دنیای اقتصاد - همایون دارابی: معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شرایطی منفی دنبال شد، هر‌چند در نهایت شاخص با رشد به کار خود پایان داد.در بازار دیروز با وجود آنکه شاخص هم‌وزن افت ۹۵واحدی معادل۶/ ۰ درصد را تجربه کرد. شاخص‌کل تحت تاثیر رشد قیمتی نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر مخابرات، پتروشیمی پردیس، نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر توانست به رشد ۳۰واحدی دست پیدا کند. دیروز بازار مانند روزهای دیگر اسفند با کمبود شدید نقدینگی و فشار تسویه اعتبارات به دلیل پایان سال مالی اکثر شرکت‌های کارگزاری مواجه بود. در این شرایط خریدهای محدود برخی نهادهای حامی بازار نیز در برابر موج عرضه‌ها راه به جایی نبرد.

اکثر معامله‌گران در انتظار پایان سال و کاهش فروش‌های سهامداران برای تامین نقدینگی هستند که انتظار می‌رود این جریان تا روزهای دو‌شنبه و سه‌شنبه ادامه یابد و فروشندگان با پایان زمان قانونی دریافت وجه فروش‌ها از بازار خارج شوند. در بازار دیروز البته کاهش قیمت نفت و فلزات نیز در بازار جهانی بر کاهش قیمت برخی سهام نیز موثر بود. دیروز در بازار سرمایه معامله‌گران شاهد عرضه بلوک مدیریتی سایپا دیزل بودند که این بلوک بدون حضور خریداری مستقل از سوی زیر مجموعه رنا خریداری شد. این امر هر چند بخشی از زیان انباشته گروه سایپا را از میان می‌برد، اما نمی‌تواند نوید‌دهنده تغییری جدی باشد. در گروه خودرویی دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اخیرا اعلام کرده است در قراردادهای خودرویی جدید مواردی خلاف قانون در نظر گرفته شده و وزارت صنعت با اجبار پیش از پایان سال دو قرارداد خودرویی دیگر را به امضا می‌رساند، تصریح کرد: همه شرکت‌ها ملزم به رعایت قوانین هستند در این زمینه نیز قانون خاصی وجود ندارد و بسته به شرایط توافقی است اما چون از دو سال قبل سیاست‌هایی از سوی ما اعلام شده است همه باید آن را رعایت کنند.

دیروز در گروه فلزی معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت آریان فولاد که مدعی ضرر ۳۰۰ تومانی ذوب‌آهن بابت هر کیلو تولید شد، گفت: دپو ۶ ماهه مواد اولیه و ضرر ۳۰۰ میلیارد تومانی در تولید به هیچ عنوان صحت ندارد. احسان دشتیانه در گفت‌وگو با «تسنیم»، در مورد اظهار نظر یکی از تولیدکنندگان فولاد مبنی بر ضرر ۳۰۰ تومانی ذوب‌آهن در هر کیلو تولید، اظهار کرد: اعلام سود و زیان یک شرکت برخلاف قواعد بورس است و این ارقام اصلا صحت ندارد. معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن با بیان اینکه بیشترین زیان تولیدکنندگان فولاد کشور بابت هزینه‌های مالی و بانکی است، افزود: برخلاف مباحث اعلام شده مشکل آنها تامین مواد اولیه نیست. وی با اشاره به اینکه دپو ۶۶ ماهه مواد اولیه هم در ذوب‌آهن صحت ندارد، گفت: میزان تولید سالانه ذوب‌آهن حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که ۳۰ درصد این رقم صادر می‌شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان سود و زیان ذوب‌آهن در سایت کدال درج شده است اما تاکید می‌شود رقم‌های ٢ هزار میلیاردی دپوی مواد اولیه و ضرر ۳۰۰ میلیارد تومانی در تولید به هیچ عنوان صحت ندارد.

در گروه معدنی متعاقب کاهش بهای نفت و فلزات بهای سنگ‌آهن نیز اندکی کاهش یافت. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا جمعه گذشته ۸۶ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی‌اف‌آر چین ثبت شد که ثبات داشت، ولی در مجموع ۴ دلار افت قیمت هفتگی را ثبت کرده است. بازار فولاد نیز در چین ضعیف شده و تقاضا کم است اما موجودی بازار بالاست. بیلت در بازار داخلی ۶ دلار رشد روزانه داشته، ولی نسبت به جمعه هفته قبل هنوز ۹ دلار پایین‌تر بود. برای روزهای آتی روند بازار روشن نیست. از یک طرف پایان زمان محدودیت تولید فولاد در استان هبی به معنای افزایش تقاضای سنگ‌آهن است، ولی از طرفی تجار نگرانند این امر بر قیمت فولاد فشار بیشتری بیاورد چون عرضه بالا می‌رود.

در حال حاضر قیمت‌های درخواستی خرید سنگ‌آهن ۸۴ تا ۸۵ دلار هر تن سی اف آر و جو بازار منفی است. ولی شاید به مرور با افزایش خرید‌ها قیمت بالاتر برود.در این گروه قرارداد سرمایه‌گذاری معدن سرب و روی مهدی آباد برای سپردن ۲۵ ساله معدن به یک کنسرسیوم بخش خصوصی با حضور وزیر صنعت به امضا رسید. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت در مراسم امضای قرارداد سرمایه‌گذاری معدن و کارخانه‌های سرب و روی مهدی‌آباد، اظهار کرد: کار این معدن به یک سرمایه‌گذار خارجی واگذار شده که آن هم کار را به سرمایه‌گذار خارجی دیگر سپرده بود و در نهایت احساس کردیم که هماهنگی لازم برای اجرای پروژه وجود ندارد.

در همین حال دیروز گروه روی و سرب بورس با رسیدن به کف قیمتی شاهد بازگشتی بودند. در گروه انفورماتیک دیروز عصر معامله‌گران شاهد معارفه شرکت «به پرداخت» بودند این شرکت که سهم قابل ملاحظه‌ای در پرداخت‌های الکترونیکی کشور دارد در انتظار عرضه اولیه است. براساس تراکنش‌های خرید سال ۲۰۱۵ شرکت به پرداخت ملت به‌عنوان برترین شرکت ایرانی در این فهرست و تنها شرکت ایرانی حاضر در بین ۲۵ شرکت برتر دنیا معرفی شده است. همچنین شرکت به پرداخت ملت با دارا بودن حدود ۹۰۰ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی و همچنین نزدیک به ۱۰۰۰ پایانه پرداخت اینترنتی به‌عنوان برترین شرکت ایرانی نیلسون ریپورت انتخاب شده است.

انتظار نمی‌رود با توجه به توقف عرضه‌های اولیه تا پایان سال جاری این شرکت راهی تابلوی بورس شود. در گروه دارویی مدیرعامل سرمایه‌گذاری‌ البرز با تحلیلی از آینده صنعت دارو در سال آینده، آخرین وضعیت پروژه‌های مهم این شرکت بورسی را اعلام کرد و از برنامه فروش زمین رشت و سهام مدیریتی یک شرکت خبر داد. محمد رضوانی فر درباره وضعیت کنونی و آینده صنعت دارو و مهم‌ترین چالش‌ها و مزیت‌های آن در سال آینده به خبرنگاران گفت: واقعیت این است که صنعت دارو مانند دیگر صنایع بورسی، سال سختی را پشت سر گذاشت و متاثر از متغیرهایی چون نبود افزایش قیمت‌ها، سخت شدن شرایط نقدینگی، مطالبات از دولت، عدم کاهش نرخ سود بانکی به رغم کاهش تورم، قیمت نهاده‌ها و... بود. وی ادامه داد: با جود این چالش ها، برنامه‌های هلدینگ دارویی البرز شامل بازسازی خطوط تولید زیرمجموعه ها، مشارکت با بخش خصوصی، تاکید بر صادرات، عرضه محصولات جدید، اخذ GMP وزارت بهداشت (فرآیندها و عملیات‌های مورد نیاز برای تولید دارو) و... موجب تحقق برنامه‌های از پیش تعیین شده است. در مجموع، بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۳۲۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۱۱میلیارد تومان بالغ شد.