنتی خواهند داشت. وی با اشاره به امضای قراردادی با یک بانک برای توسعه فروش اینترنتی در واحدهای صنفی لوازم خانگی تاکید کرد: با راه‌اندازی فروش اینترنتی امکان عرضه شرایطی لوازم خانگی به مصرف‌کننده فراهم می‌شود. کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی برای بقا در این بازار باید اقدام به استفاده از فناوری‌های روز و نصب قطعات با کیفیت کنند. در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری سبحان با انتشار خبر مشارکت در راه‌اندازی اپراتور مجازی با صف خرید همراه شد. به گفته هادی بناکار عضو هیات مدیره این شرکت، این سرمایه‌گذاری با کمک گروه راهبردی امین و یک سرمایه‌گذاری هلندی انجام شده است. به گفته وی، فروش سیم کارت از ۴ تا ۵ ماه آینده آغاز می‌شود. بناکار ادامه داد: حجم کل سرمایه‌گذاری سبحان در این پروژه، ۱۵۰ میلیارد تومان است و مالک ۲۰ درصد از پروژه هستیم. برآورد سود آوری این پروژه حداقل ۴۰‌درصد است. در گروه سرمایه گذاری، خبر فروش ملک از سوی شرکت بوعلی به رشد قیمت این نماد منجر شد. در گروه فولادی، مدیرعامل فولادمبارکه از راه‌اندازی نخستین کارخانه گندله‌سازی شرق کشور با ظرفیت ۵ میلیون تن خبر داد. مدیرعامل بانک پاسارگاد هم برای حمایت از بزرگ‌ترین شرکت بورس اعلام آمادگی کرد.

بهرام سبحانی درباره آخرین وضعیت کارخانه ۵ میلیون تنی گندله‌سازی سنگان استان خراسان اظهار کرد: با اتمام فعالیت‌های نصب تجهیزات و تزریق گاز به خط لوله انتقال گاز به کارخانه، شرایط برای آغاز مرحله راه‌اندازی گرم کارخانه فراهم شده است و پس از انجام کنترل‌های نهایی طی چند روز آینده مشعل‌های کوره برای ورود به دوره راه‌اندازی گرم روشن خواهد شد. به گفته این مقام مسوول با روشن شدن مشعل‌های کوره کارخانه گندله‌سازی، عملیات حرارتی شامل خشک کردن نسوزها و گرم کردن تدریجی کوره آغاز و پس از طی این دوره شارژ کنسانتره سنگ آهن به کارخانه و تولید گندله آغاز می‌شود.

سبحانی افزود: کارخانه دیگری برای تولید کنسانتره سنگ‌آهن با ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن در سال، در همین منطقه در دست احداث است که عملیات نصب تجهیزات آن تا پایان سال جاری خاتمه می‌یابد. وی درخصوص میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه گفت: فولادمبارکه از محل منابع خود برای احداث کارخانه گندله‌سازی سنگان و تامین زیرساخت‌ها، بالغ بر یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده بود، تقریبا معادل همین مقدار هم باید در کارخانه کنسانتره سرمایه‌گذاری کند. مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد هم در جریان بازدید از فولاد مبارکه گفت: این بانک در راستای توجه ویژه به بحث اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن در بهبود وضعیت تولید و اشتغال، آماده است تا با ارائه انواع خدمات ارزی اعم از گشایش اعتبار اسنادی، صدور ضمانتنامه‌ها و... از طرح‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه حمایت کند. وی با اعلام اینکه فولادمبارکه سهم یک درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) را در اختیار دارد و قطب صنعتی مهم اثرگذار اقتصاد کشور محسوب می‌شود، گفت: کیفیت درآمد سرانه ایران از درآمد سرانه برخی کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار بهتر است. چراکه این درآمد از راه کشاورزی، صنعت، خدمات و... به دست می‌آید در حالی که نفت تنها راه درآمد سرانه کشور‌های حوزه خلیج فارس است و به دلیل اینکه این کشورها جمعیت کمی دارند، درآمد سرانه آنها بالا می‌رود.

در گروه معدنی همچنین ۳ شرکت بزرگ معدنی طی ۱۲ ماه سال ۹۵، میزان تولید گندله سنگ‌آهن را ۵۲ درصد افزایش دادند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از ابتدای فروردین تا پایان اسفند‌ماه، ۱۲میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۳ تن گندله سنگ آهن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن، ۸ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۴تن بود. در این گروه دیروز نماد فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس نیز با رشد قیمت ۴/ ۵ درصدی به تابلو بازگشت. نماد معاملاتی زغال‌سنگ طبس نیز دیروز در بازگشایی با جهش ۲۱درصدی قیمت همراه شد تا نمادهای زغال‌سنگی پس از مدت‌ها دور بودن از بازار مجددا به روند معاملات بازگردند. در گروه قند و شکر دیروز بازگشایی کشف قیمت نماد قند اصفهان به بازار امروز موکول شد. در گروه مخابرات دیروز، معامله حق‌تقدم‌های استفاده نشده مخابرات به پایان رسید تا راه برای ثبت افزایش سرمایه این شرکت هموار شود. در این گروه این هفته معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع سالانه همراه اول و نخستین تقسیم سود جدی در مجمع سال ۹۶خواهند بود. در گروه دارویی شرکت داروسازی تولید دارو پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۶ میلیارد تومانی، معادل ۵۳ درصد را به مجمع عمومی فوق‌العاده داد. شرکت داروسازی تولید دارو اعلام کرده است، قصد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به ۴۶ میلیارد تومان را دارد. افزایش سرمایه «دتولید» از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح GMP و خطوط تولید در تاریخ ۲۹‌فروردین ۱۳۹۶ به تصویب هیات‌مدیره رسید و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال خواهد شد. انجام افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است. در مجموع بازار روز گذشته بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۷۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۹۲میلیارد تومان بالغ شد.