دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شروع هفته کاری با رشد شاخص و افزایش قیمت‌ها مواجه بود. دیروز بازار سهام توانست به مدد رشد نمادهای خودرویی و همچنین برخی نمادها نظیر مپنا به رشد۲۵۱ واحدی معادل ۳/ ۰ درصد دست پیدا کند و به رقم ۷۸هزار و ۳۸۳واحد برسد. در بازار دیروز همزمان با افتتاح نمایشگاه بانک، بورس و بیمه معامله‌گران پس از نزدیک به دو هفته رشد نسبی قیمت‌ها، شاهد افزایش چشمگیر حجم داد‌و‌ستدها نیز بودند. به‌طوری که ارزش معاملات بورس و فرابورس ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۶۴۶میلیارد تومان بالغ شد. دیروز همچنین تعادل نسبی بازارهای جهانی در شامگاه جمعه به کمک بازار آمد. رشد بهای نفت و البته کاهش بهای فلزات در بازار جهانی موجب تاثیراتی بر نمادهای وابسته به این محصولات شده است.

در بازار دیروز در کنار تحولات سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین سخنان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در نمایشگاه بانک، بورس و بیمه بازار تحت تاثیر نزدیکی زمان برگزاری مجامع نیز بود. در این فضا اعلام برگزاری مجامع شرکت همراه اول از اهمیت بیشتری برخوردار بود. «همراه» روز ۶ اردیبهشت مجمع تقسیم سود و افزایش سرمایه خواهد داشت که انتظار می‌رود به ترتیب ۶هزار و۵۰۰ریال سود نقدی و ۲۰۰درصد افزایش سرمایه را صورت دهد. دیروز با وجود لغو مجمع پلی اکریل این شرکت به صف فروش رفت. بانک گردشگری نیز دو مجمع عادی و فوق‌العاده خود را برای ۳۱فروردین اعلام کرد. در بازار دیروز نماد ذوب آهن اصفهان پس از شفاف‌سازی اخیر بازگشایی شد و با معامله سنگین ۵۷۳میلیون سهمی به ارزش ۳۰میلیارد تومان مواجه شد. ذوب آهن دیروز جهش ۳۵درصدی قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. در گروه خودرویی دیروز نمادهای زیر‌مجموعه از جمله سایپا، پارس خودرو و زامیاد با صف خرید همراه شدند. در این گروه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تدوین استانداردهای جدید برای تولیدخودروهای داخلی گفت: تکلیف خودروهایی که هم اکنون با استانداردهای جدید منطبق نیستند تا پایان امسال مشخص می‌شود و در آن زمان، تولید چند مدل خودرو متوقف خواهد شد.

نیره پیروز‌بخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این برنامه شامل خودروهای وارداتی چینی نیز می‌شود، گفت: این برنامه شامل همه خودروهای تولیدی داخلی و وارداتی می‌شود. در مورد خودروهای چینی، آزمایش مستقیمی روی آنها انجام نشده و برای ورود به ایران، مدارک ای.‌مارک (E_MARK) اتحادیه اروپا را ارائه می‌کنند. با این حال، امسال خودروهای داخلی و وارداتی بر اساس استانداردهای جدید کنترل می‌شوند. در گروه قند و شکر دیروز نمادهای قندی همچنان مورد اقبال بازار بودند. در این گروه قند قزوین دیروز با معامله ۳۰میلیون سهمی مواجه شد.

در گروه معدنی با کاهش حجم خرید‌ها و ضعف بازار فولاد چین، قیمت سنگ‌آهن وارداتی در این کشور نزولی شد و در یک روز ۶ دلار افت قیمت را تجربه کرد. عرضه‌کننده‌ها نگران وضعیت بازار در کوتاه مدت و حتی میان‌مدت هستند. اواخر هفته گذشته سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا در چین به ۷۵/ ۶۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید که بیشترین افت قیمت روزانه در ۵ ماه گذشته بوده است. به گزارش «ایفنا» قیمت قرارداد اکتبر میلگرد در بورس شانگهای نیز ۱۳ دلار و بیلت در بازار نقدی چین ۹ دلار هر تن ارزان‌تر شدند. میزان افت قیمت هفتگی برای میلگرد و بیلت به ترتیب ۴۸ و ۴۲ دلار هر تن بوده است. در این شرایط اغلب فعالان بازار چشم‌اندازی منفی در انتظار بازار سنگ‌آهن می‌بینند.

در مورد گروه تجهیزات، وزیر اقتصاد در سفر به استان مرکزی از قطعی شدن مالکیت ۶۰ درصدی شرکت هیدرو اطلس در هپکو خبر داد و جلسه‌ای با حضور مالک این شرکت و مدیران هپکو برگزار کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان سفر یک روزه وزیر اقتصاد به استان مرکزی و طی آن علی طیب‌نیا در جلسه‌ای در استانداری استان مرکزی از قطعی شدن مالکیت شرکت هیدرو اطلس خبر داد و جلسه‌ای با حضور مالک هیدرو اطلس و مدیران هپکو برگزار کرد. پیش از این علی‌اکبر کریمی و مهدی مقدسی دو نماینده شهر اراک در مجلس، با ارسال نامه‌ای به علی طیب نیا خواستار تعیین تکلیف مالکیت هپکو شده بودند.

براساس این گزارش، بعد از عدم فروش بلوک ۷۲/ ۶۰ درصدی هپکو در ۱۲ دی و ۲۵ بهمن، اواخر سال گذشته مذاکراتی برای واگذاری این بلوک به شرکت هیدرو اطلس انجام و تقریبا نهایی شده بود. این بلوک شامل بیش از یک میلیارد و ۴۱۸ میلیون و ۸۸۰ هزار سهم است که به همان قیمت پایه هر سهم ۱۵۲۲ ریال و به ارزش کل ۲۱۶ میلیارد تومان که ۲۵ بهمن عرضه شده بود، واگذار می‌شود. در گروه تجهیزات دیروز مپنا به رشد خود ادامه داد. صدرا نیز در ورای مرز ۱۲هزار ریال صف خرید را شاهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۵۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۹۸میلیارد تومان بالغ شد.