تحرک نوسان‌گیران  بورس

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص با وجود عرضه‌های سنگین معامله‌گران کوتاه‌مدت بود. در بازار دیروز با وجود تشکیل صف‌های خرید سنگین در گروه خودرویی، برخی معامله‌گران حقوقی و حقیقی عرضه‌های سنگینی را در دستور کار قرار دادند که باعث به تعادل رسیدن اکثر نمادها شد.

در این شرایط شاخص کارنامه‌ای بهتر از رشد ۱۴واحدی به دست نیاورد. در پایان معاملات این نماگر به رقم ۷۷هزار و ۹۷۵واحد رسید. شاخص هم‌وزن اما با افت ۲/ ۰ درصدی مواجه شد. این موضوع نشان از افت قیمت در سهام اکثر شرکت‌ها در جریان معاملات روز گذشته دارد. در گروه خودرویی دیروز سایپا با نزدیک ۴۰۰میلیون سهم معامله صدر‌نشین بازار بود.این حجم معامله نشان از میزان بالای عرضه‌ها در بازار ناشی از کمبود نقدینگی میان معامله‌گران حقوقی و حقیقی دارد. در گروه خودرویی پارس‌خودرو از سال آینده، تولید برلیانس خانواده H۲۰۰ با دو مدل را آغاز خواهد کرد. شرکت پارس‌خودرو که طی روزهای اخیر با اقبال نسبی بازار سهام روبه‌رو‌ شده، اعلام کرد: به زودی تولید برلیانس خانواده H۲۰۰ با دو مدل را آغاز خواهد کرد. براساس این گزارش خانواده برلیانس H۲۰۰ در دوکلاس ۲۲۰ و ۲۳۰ با گیربکس دستی و اتومات و با قیمت کمتر از ۴۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهند شد. در گروه فولادی رشد تولید ۱۰ درصدی آهن اسفنجی ایران در سال ۲۰۱۶ در حالی صورت می‌گیرد که میزان تولید این محصول در تولید جهانی هشت درصد کاهش یافت.

به گزارش «ایسنا» بر‌اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در سال ۲۰۱۶ ایران با تولید ۱۶ میلیون و هزار تن آهن اسفنجی به‌عنوان برترین تولیدکننده این محصول در سال گذشته میلادی شناخته شد و این افزایش تولید در ایران در حالی بود که میزان تولید جهانی آهن اسفنجی با ۸ درصد افت از ۵۸میلیون و ۶۲ هزار تن در سال ۲۰۱۵ به ۵۴ میلیون و ۳ هزار تن در سال۲۰۱۶ کاهش یافت. این انجمن پیش‌بینی کرده که میزان تولید این محصول در ایران به دلیل افتتاح پروژه‌های اخیر و در راستای اجرای طرح‌های استانی فولاد که با هدف افزایش ظرفیت فولادسازی کشور در حال اجرا هستند، با روند افزایشی روبه‌رو‌ شود. هند به‌عنوان دومین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان در سال ۲۰۱۶ با تولید ۱۴ میلیون و ۲۵ هزار تن، شاهد کاهش ۱۲ درصدی در تولید این محصول بود که در مدت مذکور تولید آهن اسفنجی در کشورهای دیگری همچون عربستان، مکزیک و قطر نیز با افت همراه شد. همچنین ایران در سال ۲۰۱۶ همچون سال قبل، رتبه چهاردهم تولید فولاد جهانی را کسب کرد. در گروه سیمانی رﺋﯿﺲ ﻫﯿﺎت ﻣﺪﯾﺮه انجمن صنفی ﺳﯿﻤﺎن گفت: افزایش قیمت زمستانی سیمان بیش از ۱۲ درصد نخواهد بود. محمد اتابک با اشاره به رکود فصلی که در تقاضای سیمان ایجاد می‌شود به «ایسنا» گفت: به خاطر سرمای هوا و کاهش فعالیت‌های عمرانی، تقاضا برای کاهش سیمان پایین می‌آید و کارخانه‌های سیمان نیز با پایین آوردن ظرفیت تولید و به علت باقی‌ماندن هزینه‌های ثابت مجبور به افزایش قیمت سیمان می‌شوند، اما این افزایش قیمت بیش از ۱۲ درصد نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هنوز کارخانه‌ها ظرفیت‌های تولید را تا مرز تعیین شده انجمن پایین نیاورده‌اند، تصریح کرد: براساس آخرین گزارش‌هایی که رسیده، میزان تولید تا مرز تعیین شده از سوی انجمن پایین نیامده و اگر لازم باشد افزایش قیمت‌ها را تعیین کنیم اما به نظر می‌رسد تا اواخر بهمن‌ماه این افزایش قیمت صورت گیرد. اتابک ضمن بیان اینکه حذف تخفیف‌های فروش سیمان به واقعی‌تر شدن این محصول کمک کرد، هشدار داد ممکن است مجددا این تخفیف‌ها در بازار برگردد. وی اظهار کرد: اگر تولیدکنندگان تا تابستان تحمل کنند و قیمت‌ها را در سطح مصوب نگه دارند و به تخفیف‌ها برنگردند، می‌شود امیدوار بود فرآیند واقعی‌سازی قیمت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. دیروز شرکت بورسی زغال‌سنگ‌ نگین‌ طبس‌ در عملکرد ۹ ماهه گل کاشت و سود هر سهم را ۲۶۸ درصد افزایش داد. در گروه معدنی، شرکت زغال‌سنگ‌ نگین‌‌طبس‌ سود ۸۲ ریالی هر سهم سال مالی اسفند جاری را ۲۶۸ درصد افزایش داد و ۳۰۲ریال پیش‌بینی کرد. همچنین تا پایان آذر، ۶۲ درصد معادل ۱۸۷ ریال از این سود را محقق کرد. این رویداد ناشی از تغییر در مبلغ فروش به دلیل تصویب افزایش ۲۴ درصدی نرخ زغال‌سنگ توسط کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ و همچنین تکمیل فرآیند تنظیم قراردادهای مربوطه بوده است که با امضای الحاقیه یا ابلاغ افزایش قیمت قابل اعمال، اطلاع‌رسانی شود. در گروه شرکت‌های خرده‌فروشی بانک ملت برنامه فروش ۱۰ درصد سهام فروشگاه رفاه را به قیمت پایه هر سهم ۹۵۰۱ ریال اعلام کرد. براساس این گزارش، قرار است شنبه آینده ۱۶ بهمن، ۴۵ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۸۱۰ سهم فروشگاه رفاه به قیمت پایه هر سهم ۹۵۰۱ ریال و به ارزش بیش از ۴۳ میلیارد تومان در بازار پایه فرابورس و طبق مقررات بازار سوم، روانه میز فروش شود. در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در نهایت به معامله ۲۵۸میلیارد تومان سهام در بورس و ۲۳۴میلیارد تومان در فرابورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) منجر شد.