دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته با افت ۶/ ۲واحدی (معادل ۳/ ۰درصد) مواجه شد و در سطح ۸/ ۸۹۶ واحد قرار گرفت تا همچنان از فتح کانال ۹۰۰ واحدی ناکام مانده باشد. بر این اساس و با احتساب افت دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۷/ ۲ درصد رسید. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت‌شیراز، آهن و فولاد ارفع، بیمه پاسارگاد و پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس را داشتند. در مقابل اما معاملات مثبت در نمادهای گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی، تولید برق عسلویه مپنا و بیمه کوثر مانع از ریزش بیشتر شاخص این بازار شدند. از نکات قابل‌توجه معاملات روز گذشته فرابورس ایران رشد قابل‌توجه حجم و ارزش معاملات بود. بر این اساس دیروز بیش از ۶۹۱ میلیون ورقه به ارزش بالغ بر ۴ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال در ۴۸ هزار و ۵۶۵ نوبت معاملاتی در بازارهای شش‌گانه فرابورس مبادله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این دو متغیر نسبت به معاملات روز دو‌شنبه به ترتیب رشد حدود ۴۰ و ۳۷ درصدی را تجربه کرده‌اند.

عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، توکا رنگ فولاد سپاهان، قند شیروان قوچان و بجنورد و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران، شیر پاستوریزه پگاه فارس، بیمه پاسارگاد و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس اما شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات این اوراق بودیم به‌طوری که تابلو این بازار میزبان دادوستد ۱۶۱ هزار ورقه به ارزش حدود ۱۵ میلیارد تومان بود. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات مرحله یازدهم اوراق اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۱۱» با دادوستد حدود ۴۴ هزار برگی به ارزش ۴ میلیارد تومان تعلق گرفت. در این روز همچنین نزدیک به ۱۰۶هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۱۳ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۰ میلیارد تومان در محدوده قیمتی ۸۹ تا ۹۴ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. بیشترین افزایش قیمت «اخزا»‌ها با رشد ۲۴/ ۰ درصدی در اختیار نماد «اخزا۷» قرار گرفت. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۲/ ۰ واحد درصدی، به ۲/ ۲۴ درصد رسید. همچنین متوسط این نرخ در مقایسه با میانگین آن در هفته گذشته حدود ۳۴/ ۰ واحد درصد افزایش و نسبت به میانگین ماه گذشته افزایش ۶/ ۲ واحد درصدی را تجربه کرده است.

بازار اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته شاهد معامله حدود ۳۶ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۶/ ۲ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. بنابراین دیروز «تسه‌ها» در بازه ۶۰ تا ۷۳ هزار تومانی نوسان کردند.بر این اساس و با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان هزینه کنند.