دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته با رشد ناچیز ۲/ ۰ واحدی (معادل ۰۳/ ۰ درصد) همراه شد. بر این اساس با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۵/ ۵ درصد رسید. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت لاوان، توکاریل، آتیه داده‌پرداز و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند. در مقابل معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی خراسان و گروه صنایع کاغذ پارس مانع از رشد شاخص این بازار شدند. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس بدون تغییر محسوس نسبت به روز دوشنبه در همان سطح ۸۵۰واحدی باقی ماند.

غذایی‌ها بر مدار رشد

نمادهای زیر‌مجموعه گروه غذایی فعال در فرابورس این روزها روند رو به رشدی را تجربه می‌کند. روز گذشته نیز شاهد توجه سهامداران به نمادهای زیرمجموعه این گروه بودیم. به این ترتیب نماد تازه‌وارد «غگلپا» در ششمین روز معاملاتی خود با صف خرید حدود ۱۷ میلیونی (طولانی‌ترین صف خرید دیروز فرابورس) مواجه شد. این نماد که در مدت کوتاه حضور خود، بازدهی بیش از ۲۷درصدی نصیب سهامداران خود کرده است، دیروز نیز بیشترین میزان رشد قیمت در بازارهای پنج‌گانه فرابورس را تجربه کرد.نماد معاملاتی شرکت پاکدیس نیز پس از کسب بازدهی ۸۵ درصدی در ۱۷ روز معاملاتی، دیروز نیز معاملات پرحجمی را تجربه کرد اما در نهایت با جمع شدن صف‌های خرید در محدوده منفی به معاملات خود پایان داد. در مجموع به نظر می‌رسد نمادهای حاضر در گروه محصولات غذایی با توجه به تجربه موفق عرضه‌های اولیه اخیر ( یعنی«غگلستا»، «غگلپا» و «غدیس») در فضایی خوش‌بینانه مورد معامله قرار می‌گیرند. معاملاتی که در مجموع زمینه افزایش P/ E این گروه را فراهم آورده است.

در این گروه نماد معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان نیز که اوایل بهمن با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۱۳۹۵، متوقف شد، روز گذشته گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند ۹۵ بر اساس عملکرد واقعی ۹ ماهه (حسابرسی نشده) خود را روی سامانه کدال قرار داد. بر اساس این گزارش سود هر سهم «غگلستا» به‌طور خالص پس از کسر مالیات با سرمایه ۱۲ میلیارد تومانی، مبلغ ۸۳ تومان اعلام و با تعدیل مثبت ۱۵ درصد نسبت به گزارش قبلی (۷۲ تومان) روبه‌رو‌ شد. در عین حال پوشش ۸۸ درصدی شرکت در تحقق سود خالص در گزارش مبتنی بر عملکرد ۹ ماهه نیز از دیگر نکاتی است که در گزارش دیروز این شرکت مشاهده شد. بر اساس مشاهدات تعدیل مثبت «غگلستا» ناشی از تعدیل هزینه کرایه حمل، افزایش تناژ فروش، کاهش نرخ خرید مواد اولیه به میزان ۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم، افزایش دو برابری تناژ محصولات صادراتی، تعدیل در هزینه مالی در ارتباط با صرفه‌جویی در کارمزد تسهیلات مالی ارزان‌قیمت و نیز استفاده از یارانه سود تسهیلات بانک توسعه صادرات است.

سرمایه «اپرداز» 3 برابر می‌شود

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز متاثر از خبر افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته پر‌حجم معامله شد و با رشد قیمتی ۴/ ۴ درصدی، تاثیر ۲/ ۰ واحدی بر رشد آیفکس به جا گذاشت. ساعات ابتدایی معاملات دیروز، نماد «اپرداز» شاهد تشکیل صف خرید ۳/ ۲ میلیون سهمی بود.در ادامه اما این صف جمع‌آوری شد.افزایش سرمایه «اپرداز» از ۳۰ به ۹۰ میلیارد تومان طی سه مرحله صورت خواهد گرفت ( هرمرحله به میزان ۲۰ میلیارد تومان). بر اساس گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند ۹۵ بر اساس عملکرد واقعی ۸ ماهه (حسابرسی شده) «اپرداز»،سود هر سهم این شرکت به‌طور خالص پس از کسر مالیات با سرمایه ۳۰میلیارد تومانی، مبلغ ۱۱۵ تومان اعلام شد. پوشش ۵۸ درصدی شرکت در تحقق سود خالص در گزارش مبتنی بر عملکرد ۸‌ماهه نیز از دیگر نکاتی است که در گزارش دیروز این شرکت مشاهده شد.

افت «شتوکا» پس از شفاف‌سازی «وتوکا»

نماد معاملاتی شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان از دیگر نمادهایی بود که روز گذشته مورد توجه فعالان فرابورس قرار گرفت. پیش‌تر، اخباری مبنی بر فروش بخشی از سهام شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان که «وتوکا» یکی از سهامداران اصلی آن است، به یک شرکت خارجی منتشر شده بود. در نامه شفاف‌سازی که «وتوکا» روز گذشته روی کدال منتشر کرد، موضوع نهایی شدن فروش سهام توکا رنگ تکذیب شد. در این نامه اعلام شده که مذاکرات با شرکت خارجی هنوز به مرحله نهایی نرسیده و قرارداد قطعی نشده است. بر این اساس «شتوکا» که ۳ روز معاملاتی صف خرید پرحجمی را تجربه می‌کرد، روز گذشته با صف فروش مواجه شد و با افت حدود یک درصدی به معاملات روزانه خود پایان داد.

تقابل مثبت «شاوان» و «ارفع»

همان‌طور که اشاره شد نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان از جمله نمادهایی بود که روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت بر رشد آیفکس را بر عهده داشت. در نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع با وجود تعدیل ۲۶۱۱ درصدی سود هر سهم این شرکت (از ۹ به ۲۴۱ ریال) روز گذشته شاهد افت قیمت بودیم، به‌طوری که افت ۷/ ۱ درصدی «ارفع» این نماد را در صدر نمادهای بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس قرار داد.

فرابورس از دریچه آمار

دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال حدود ۲۱۲ میلیون ورقه بهادار در ۲۸ هزار و ۲۹۱ نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر ۲۳۴ میلیارد تومان بود. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و صنایع فولاد آلیاژی یزد ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا، صنایع غذایی مینو شرق، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و مهندسی صنعتی روان فن‌آور بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود یک میلیون و ۶۴۰ هزار ورقه به ارزش بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در ۸۱۷ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اوراق مشارکت شهرداری مشهد با دادوستد ۳۳۰ میلیون سهمی به ارزش ۳۳ میلیارد تومانی تعلق گرفت. دیروز همچنین شاهد معامله ۹۳۶ هزار و ۵۰۸ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۵۰۵ نوبت معاملاتی به ارزش حدود۸۲ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۵ تا ۹۹ هزار تومانی مورد دادوستد قرار گیرند.

در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته شاهد معامله ۷۲ هزار و ۹۳۶ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۶/ ۵ میلیارد تومان بود. «تسه‌ها» دیروز در بازه ۴۵ تا ۷۶ هزار تومانی نوسان کردند. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. در این میان رشد ۹/ ۹ درصدی قیمت و ۲/ ۳ درصدی تعداد معاملات مسکن در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در کنار افزایش ۴۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در دی نسبت به آذر، بر خلاف روند کاهشی معاملات در زمستان، خوش‌بینی‌ها به رشد تدریجی تقاضای مسکن را تقویت کرده است.

برآیند صفر آیفکس