دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران در پایان معاملات روز گذشته و در ادامه روند صعودی خود با رشد ۳/ ۵ واحدی (معادل ۶۳/ ۰درصد) همراه شد و در ارتفاع ۸۵۰ واحدی ایستاد. بر این اساس با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۵/ ۵ درصد رسید.در معاملات روز دوشنبه در مجموع ۵ بازار فعال فرابورس (با احتساب معاملات بلوک) ۱۶۷ میلیون ورقه بهادار در ۲۲ هزار و ۹۱۸ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۱۵ میلیارد تومان دست به دست شد. در فرابورس دیروز نماد معاملاتی شرکت‌ پاکدیس همچنان در صدر توجهات این بازار قرار داشت. بر این اساس «غدیس» که تنها ۱۶ روز از حضورش در تابلوی معاملاتی فرابورس ایران می‌گذرد، عنوان پربیننده‌ترین نماد روز دوشنبه این بازار را از آن خود کرد. این نماد در این مدت توانسته بازدهی ۸۵ درصدی نصیب سهامداران خود کند.

معاملات دیروز فرابورس ایران در حالی به اتمام رسید که نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، فولاد هرمزگان جنوب و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین نقش را در رشد آیفکس بر عهده داشتند. در مقابل نیز نماد معاملاتی شرکت‌های شرکت آهن و فولاد ارفع، تولید نیروی برق دماوند و تولید برق عسلویه مپنا مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شدند.همچنین در بازار دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، توکا رنگ فولاد سپاهان و بازرگانی و تولیدی مرجان کار قرار گرفت. در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع غذایی مینو شرق، شیر پاستوریزه پگاه فارس، عمران و توسعه شاهد و آهن و فولاد ارفع بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

همگام با صنایع فرابورسی

دو نماد فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، دیروز معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساندند. به این ترتیب «افرا» و «مفاخر» به ترتیب افت ۵/ ۱ و ۲/ ۰ درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند. بیشترین حجم و ارزش معاملات در بین شرکت‌های زیرمجموعه این گروه به معامله یک میلیون و ۷۵۴ هزار سهمی «مفاخر» به ارزش ۶۲۸ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد. اغلب نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی معاملات روز گذشته خود را با نوسان مثبت قیمتی به پایان رساندند؛ به‌طوری که این گروه تنها یک نماد منفی داشت. بیشترین افزایش قیمت گروه انبوه‌سازی نیز به نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان رسید. بیشترین حجم و ارزش معاملات در این گروه نیز به معامله ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار سهمی «ثتران» به ارزش ۳۴۸ میلیون تومان اختصاص یافت.نیمی از نمادهای فعال گروه فرآورده‌های نفتی فرابورس دیروز معاملاتی مثبت را تجربه کردند. «شراز» و «شپاس» عنوان نمادهای منفی این گروه را به خود اختصاص دادند. پالایش نفت لاوان نیز با مشارکت بالای سهامداران حقیقی خود توانست با رشد حدود ۶/ ۲درصدی همراه شود. این نماد همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را نیز با معامله ۹۰۵ هزار سهمی به ارزش یک میلیارد تومان از آن خود کرد.

تک‌نماد فعال گروه قند و شکر فرابورس نیز دیروز کام سهامداران خود را تلخ کرد. بر این اساس دادوستد ۹۰۲ هزار سهمی «قشیر» به ارزش ۳۷۲ میلیون تومان در نهایت به افت ۳/ ۲ درصدی قیمت این سهم انجامید.دیگر نماد فرابورسی این گروه یعنی «قچار» همچنان متوقف است.دو نماد فعال گروه بانکی‌ فرابورس نیز روز گذشته نوسان اندکی را تجربه کردند. بر این اساس نماد معاملاتی بانک حکمت ایرانیان با رشد اندک ۷/ ۰درصدی قیمت همراه شد و با تبادل حدود یک میلیون و ۴۵۳ هزار سهمی به ارزش بیش از ۱۷۶ میلیون تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. «وکوثر» نیز معاملات دیروز خود را با افت ۷/ ۰ درصدی به پایان رساند.

در گروه دارویی این بازار اما اغلب نمادها روزی مثبت را تجربه کردند. «دسانکو» تنها نماد منفی این گروه در روز گذشته بود. نماد معاملاتی شرکت داروسازی کاسپین تامین نیز با نوسان ۷/ ۳ درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی حدود ۳۵۰ هزار برگه سهم به ارزش حدود ۱۱۰ میلیون تومان به نماد «دسانکو» تعلق گرفت.در گروه غذایی روز گذشته «غدیس» در حالی با رشد ۷/ ۴ درصدی همراه شد که «غمینو» و «غفارس» شاهد کاهش قیمت بودند و به ترتیب با افت ۷/ ۴ و ۲/ ۴ درصدی همراه شدند. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه نیز دیروز با معامله ۹۱۳ هزار سهم به ارزش ۳۹۱ میلیون تومان در اختیار نماد معاملاتی شرکت پاکدیس قرار گرفت.

افزایش نرخ سود «اخزا»ها

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود ۵۴۴ هزار ورقه به ارزش حدود ۵۱ میلیارد تومان در ۶۵۵ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم بیشترین حجم از معاملات این بازار را تجربه کرد. همچنین این بازار دیروز شاهد معامله ۳۱۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۴۴۴ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۲۷ میلیارد تومان بود تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۴ تا ۹۹ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. بیشترین افزایش قیمت این اسناد نیز با رشد ۰۵/ ۰ درصدی در اختیار نماد «سخا۲» قرار گرفت. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افزایش ۸/ ۰ واحد درصدی، به حدود ۲۸ درصد رسید. همچنین متوسط این نرخ در مقایسه با میانگین این نرخ در هفته گذشته حدود ۴۴/ ۰ واحد درصد افزایش و نسبت به میانگین ماه گذشته افزایش ۲ واحد درصدی را تجربه کرده است.همچنین بر اساس پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت (مرحله دوم) در نماد «سخا۲»، به منظور پرداخت مبالغ اسمی در پایان معاملات امروز متوقف می‌شود.

افزایش هزینه دریافت وام مسکن

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده مثبت نوسان کردند. بر این اساس فرابورس روز گذشته شاهد معامله ۷۴ هزار و ۹۱۲ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۶/ ۵ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود.«تسه»ها همچنان به نوسان در بازه ۷۴ تا ۷۷ هزار تومان ادامه می‌دهند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با کاهش ۴۴/ ۰ درصدی (نسبت به روز یکشنبه) مواجه شد و به ۷۶ هزار و ۳۲۶ تومان رسید.بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد ۴/ ۱ درصدی به «تسه۹۳۰۷» رسید و در مقابل سررسید شهریورماه ۹۵ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به ۴/ ۲۱ درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۵ میلیون و ۳۴۴ هزار تومان هزینه کنند.

رشد 5/ 1 درصدی آیفکس در 2 روز