گروه بنگاه‌ها: رئیس هیات‌مدیره شرکت ارزش‌آفرینان فدک با اشاره به تعدیل ۱۱۰ درصدی سود پیش‌بینی «حریل» در سال ۹۶ به تشریح جزئیات برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت پرداخت.محمد‌صادق خلفی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در صورتی که برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه مطابق برنامه پیش برود، تعدیل مثبت مناسبی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شرکت ریل‌پرداز سیر (حریل) ۵ سال پیش فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است، افزود: این شرکت ظرف ۵سال گذشته حجم درآمد ۵۰ برابری داشته و به‌طور میانگین سالانه ۱۲۰۰ درصد رشد داشته است. وی تاکید کرد: روند رو به رشد درآمد در ریل‌پرداز سیر هر ساله چشمگیر بوده است. خلفی ادامه داد: برای سال ۹۶ نیز تعدیل مثبت ۱۱۰ درصدی را در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم تا محقق شدن مابقی برنامه‌های توسعه‌ای در نیمه اول سال به این تعدیل دست پیدا کنیم. وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: این مجموعه برنامه‌های توسعه کیفی شامل خدمات فنی و مهندسی، مدیریت بهینه دارایی‌ها و افزایش حجم بهره‌وری ناوگان موجود را در دستور کار خود دارد. وی توسعه کمی ناوگان را از دیگر برنامه‌های توسعه این مجموعه عنوان کرد و افزود: بر این اساس خرید ۱۳۰۰ دستگاه واگن در دستور کار قرار گرفت که قرارداد ۴۰۰ دستگاه از این واگن‌ها در سال‌جاری منعقد شد و ۷۰ دستگاه از این واگن‌ها هم تحویل شرکت شده است. خلفی با ابراز امیدواری از اینکه این ۴۰۰ واگن در ۳ ماه اول سال ۹۶ تحویل مجموعه شود، گفت: تعدیل مثبتی که در پیش‌بینی شرکت دیده شده بابت تحویل این ۴۰۰ واگن است و تاثیرات دیگر برنامه‌های توسعه‌ای در این پیش‌بینی دیده نشده است. وی همچنین افزود: مجموعه ریل‌پرداز سیر به دنبال خرید ۹۰۰ دستگاه واگن دیگر نیز هست و تفاهمات اولیه برای اجرای این موضوع نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: تعدیلات مثبت ناشی از خرید این ۹۰۰ دستگاه واگن در بودجه سال آینده دیده نشده است. خلفی با اشاره به اینکه مذاکرات بسیار خوبی در زمینه خرید لکوموتیو در حال انجام است، افزود: تاییدیه‌های اولیه برای فاینانس خرید این لکوموتیوها انجام شده و امیدواریم سال ۹۶ خرید این لکوموتیوها هم عملیاتی شود. وی افزود: در اواخر سال ۱۳۹۵ کارخانه بسیار مجهز و مدرن نگهداری و تعمیر واگن‌های باری را در اصفهان راه‌اندازی کردیم که این موضوع تاثیر زیادی بر میزان در دسترس بودن ناوگان دارد. وی با بیان اینکه ریل‌پرداز سیر تنها شرکتی است که در مقاصد و نواحی بارگیری امکانات تخلیه و بارگیری اختصاصی خود را دارد، افزود: این اقدام موجب شده که چرخه واگن‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. خلفی با اشاره به مشوق‌های بسیار خوب صنعت حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم، گفت: این مشوق‌ها مزیت‌های بسیار خوبی برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به دنبال دارد، به‌عنوان مثال شرکت‌هایی که در حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری می‌کنند سرمایه‌گذاری آنها معادل سرمایه‌گذاری در مناطق محروم است و بر این اساس از تمامی مزایای این مورد همچون معافیت مالیاتی و کمک دولت در جبران نرخ تسهیلات برخوردار می‌شوند. وی ادامه داد: همچنین براساس این مشوق‌ها نرخ مالیات و ارزش افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر محاسبه می‌شود؛ یعنی قدرت رقابت شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در ارائه نرخ به صاحبان کالا را به شدت افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: شرکت ریل‌پرداز سیر اثرات این مشوق‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای اعلام شده را در پیش‌بینی بودجه سال آینده منظور نکرده و تنها تعهد تعدیل ناشی از عملیاتی شدن خرید ۴۰۰ دستگاه واگن را در پیش‌بینی سود خود در نظر گرفته‌ است. خلفی تاکید کرد: اگر طرح‌های توسعه طبق برنامه محقق شود پیش‌بینی می‌کنم تعدیل خوبی در سال ۱۳۹۶ خواهیم داشت، اما چون قراردادها نهایی نشده است ما از اعلام رسمی این موارد خودداری کرده‌ایم. خلفی گفت: در این اصلاح ساختار به‌عنوان فردی که بخشی از سهام شرکت ریل‌پرداز سیر را در اختیار داشتم (مالک حقیقی) قسمتی از سهام را به شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ به‌عنوان گروه مدیریتی مجموعه (مالک حقوقی) واگذار کردم که این اصلاحات سوءبرداشت‌هایی مبنی بر خروج بنده از این سهم را به دنبال داشت که اینها درست نبود و اصلاح ساختار از مالکان حقیقی به مالکان حقوقی در مجموع هلدینگ فدک انجام شد. وی تاکید کرد: مجموعه گروه ارزش‌آفرینان فدک از زمان عرضه «حریل» در بازار سهام همواره در حال افزایش درصد سهامداری خود در شرکت ریل‌پرداز سیر بوده است.