دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تعادل نسبی توام با رشد محدود شاخص بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی هنوز تصویر روشنی از تبعات شروع به کار دونالد ترامپ در کاخ سفید وجود ندارد. انتظار می‌رود امروز با گشایش بازارهای جهانی تاثیرات این شروع به کار جنجالی، مشخص‌تر شود. در بازار دیروز همچنین صدر بازار شاهد حضور تک‌نمادها بود. در حالی که روز شنبه صدر بازار در اختیار نمادهای غذایی بود. دیروز از هر گروهی صدر‌نشینی نه چندان قوی در بازار به چشم می‌خورد. در این شرایط دیروز شاخص با رشد ۴/ ۱۱ واحدی به رقم ۷۹هزار و ۲۱۸واحد رسید. نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خراسان، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی پردیس و مخابرات بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

در بازار دیروز در گروه غذایی نماد کشت و صنعت پیاذر به دلیل ابهام در اطلاعات متوقف شد و همچنین دیروز اعلام شد ۲۰ درصد از سهام توسعه شرکت نیشکر و صنایع جانبی برای عرضه در روز دوشنبه از طریق فرابورس عرضه خواهد شد. این بلوک را سازمان خصوصی‌سازی عرضه می‌کند. در گروه پتروشیمی روند رشد قیمت گاز همچنان در صورت حساب‌های ماهانه وزارت نفت ادامه دارد. قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی در آذر‌ماه امسال ۳ هزار و ٤٥٤ ریال تعیین شد. در نماد مخابرات سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای که در سایت کدال منتشر شد، به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که درخواست انتقال سهام شرکت مخابرات ایران به نام دولت جمهوری اسلامی ایران کان لم یکن اعلام می‌شود. در متن این نامه که به امضای مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی رسیده، خطاب به معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: با توجه به ایفای تعهدات از سوی شرکت توسعه اعتماد مبین به‌عنوان خریدار سهام شرکت مخابرات، درخواست انتقال سهام شرکت مخابرات ایران به نام دولت جمهوری اسلامی ایران کان لم یکن اعلام می‌شود. در گروه خودرویی دیروز رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کِشنده با عمر بالای ۳۵ سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور خبر داد. داوود کشاورزیان در مراسم انعقاد قرارداد برای نوسازی دستگاه‌های کِشنده با عمر بالا گفت: بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، شرکت نفت ملزم است از محل صرفه‌جویی سوخت برای نوسازی ناوگان استفاده کند.از دو سال قبل رایزنی‌ها با شرکت نفت در این زمینه آغاز شد و در این مراسم، اولین قرارداد بین شرکت صنعتی ماموت، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و سازمان راهداری امضا می‌شود. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: بر اساس این قرارداد ۶۵ هزار دستگاه کِشنده بالای ۳۵ سال از محل صرفه‌جویی سوخت، نوسازی می‌شود و ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به‌طور متوسط در این قرارداد هزینه می‌شود و به تبع آن ۴۲ هزار دلار برای هر دستگاه در طول دوره ۵ تا ۶ سال پرداخت می‌شود.

به گفته کشاورزیان ایران متعهد شده است در راستای کاهش آلودگی هوا گام بردارد و یکی از این اقدامات، پروژه نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین کشور است و بر همین اساس شرکت لیزینگ ماموت با سازمان راهداری و حمل‌ونقل‌ جاده‌ای و همچنین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همکاری می‌کند. گفته می‌شود شرکت ماموت برای تحقق این برنامه در صدد خرید سهام یکی از شرکت‌های خودروساز سنگین بورسی است. در گروه بانکی رئیس کانون بانک‌های خصوصی گفت: نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال یکی از علل کمبود نقدینگی بانک‌ها است. کورش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به توقف یا کاهش شدید پرداخت تسهیلات در بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، اظهار کرد: هم‌اکنون وضع بانک‌ها شبیه هم است و تفاوت زیادی با هم ندارند. در گروه انبوه‌سازی در گروه انفورماتیک مدیرعامل «آپ» درباره پوشش ۸۲ درصدی سود در عملکرد ۹ ماهه، صادقانه‌ترین متغیر در ارائه اطلاعات قابل اتکا در مورد تراکنش‌های موبایلی را افشای درآمدهای محقق شده در گزارش‌های ماهانه دانست. حامد منصوری مدیرعامل «آپ» در پاسخ به اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و در مورد پوشش ۸۲ درصدی سود در عملکرد ۹ماهه، صادقانه‌ترین بیان در ارائه اطلاعات قابل اتکا در مورد تراکنش‌های موبایلی (USSD) را افشای درآمدهای محقق شده در گزارش‌های ماهانه اعلام کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۸۳میلیارد تومان و در فرابورس ۱۵۳میلیارد تومان رقم خورد.