رشدهای کم‌جان بازار سهام

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران معاملات خود را در هفته جاری در جوی ضعیف و با حجم کم آغاز کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که با پایان تعطیلات نوروز، موضوع انتخابات ریاست جمهوری و اثر آن بر معاملات بورس پر رنگ‌تر شده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد در شرایط کنونی یکی از عوامل اثر‌گذار بر روند آتی قیمت سهام تحولات پیرامون این موضوع باشد. در بازار دیروز همچنین تاثیر افت اندک قیمت‌های جهانی در شامگاه جمعه نیز در بازار به چشم می‌خورد. در این شرایط شاخص در نهایت با رشد اندک ۳۲واحدی به رقم ۷۷هزار و ۶۱۷واحد رسید.

نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع شیمیایی ایران، پالایشگاه‌های تبریز، ایران ترانسفوو پالایش نفت اصفهان بیشترین نقش را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل، معاملات سهام گروه مپنا، پتروشیمی جم و معدنی و صنعتی گل گهر بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص بر عهده داشت. دیروز در گروه معدنی، تعدیل سود نماد معاملاتی شرکت کاما موجب توقف این نماد در شروع معاملات شد. گزارش‌های منتشر‌شده روی سامانه کدال حکایت از تعدیل مثبت ۲۶ درصدی سود هر سهم سال ۹۵ «باما» دارد. بر اساس اطلاعات جدید این شرکت، سود ۸۱۰ریالی هر سهم «باما» به ۱۰۳۰ ریال افزایش یافته است. این شرکت ۵۰۰میلیارد ریالی سود هر سهم سال مالی اسفند سال جاری را ۷۳۶ ریال پیش‌بینی کرده است.

در گروه خودرویی، دیروز نماد معاملاتی شرکت سایپا آذین برای افزایش سرمایه مجدد متوقف شد. در گروه دارویی، روز دوشنبه ۲۱فروردین ماه ۹۶ بلوک ۵۱/ ۱۶ درصدی سهام شرکت داروسازی جابر‌بن‌حیان به قیمت پایه هر سهم ۱۵ هزار تومان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین شده و روانه میز فروش بورس تهران می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در این روز تعداد ۶۲میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۶۳ سهم معادل ۵۱/ ۱۶ درصد از کل سهام شرکت دارو‌سازی جابر‌بن‌حیان را به ارزش کل ۹۳ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان با شرایط یکجا و نقد یا اقساط از طریق بازار اول بورس تهران عرضه خواهد کرد.

در این گروه همچنین شرکت داروسازی تهران شیمی (فعال در بازار پایه فرابورس) جدول زمان‌بندی پرداخت سود سهام نقدی سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۵ را منتشر کرد. سهامداران «شتهران» تا ۱۰ هزار سهم از تاریخ ۱۶اردیبهشت تا ۳۱ خرداد ۹۶، از ۱۰هزار و یک سهم تا چهل هزار سهم از ۳ تیر تا ۳۱ تیر ۹۶، از چهل هزار سهم تا یکصد هزار سهم از اول مرداد تا ۱۵ شهریور، از یکصدهزار و یک سهم تا دویست هزار سهم از تاریخ ۱۹ شهریور تا ۱۵ مهر و از ۲۰۰هزار سهم به بالا از تاریخ ۱۶ مهر تا ۳۰ آذر ماه می‌توانند سود سهام خود را دریافت کنند.

در گروه تصفیه نفت، معاون وزیر نفت در امور پالایشگاهی گفت: تا چند روز آینده واحد اکتان افزا (CCR) پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با هدف تولید بنزین با اکتان بالای ۹۰ در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد. به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه تولید آزمایشی بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز شده ولی بنزین تولید شده دارای اکتان کمتر از ۹۰ است، گفت: تا چند روز آینده واحد اکتان‌افزای (CCR) این پالایشگاه با هدف تولید بنزین با اکتان بالای ۹۰ در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد. عباس کاظمی با اشاره به اینکه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا خرداد امسال به‌طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: این فاز از ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا و استاندارد یورو۴ برخوردار است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه مهر پارسال واحد تقطیر فاز اول پالایشگاه خلیج‌فارس با ظرفیت ۱۲۰هزار بشکه راه‌اندازی شده بود، تاکید کرد: بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج فارس یکی از دستاوردهای برجام است و بعد از لغو تحریم‌ها بسیاری از تجهیزات و کمپرسورهای این پالایشگاه در خارج کشور رفع توقیف و وارد سایت پالایشگاه شدند.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی، شرکت توسعه معادن و فلزات پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه ۳۱ هزار میلیارد ریالی به‌صورت حسابرسی‌نشده اعلام کرد. «ومعادن» نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ را مبلغ ۱۴۱ ریال اعلام کرده است. این شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند ۹۵ را با سرمایه ۲۷ هزار و ۹۴۴ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال ۱۵۰ ریال اعلام کرده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سود هر سهم این شرکت در گزارش سال جدید نسبت به سود شرکت در سال گذشته حدود ۴ درصد رشد داشته است. در گروه فولادی روز گذشته مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران اعلام شد. بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده «فولاژ» در مورخ ۲۳ اسفند ۹۵ با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۴ هزار و ۱۶۰میلیارد میلیون ریال به‌مبلغ ۴ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ ۱۴ فروردین تا تاریخ ۱۱ خرداد ۹۶ تعیین شده است.

در گروه دامداری، معاون امور دام وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت بدون مجوز سازمان حمایت، تخلف است، گفت: قیمت شیر خام تغییر نکرده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن رکنی با بیان اینکه دامدار با همان قیمت دو سال گذشته شیر را عرضه می‌کند، افزود: فاصله قیمت فرآورده‌های لبنی برای مصرف‌کننده و تولیدکننده بسیار زیاد شده و این مساله تولید را به مخاطره انداخته است. وی گفت: متاسفانه حلقه‌های واسط در مسیر تولید تا عرضه، عامل اصلی افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی است. معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم اکنون قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامدار حداکثر ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان است. رکنی گفت: برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی باید سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده مجوز صادر کند و هرگونه افزایش قیمت بدون مجوز این سازمان تخلف است.

در گروه سرمایه‌گذاری، گروه صنایع بهشهر ایران صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰اسفند ماه ۹۵ را با سرمایه یک هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی‌نشده منتشر کرد. «وصنا» در دوره یک ماهه منتهی به اسفند ماه تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده ۱۸ میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال واگذار کرد و از این بابت با ۷۸ میلیون ریال زیان مواجه شد. این شرکت طی دوره یک ماهه یاد‌شده تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده ۱۸ میلیارد و ۹۱ میلیون ریال خریداری کرد. در مجموع بازار دیروز، بازاری ضعیف و کم‌حجم بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۱۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۶میلیارد تومان بالغ شد.