دنیای اقتصاد: کسب سود مناسب، مهم‌ترین‌ خواسته سهامداران بورسی به‌شمار می‌رود. برهمین اساس توجه به متغیرهایی که می‌تواند شرایط بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد، همواره مورد توجه فعالان اقتصادی است. متغیرهایی که در سطوح مختلف می‌تواند آینده بورس را دستخوش تغییرات کند. در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، بررسی چشم‌انداز بورس در سال آینده و پیش‌بینی مسیری که شاخص کل طی می‌کند،از جذابیت بسیاری نزد فعالان سرمایه‌گذاران برخوردار است.در پیش بینی مسیر حرکتی بورس در سال آینده، بررسی متغیرهای کلان سیاسی، اقتصادی، وضعیت بازار‌های جهانی و شرایط بازارهای موازی و... از اهمیت بالایی برخوردار است.

موضوع اثر گذار دیگر بر روند قیمت‌ها در سال آینده وضعیت بازارهای جهانی است.از اواسط تابستان روند صعودی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، صنایع کالامحور بورس را تحت تاثیر قرار داد. این روند افزایشی که از بازارجهانی زغال‌سنگ آغاز شد رفته رفته به دیگر کالاها رسید، بر همین اساس بررسی روند قیمتی این کالاها موضوعی است که می‌تواند مهم‌ترین اثر در فعالیت صنایع کالامحور در سال آتی باشد. بازار پول، ارز، مسکن و سکه نیز چهار بازار مهمی هستند که در کنار بورس همواره مورد رصد فعالان بازارسرمایه هستند. سنجش میزان ریسک و سوددهی هرکدام از آنها در بازه‌های زمانی مختلف در حرکت فعالان عرصه سرمایه‌گذاری موثر است.همچنین بازارهای کم‌ریسک‌اقتصاد ایران بررسی شده و بسته‌ای ‌ترکیبی از سه‌بازار کم‌ریسک شامل اوراق‌بدهی، سپرده بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت معرفی‌می‌شودکه می‌تواند با حفظ ریسک‌های پایین، بازدهی سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

در این خصوص، «دنیای اقتصاد» در نظر دارد برای بررسی آینده بازار سهام (با توجه به متغیرهایی که بیان شد) و تشریح چشم‌اندازهای قابل تصور برای نرخ بازدهی بازارهای موازی در سال ۹۶، همایشی تحت‌عنوان «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۶» در تاریخ ۱۸ اسفند برگزار کند. در این همایش، کارشناسان خبره و صاحب‌نظر در بازارهای مختلف، به تشریح متغیرهای اثرگذار بر بازارها خواهند پرداخت. سخنرانان این همایش، همچنین به ابهامات و سوالات سرمایه‌گذاران، مصرف‌کننده‌ها و طیف‌های مختلف فعال در بازارهای اقتصادی ایران درباره موضوعات مرتبط با آینده قیمت‌ها پاسخ می‌دهند. علاقه‌مندان به شرکت در این همایش برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۴۲۷۱۰۱۵۱ و ۴۲۷۱۰۱۴۲ تماس بگیرند یا به سایت www. ieoc۱۳۹۶. ir مراجعه کنند.