سه امتیاز ایران در توسعه فولاد عکس: دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد: صاحبان تکنولوژی در حوزه فولاد در هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن بار دیگر گرد هم آمدند و به بررسی چشم‌انداز صنعت فولاد ایران پرداختند. در این همایش مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا با اشاره به سابقه طولانی حضور این شرکت در ایران اعلام کرد که با توجه به ورود توازن در اقتصاد چین در حال حاضر در دوره نیونرمال قرار گرفته‌ایم و زمان پایان این دوره نیز نامشخص است.

عدم سرمایه‌گذاری عمومی در پروژه‌های زیربنایی جدید به ویژه در اروپا، کاهش جمعیت در اقتصادهای توسعه یافته و کاهش تاثیر فولاد در رابطه با تولید ناخالص داخلی کشورهای در حال توسعه از دیگر دلایلی است که «جیانپترو بندیتی» (Gianpietro Benedetti) قرار گرفتن در دوره نیونرمال را به آن نسبت می‌دهد. دوره‌ای که مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا معتقد است، قرارگیری در آن برای ایران که از منابع طبیعی مطلوب، انرژی و نیروی انسانی برخوردار است مزیت بزرگی محسوب می‌شود و ایران می‌تواند در این دوره با سرمایه‌گذاری‌های جدید برای ایجاد کارخانه‌هایی با تکنولوژی پیشرفته و نوسازی کارخانه‌هایی موجود بیشترین سود را ببرد. به گفته «جیانپترو بندیتی» علاوه بر مزایای مذکور صنعت فولاد ایران از شرایط رقابت در بازارهای جهانی نیز برخوردار است زیرا رقابت‌پذیری از در دسترس بودن منابع طبیعی و نیروی انسانی ماهر سرچشمه می‌گیرد و به واسطه آن می‌توان هزینه تولید را کاهش داد. قرار گرفتن در دوره نیونرمال موجب شد تا «جیانپترو بندیتی» برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این دوره به فعالان صنعتی ایران سه پیشنهاد دهد.

افزایش کیفیت محصولات و ارزش افزوده، افزایش خدمات به مشتریان و کاهش هزینه‌های تولید پیشنهادهایی است که مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا معتقد است در صورت تحقق آنها می‌توان شاهد کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های تولید در ایران نسبت به چین و کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی نسبت به اروپا و آمریکا بود. قرارگیری در موقعیت ممتاز جغرافیایی از دیگر مزایایی است که مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا معتقد است می‌تواند زمینه را برای دستیابی به بازارهای صادراتی ایران فراهم کند. تمایل به افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران از دیگر مواردی است که مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا به آن اشاره کرده و معتقد است که با توجه به منابع طبیعی ایران شاهد افزایش ورود سرمایه‌گذاران در این صنعت هستیم. اظهار نظری که در این همایش مورد تایید «Harald Holzgruber»، رئیس هیات مدیره اینتکو اتریش نیز قرار گرفت.«Harald Holzgruber »در گزارشی سابقه ۲۵ ساله حضور این شرکت در ایران را با رویدادهای ورزشی و سیاسی ارزیابی کرد و گفت ۲۵ سال در ایران حضور داشته‌ایم و همچنان به حضور خود در ایران ادامه خواهیم داد. اظهار نظر مطرح شده از سوی رئیس هیات مدیره اینتکو اتریش این اطمینان را به سرمایه‌گذاران صنعت فولاد داد تا با اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران حضور یابند. « Harald Holzgruber» با اشاره به اینکه شرکت اینتکو اتریش به‌عنوان یک شرکت مشاوره فنی بین‌المللی به‌خصوص در زمینه فولاد در حال فعالیت است عنوان کرد در حال حاضر فعالیت خود را در ایران گسترش داده‌ایم و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی واحدهای جدید این شرکت در ایران خواهیم بود.

آمادگی بانک‌های اسپانیا برای همکاری

«خاویر اسکیروز» (Javier Esquiroz)، از مدیران ارشد گروه سارایه اسپانیا نیز در این همایش با اشاره به اینکه ایران از پتانسیل بزرگی برای رشد برخوردار است عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده برای رشد اقتصادی باید نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم. در این زمینه ارزیابی‌های صورت گرفته براساس گزارش‌های جهانی بیانگر آن است که بخش اعظمی از تولید ناخالص ملی ایران به نفت و گاز وابسته است؛ این در حالی که این کشور از جمعیت بالای آموزش دیده برخوردار است و از سوی دیگر به لحاظ استراتژیک نیز در منطقه میانی غرب و شرق آسیا قرار گرفته، این امکان را به ایران می‌دهد که ارزش افزوده خود را افزایش دهد. با این حال ایران با چالش‌هایی نیز مواجه است که موجب شده تا قدرت رقابتی محصولات تولیدی این کشور کاهش یابد. «خاویر اسکیروز» معتقد است که برای رسیدن به تولید رقابتی باید روند بوروکراسی در ایران کاهش یابد و از سوی دیگر شرایط برای دستیابی به سیستم بانکی یکپارچه نیز در ایران فراهم شود.

جذب سرمایه از دیگر مواردی است که این مدیر ارشد گروه سارایه به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: ایران در برنامه ششم توسعه رسیدن به رشد ۸ درصدی را پیش بینی کرده، اما تحقق این امر بیش از هر چیز به بهبود شرایط کسب و کار در این کشور گره خورده و از سوی دیگر زیرساخت‌ها نیز باید در ایران بهبود یابد. اطمینان‌سازی برای سرمایه‌گذاران از دیگر مواردی است که «خاویر اسکیروز» به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: در بخش فولاد دولت ایران به دنبال سه برابر کردن تولید تا سال ۱۴۰۴ (رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد) است که برای تحقق این جهش تولید باید زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود و لازمه این امر نیز دادن اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاران است؛ از سوی دیگر براساس پیش‌بینی صورت گرفته نیاز بازار داخلی ایران ۶۵درصد از تولید در سال ۱۴۰۴ خواهد بود که با این شرایط ایران باید زمینه را برای صادرات ۳۵درصد مابقی فراهم کند. تامین سرمایه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش فولادی در ایران از جمله مواردی است که «خاویر اسکیروز» به آن اشاره کرد و افزود: بانک‌های اسپانیا آماده همکاری در این زمینه هستند. «Alberto Bregante» مدیر‌عامل « اس ام اس اینسه» نیز که به جای «Burkhard Dahmen» در این همایش حضور یافته بود، سخنرانی خود را به فرصت‌های کسب و کار در صنایع فولاد ایران صحبت اختصاص داد.

«Alberto Bregante» ایران را کشوری با پتانسیل‌های بالا دانست و گفت: در صنایع مختلف، ایران دارای منابع عظیمی است. همچنین این کشور دارای انواع و اقسام محصولات معدنی به‌خصوص سنگ‌آهن است، بنابراین در صنایع فلزی بازیگر مهمی به‌شمار می‌رود. «Alberto Bregante» در ادامه گفت: ایمیدور در سال گذشته گزارشی منتشر کرد که براساس آن مشخص شد ایران چگونه می‌تواند منابع معدنی از جمله فولاد را توسعه بخشد. ایران نه‌تنها در صنایع فولادی، بلکه براساس آمارهای منتشر شده در صنایعی همچون نفت، پتروشیمی و خودروسازی پتانسیل‌های ویژه‌ای دارد. مدیرعامل اس‌ام‌اس اینسه در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید آن را بررسی کرد، ایران بعد از دوران تحریم‌هاست.

در جلساتی که با ایرانی‌ها داشته‌ایم خبرهای خوبی از سوی آنان دریافت شده است، به‌عنوان مثال باید به گشایش ال‌سی و ارتباط مجدد بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی و همچنین صادرات نفت خام به بیشتر نقاط دنیا اشاره کرد.او در ادامه گفت: هلدینگ اس‌ام‌اس آلمان به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادی دنیا خواهان اجرای طرح‌های توسعه‌‌ای فولاد در ایران است. مدیرعامل اس‌ام‌اس اینسه با اشاره به اقدامات این هلدینگ در ایران گفت: هلدینگ اس‌ام‌اس آلمان بیش از ۱۴۰ سال سابقه فعالیت در حوزه ساخت ماشین‌آلات صنایع متالورژی دارد و بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد در ایران را اجرایی کرده است که فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه شاخص‌ترین پروژه‌هایی هستند که این گروه در ایران راه‌اندازی کرده‌اند.

اتصال ریل به مراکز انبوه‌بار

مدیرعامل راه‌آهن نیز با اعلام صدور دستور رئیس‌جمهوری برای ایجاد لیزینگ ریلی از آمادگی راه‌آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید خبرداد و گفت: در راستای حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایه‌گذاری مشترک بین دولت، بخش‌های صنعتی و خصوصی استفاده کرد. سعید محمدزاده تصریح کرد: در سال ۱۴۰۴ باید ۲۲۴ میلیون تن ماده معدنی در کشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یک‌سوم این میزان ماده معدنی قابل حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جاده‌ای، جابه‌جا شود. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور وضعیت خوبی قرار ندارد و باید حمل‌و‌نقل ریلی توسعه یابد، افزود: سهم راه‌آهن از دریافتی‌های تعرفه‌ای در سال ۹۲ برابر با۴۱ درصد بوده و این رقم در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده است.

نقشه توسعه فولاد تا ۲۰۲۵

هم‌اندیشی فولادسازان ایران و جهان در همایش «دنیای اقتصاد»

دست‌اندازهای جهش بزرگ ‌در صنعت فولاد

ابزارهای جدید برای تامین مالی فولاد