دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد ۴۵واحدی شاخص کل بود.در بازار دیروز بازگشایی نمادملی مس و رشد نماد فولاد خوزستان که در هفته جاری بازگشایی شد موجب شد تا شاخص بتواند با رشد ۴۵واحدی به رقم ۷۹هزار و ۲۶۳واحدی برسد.این رشد در شرایطی تحقق پیدا کرد که دیروز توام با بازگشایی بازار جهانی، معامله‌گران شاهد تقویت بهای فلزات بودند. دیروز بهای هرتن مس به ۵هزار و ۸۲۳دلار رسید. بهای دو فلز سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۳۴۴دلار و ۲هزار و ۸۰۳دلار (در هرتن) گزارش شده بود.

تقویت قیمت جهانی فلزات موجب افزایش امیدواری‌ها به پیش‌بینی سود بالاتر برای سال آینده گروه فلزی شده است. امری که تا حدودی تاثیرات کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر را کمتر می‌کند. با کاهش قیمت دلار ارزیابی‌های خوش‌بینانه اولیه در مورد رشد سود آوری شرکت‌های صادرات محور برای سال آینده جای خود را به برآوردهای محتاطانه داده است.در گروه فلزات اساسی دیروز، شرکت آهن و فولاد ارفع در دوره منتهی به ۳۰ اسفند ماه سال جاری، سود هر سهم را مبلغ ۲۴۱ ریال پیش‌بینی و اعلام کرد که طی دوره ۹ ماهه این سال مالی با تحقق ۲۲۴ ریال سود به ازای هر سهم، معادل ۹۳ درصد از پیش‌بینی هایش را پوشش داده است.در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت نخستین محموله نفتای پالایشگاه میعانات گازی کشور (ستاره خلیج فارس) به مقصد یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد. این محموله ٢٨٠ هزار بشکه‌ را شامل می‌شود. دومین محموله نفتای پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در حال بارگیری برای صادرات است.در این گروه افزایش سرمایه شرکت‌های نفت پاسارگاد با ارسال اظهارنظر حسابرس در مورد افزایش سرمایه ۴۳۳ درصدی در مرحله انتهای مسیر اجرایی قرار گرفته است. «شپاس» طبق مصوبه ۱۴ شهریور هیات مدیره، قصد دارد سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی را از دو محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته به ۳۲۰ میلیارد تومان برساند.

در گروه سیمانی دیروز برخی از نمادهای این گروه با صف خرید همراه بودند در پی مصوبه هیات دولت مبنی بر انعقاد قرارداد تسهیلات مالی برای خرید ۲ میلیون تن سیمان، سهام شرکت‌های این گروه با رشد قیمت روبه‌رو‌ شدند. کمیسیون عمران مجلس نیز مصوب کرد، بافت فرسوده ۱۰ هزار روستا نوسازی شود که به حدود ۱۲ میلیون تن سیمان نیاز است.در جلسه دیروز هیات دولت که با هدف اقدامات لازم برای تسریع در حل و فصل حادثه ساختمان پلاسکو و با حضور روحانی برگزار شد، وزیر کشور مامور شد ضمن شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر در تهران نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای ‌ایمن‌سازی اقدام کند.براساس این گزارش، همچنین با توجه به رکود موجود در بازار سیمان در کشور و رفع مشکل سیمان مازاد و تسریع در تکمیل ‌پروژه‌های عمرانی، با پیشنهاد وزارت راه مبنی بر انعقاد قرارداد تسهیلات مالی برای خرید ۲ میلیون تن سیمان برای اجرا و ‌تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی موافقت شد.

در این گروه، سیمان ارومیه نیز درحالی از ۲۸ دی به دلیل بررسی بیشتر اطلاعات، با توقف نماد روبه‌رو‌ است که برنامه افزایش سرمایه ۷۵ درصدی را اعلام کرد تا در صورت دریافت مجوز سازمان بورس، سرمایه ۴۰ میلیارد تومانی را از محل آورده نقدی سهامداران به ۷۰ میلیارد تومان برساند.در گروه خودرو روز گذشته گزارش آمار تولید و فروش محصولات شرکت ایران خودرو در دوره یک ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۵ اعلام شد. «گروه پژو» در صدر فروش یک ماهه و فروش تجمعی ۱۰ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۵ شرکت ایران خودرو قرار گرفت.شرکت ایران خودرو با سرمایه ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، در دوره یک ماهه منتهی به دی ۱۳۹۵، مبلغ ۱۹ هزار و ۳۶۰ میلیارد و ۱۹۰میلیون ریال فروش محصولات داشت. همچنین فروش تجمعی ۱۰ ماهه «خودرو» از ابتدای سال تا پایان دی ماه سال جاری، مبلغ ۱۴۸ هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۸۸۱ میلیون ریال اعلام شد.در گروه تجهیزات دیروز نماد «خصدرا» با معاملات پر‌حجمی مواجه شد.

این رشد قیمت همسو و با محور خبر چند روز گذشته معاون رئیس‌جمهوری در رابطه با تراز مالی صدرا شکل گرفت. البته شنیده‌هایی مبنی بر دیدار صدرا با مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس نیز عنوان شده است. محمدباقرنوبخت پیش از این در خبری عنوان کرده بود: تراز مالی شرکت صدرا از منفی ۹هزار میلیارد ریال به مثبت ۴هزارمیلیارد ریال رسید. وی همان زمان عنوان کرده بود که در نشستی با حضور مسوولان شرکت صدرا، استاندار و نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی،راهکارهای واگذاری سفارش‌های داخلی به جای واگذاری به بخش‌های خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود نماد معاملاتی شرکت صدرا برای شفاف‌سازی در مورد این تحولات و آثار مالی آن متوقف شود.

در گروه تجهیزات شرکت کوچک پمپ‌سازی ایران که مجمع فوق‌العاده ۲۸‌مهرماه آن به دلیل عدم صدور مجوز سازمان بورس بی نتیجه ماند، زمان افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از سود انباشته را ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۱۸ بهمن تعیین کرد که در محل شرکت برگزار می‌شود. «تپمپی» می‌تواند اقدام به افزایش سرمایه از ۱۱ میلیارد تومانی کرده و به سرمایه اسمی ۳۳ میلیارد تومانی برسد.در این گروه بازار همچنان در انتظار بازگشایی نماد مپنا قرار دارد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم‌توان بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۶۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۴میلیارد تومان بالغ شد.