گروه بنگاه‌ها: یک شرکت تحلیلگر مالی با هدف آموزش و توسعه فرهنگ بازار سرمایه در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه حضور یافته است. مازیار یوسفی‌زاد تحلیلگر ارشد مالی با اعلام این خبر گفت: شرکت «راهبرد آرمانی اختیار» با برند آپشنیوم (Optionium) با مشارکت شرکت کارگزاری راهبرد، شرکت دریواتیکس کاپیتال منیجمنت و شرکت آرمان اینترنشنال جی ام بی اچ به منظور توسعه بازار مشتقات مالی در ایران، به تازگی شروع به فعالیت کرده و مجموعه‌ای از متخصصان و مجربان حوزه بازار سرمایه و مشتقات مالی را گرد هم آورده تا بتواند برنامه‌های گسترده‌ای را برای بسترسازی، آموزش و فرهنگ‌سازی فعالان بازار سرمایه در ایران پیاده‌سازی کند. وی افزود: خدمات اصلی شرکت مشتمل بر آموزش، مشاوره، سرمایه‌گذاری و توسعه بستر نرم‌افزاری در حوزه مشتقات مالی به خصوص قراردادهای اختیار معامله است.

در کنار این خدمات، تهیه گزارش‌های تحلیلی و جامع از بازار و توسعه دانش تخصصی برای به کارگیری راهبردهای صحیح معاملاتی با توجه به انواع نیازها و محدودیت‌های بازار از برنامه‌های آتی این شرکت است. وی ادامه داد: بنابراین به منظور برداشتن مطمئن گام نخست معرفی و توسعه شرکت، در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه حضور پررنگی داریم. یوسفی‌زاد با بیان اینکه اگر محدودیت‌های موجود بر سر راه پیاده‌سازی مشتقات مالی در بازار سرمایه ایران برطرف شده و تنوع ابزارهای مالی در آن بیشتر شود، در فرآیند پیشرفت بازار سرمایه ایران بسیار تاثیر خواهد داشت، تصریح کرد: ولی متاسفانه در ایران سرعت تحولات و توسعه بازار سرمایه به خاطر موانع زیرساختی و قانونی به کندی پیش می‌رود. وی افزود: قرارداد اختیار معامله، یک قرارداد مالی است که بین دو طرف خریدار و فروشنده بسته می‌شود و به موجب آن خریدار حق خرید یا فروش دارایی پایه موضوع قرارداد را به قیمت اعمال و در تاریخ سررسید قرارداد به دست می‌آورد. فروشنده اختیار در ازای اعطای این حق، مبلغی تحت عنوان صرف (Premium) از خریدار اختیار دریافت می‌کند. یوسفی‌زاد تصریح کرد: قرارداد اختیار معامله به دو نوع عمده اختیار خرید و اختیار فروش تقسیم می‌شود. از جمله مزایای آپشن، خاصیت اهرمی آن است، یعنی شما را قادر می‌کند تا برای حجم معینی از سهام، با سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به بازار نقد، امکان کنترل همان مقدار سهام را به دست بیاورید. این ابزار عملا به متنوع‌سازی پرتفوی شما هم کمک می‌کند. وی تصریح کرد: آپشن بهترین ابزار مالی برای محافظت سرمایه سرمایه‌گذاران از نوسانات نامطلوب بازار است.

بازار آپشن یک بازار دوطرفه بوده و به شما امکان نوسان‌گیری هم از نزول و هم از صعود بازار را می‌دهد. همچنین از آنجا که طرف فروشنده دریافت‌کننده صرف است، سرمایه‌گذار بازار اختیار معامله می‌تواند با اتخاذ انواع استراتژی‌های معاملاتی آپشن، به کسب درآمد از طریق دریافت صرف بپردازد. وی با تاکید براینکه اگر بخواهم در یک جمله مزایای کلان ابزار آپشن را خلاصه کنم، باید بگویم که این ابزار امنیت بازار سرمایه ایران را به‌طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد، گفت: به عبارت دیگر ابزار آپشن، بهانه سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی را مبنی بر پرریسک بودن بازار سرمایه ایران خنثی می‌کند. وی افزود: از سوی دیگر، هر چقدر بازار سرمایه کشوری بزرگ‌تر و زیرساخت‌های آن توسعه‌ یافته‌تر باشد، بالطبع اقتصاد آن کشور نیز پیشرفته‌تر خواهد بود.