تداوم رشد‌های آرام شاخص سهام

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شرایط مثبت و قابل‌توجهی را به نمایش گذاشت. به دنبال رشد شاخص سهام در جریان معاملات روز شنبه، دیروز معامله‌گران ورود نقدینگی و تقویت حجم دادوستدها را شاهد بودند که این مساله با رشد نمادهای خودرویی و تک نمادها در گروه‌های مختلف همراه شد. در این شرایط دیروز شاخص کل به مدد رشد نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر، خدمات انفورماتیک، سایپا، گروه توسعه ملی و پارس خودرو توانست به رشد ۵۶واحدی دست یابد.در پایان بازار شاخص کل با رشد حدود ۰۷/ ۰ درصدی در ارتفاع ۷۷هزار و ۸۶۰واحدی ایستاد.

در معاملات دیروز در گروه خودرویی همچنان در نمادهای عمده به‌ویژه زیر مجموعه‌های سایپا رشد قیمت‌ها و تشکیل صف خرید ادامه داشت. این امر به دنبال پرداخت بخشی از ثمن معامله سیتروئن و همچنین انتظار برای اعلام صورت‌های مالی با حذف زیان‌ها شکل گرفته است. در همین حال دیروز نمادهای رایانه‌ای با اقبال بازار مواجه بودند. نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر خدمات انفورماتیک و داده پردازی با صف خرید همراه شدند. در گروه شوینده شرکت سهامی عام کف (داروگر) با داشتن قدمت ۹۰ ساله در تولید انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده به دلایلی نا مشخص در سال‌جاری تعطیل شده است. کارگران این شرکت در سال‌جاری با درهای بسته این کارخانه مواجه شدند. با اعطای مرخصی اجباری به کارگران، این کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است. این مرخصی اجباری از شب عید شروع شده است.

دو شرکت کف و تولی پرس پس از واگذاری سهام به یک سهامدار حقیقی سال‌ها است با افت فعالیت شدیدی مواجه شده‌اند. در گروه بانکی درحالی‌که انتظار برای بازگشایی نمادهای عمده این گروه ادامه دارد، رئیس سازمان حسابرسی با بیان اینکه صورت‌های مالی بانک‌ها دارای اشکال بود و همین امر، بانک مرکزی را بر آن داشت که دستور اصلاح صورت‌های مالی را بدهد، گفت: بانک‌ها باید بازسازی مالی شوند. اکبر سهیلی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: بانک مرکزی سال گذشته بانک‌ها را مکلف کرده بود که بندهای گزارش سازمان حسابرسی را در صورت‌های مالی خود اعمال کنند؛ چراکه صورت‌های مالی آنها دارای اشکالاتی بود که گاهی اوقات، همراه با عدم رعایت استانداردها حسابرسی می‌شد البته نمی‌توان گفت که این عدم تطبیق جرم است ولی نوعی تخلف به شمار می‌رود.

رئیس سازمان حسابرسی افزود: در هر حال، استانداردهای حسابرسی در گزارش صورت‌های مالی بانک‌ها مراعات نشده بود و البته بر اساس بندهایی که سازمان در گزارش‌های خود نوشته بود، روی سود و زیان بانک‌ها اثر می‌گذاشت. به هر جهت، بانک مرکزی همان اطلاعاتی را که سازمان حسابرسی درخواست کرده بود، از بانک‌ها خواست و آنها را ملزم کرد تا بر اساس این ضوابط، صورت‌های مالی خود را گزارش کنند. وی تصریح کرد: البته بحث بانک‌ها این بود که چرا بانک مرکزی در طول ۱۰ سال گذشته این کار را انجام نداده و اکنون به یکباره درخواست کرده تا گزارش‌ صورت‌های مالی، بر اساس استانداردهای IFRS تدوین شود و برای انجام این کار مقاومت می‌کردند. به گفته سهیلی‌پور، شرایط تحریم، روی کار بانک‌ها اثر گذاشته و منابع آنها را تحت تاثیر قرار داده است. ضمن اینکه دستوراتی که از سوی دولت‌های گذشته به بانک‌ها داده و از آنها خواسته بودند که در پروژه‌های عمرانی مشارکت کنند، اثر خود را اکنون روی صورت‌های مالی بانک‌ها و ضرر و زیان آنها نشان می‌دهد و در حال حاضر بانک‌ها باید بازسازی مالی شده و مسائل آنها نیز اصلاح شود.

در گروه معدنی همان‌طور که انتظار می‌رفت افت بازار فولاد قیمت سنگ‌آهن را در چین پایین آورد. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۲۵/ ۱ دلار در هر تن افت داشته است. قیمت سنگ‌آهن اکنون به ۸۰ دلار و ۲۵ سنت هر تن سی اف آر رسیده است. در گروه بیمه‌ای دو بلوک ۴/ ۵ و ۵ درصدی بیمه البرز دیروز از سوی دو صندوق سرمایه‌گذاری عرضه شد و به ارزش تقریبی ۷۰ میلیارد تومان فروش رفت. این دو بلوک شامل ۳۸۰ میلیون سهم به قیمت پایه هر سهم ۱۸۳۵ ریال به صورت نقد معامله شد.در پی واگذاری دو بلوک ۵/ ۹ درصدی از سهام دو بیمه البرز و بیمه آسیا که ۱۸ اسفند ماه از سوی سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت انجام شد، دو صندوق سرمایه‌گذاری اوج و اندوخته (با ارزش دارایی ۶/ ۴ و ۴/ ۲ هزار میلیارد تومانی و وابسته به تامین سرمایه ملت) اقدام به خرید آن کردند. قرار است صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته سه‌شنبه ۲۹ فروردین اقدام به عرضه ۱۱۵ میلیون سهم «آسیا» به قیمت پایه هر سهم ۲۰۴۸ ریال و به ارزش ۵/ ۲۳ میلیارد تومان کند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۷۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۸میلیارد تومان بالغ شد.