دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد ریزش سنگین شاخص کل بورس در بازگشایی نخستین نماد متوقف بانکی بود. در بازار دیروز پس از اعلام بازگشایی نماد‌های بانکی از سوی رئیس سازمان بورس یکی از بانک‌های متوقف این گروه بازگشایی شد. دیروز پس از ۶ ماه نماد معاملاتی بانک ملت بازگشایی شد. این نماد در پایان معاملات با افت قیمت ۳۷درصدی معادل ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان مواجه شد. با این بازگشایی نگرانی‌ها در بازار سهام افزایش یافت. ریزش دارایی سهامداران در سه سال اخیر موجب رویگردانی بیشتر سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه به دلیل ریسک‌های سیستماتیک آن شده است. این نگرانی‌ها حالا تشدید شده است. سهامداران این شرکت در حالی زیان سنگینی را تجربه کردند که دو نماد دیگر بورس یعنی بانک‌های تجارت و صادرات نیز در انتظار بازگشایی هستند. بازگشایی بانک ملت در جریان معاملات روز سه شنبه خاطره بازگشایی پالایشگاه‌ها را در سال ۹۳ زنده کرد. از دیدگاه کارشناسان بازار، توقف دراز مدت نمادها و عدم انتشار اطلاعات مناسب موجب شد تا با وجود پتانسیل‌های بانک ملت نزدیک به یک میلیارد دلار از ارزش این بازار کاسته شود. همین امر نیز شاخص را به میزان یک‌هزار و ۱۴واحد (معادل ۳/ ۱ درصد) به عقب راند تا شاخص در پایان معاملات در ارتفاع ۷۸هزار و ۲۴۹واحد قرار گیرد.

در رابطه با وضعیت بانک ملت در بازگشایی این نماد قائم‌مقام مدیرعامل و معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های گروه مالی ملت، سود تلفیقی هر سهم بانک ملت را در عملکرد ۶ ماه حدود ۸ تومان اعلام کرد. حمید مقیم‌زاده با اشاره به انتشار گزارش عملکرد ۶ و ۹ ماهه بانک ملت، گفت: سود تلفیقی هر سهم بانک ملت در گزارش ۶ ماهه حدود ۷۲ ریال است که با توجه به پیش‌بینی سود ۱۰۲ ریالی هر سهم، پوشش مناسب و بیش از ۷۰ درصدی رقم خورده است. وی ادامه داد: علت اینکه در گزارش ۶ و ۹ ماهه، ۳ و ۵ ریال از سود اعلامی محقق شده، ناشی از این است که درآمدهای شرکت‌های زیرمجموعه در پایان سال مالی شرکت اصلی شناسایی و در گزارش تلفیقی لحاظ می‌شود.

در بازار دیروز در تحولات کلان رئیس کل بانک مرکزی درباره بازگشت بانک‌ها به نظام ارزی کشور و فعال شدن کارگزاری‌ها در تجارت خارجی ایران گفت: کارها در حال انجام است و به زودی بخشی از کار صرافی‌ها را به نظام بانکی منتقل می‌کنیم. به گزارش «ایرنا» ولی‌الله سیف پرسش‌های مکرر خبرنگاران را درباره تزریق ارز مداخله‌ای به بازار بی‌پاسخ گذاشت و تاکید کرد که توضیحات همان چیزی است که در سخنرانی خود بیان کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که بانک‌ها بخشودگی جرایم وام‌های زیر یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) را اجرا نمی‌کنند، اظهار کرد: دولت هفته پیش این موضوع را به تصویب رساند، اما هنوز به نظام بانکی ابلاغ نشده است.در بازار دیروز در گروه غذایی عرضه اولیه نماد پگاه گلستان در نرخ هر سهم ۹۹۰تومان با استقبال بازار مواجه شد. در گروه پتروشیمی براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۸۰ درصدی پتروشیمی دماوند با کاهش بیش از ۱۱۱‌میلیارد تومانی، در چهارمین عرضه به فروش رفت.

سازمان خصوصی‌سازی که طی سال‌های ۹۳ و ۹۵، سه بار به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی در فروش ۸۰ درصد سهام پتروشیمی دماوند ناکام مانده، دیروز در چهارمین عرضه قادر به فروش این شرکت دولتی شد. احتمال داده می‌شود هلدینگ خلیج فارس خریدار این بلوک بوده باشد. در گروه کانی غیر فلزی سرامیک‌های صنعتی اردکان سود سال آینده خود را با ۵۱درصد افزایش اعلام کرد این در حالی بود که شرکت سود سال ۹۵خود را کاست. شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان که تا مهر سال جاری گران‌ترین سهم بازار بود، اولین سود هر سهم سال مالی آینده را با ۵۱ درصد افزایش همراه کرد و با توقف نماد روبه‌رو‌ شد. دیروز همچنین، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها را در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه ۹۵ با سرمایه یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریالی به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

شرکت توسعه صنعتی ایران در ماه گذشته موفق شد تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده ۴۹ میلیارد و ۸۰۲ میلیون ریال به مبلغ ۸۸ میلیارد و ۴۳۶‌میلیون ریال واگذار کند. «وتوصا» از این بابت معادل ۳۸ میلیارد و ۶۳۴ میلیون ریال سود شناسایی کرد. همچنین این شرکت طی دوره یک ماهه یاد شده تعدادی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران را با بهای تمام شده ۳۰۶ میلیون ریال خریداری کرد. همچنین «دانا» سود خالص دوره ۹ ماه منتهی ۳۰ آذر ماه ۹۵ را مبلغ ۱۰۵ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال اعلام کرد. در گروه تجهیزات دیروز معاملات خرد صدرا تا لحظه تنظیم این گزارش تایید نشده باقی ماند. در گروه معدنی دیروز گل گهر در گزارش خود میزان فروش یک‌ماهه دی را ۳۱۲میلیارد تومان اعلام کرد تا کل فروش سال جاری این شرکت به ۲هزار و ۱۹۵میلیارد تومان بالغ شود. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن بازگشایی نماد ملت موجب بروز زیان سنگین برای سرمایه‌گذاران شد. ارزش معاملات دیروز بورس تهران با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت به ۱۹۲میلیارد تومان بالغ شد.